• پنجشنبه / ۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401110604754
  • خبرنگار : 50201

مدیرکل محیط زیست مازندران خبرداد

امید تنها نیست/ جفت تک درنای سیبری از بلژیک به مازندران آمد

امید تنها نیست/ جفت تک درنای سیبری از بلژیک به مازندران آمد

ایسنا/مازندران مدیرکل محیط زیست مازندران با بیان اینکه با پیگیری و تلاش سازمان حفاظت محیط زیست کشور و پیگیری‌های اداره کل محیط زیست مازندران یک فرد درنای سیبری از مرکز تکثیر و حفاظت درنا در کشور بلژیک از مسیر هواپیمایی این کشور به قطر و از آنجا به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی انتقال یافت، گفت: این درنا صبح امروز با طی مراحل تشریفاتی و گمرکی برای رها سازی در منطقه تالاب بین‌المللی فریدونکنار اعزام شد.

عطاء‌الله کاویان امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به تمهیداتی که بر اساس دستورالعمل‌های استانداردی که از مرکز تکثیر و حفاظت درنا دریافت شد، اظهار کرد: مجموعه همکاران ما در طول دو ماه گذشته بسیج شدند و مجموعه سازه موقت در محل تالاب زمستان گذرانی درنای امید بود آماده سازی شد و صبح امروز نیز پروتکل‌ها انجام  و این پرنده با علائم کامل زیستی در محل سازه موقت سرحال حضور دارد.

وی گفت: احتمال است بعد از یک دوره کوتاه که در این سازه حضور دارد انتقال آن به محیط طبیعی اطراف انجام شود.

امید تنها نیست/ جفت تک درنای سیبری از بلژیک به مازندران آمد

مدیرکل محیط زیست مازندران هدف از این انتقال را ادامه تلاش‌های ۲۵ سال  گذشته برای حفظ و تقویت کریدور پروازی و مهاجرتی درنای سیبری از گله غربی عنون کرد و گفت: این درنا حدود ۱۵ سال است که به صورت انفرادی مهاجرت می‌کند و تلاش ما بر این است بتوان افراد دیگری را در این مسیر مهاجرتی همراه کنیم.

کاویان تصریح کرد: از دی ماه ۱۳۸۵ تاکنون بعد از اینکه گله غربی تک درنای خود را به تالاب فریدون کنار فرستاد باعث شد مجامع مختلف بین‌المللی هم به ما کمک کنند و مرکز بلژیک نیز این همکاری را با ما داشته است.

وی تاکید کرد: انتظار دوستداران حیات وحش این بوده است که برنامه‌هایی را برای رها سازی و تقویت مسیر پروازی داشته باشیم که این اتفاق بعد از سال‌ها افتاد.

مدیرکل محیط زیست مازندران، اظهار کرد: انتظار ما از رسانه‌ها این است که بتوانیم در یک فضای آرام در تامین امنیت این درنا در سه هفته ابتدایی، این دو پرنده در کنار هم قرار بگیرند و در زمان مهاجرت بتوانند باهم پرواز کنند.

کاویان با تاکید براینکه لازم است درنای تازه وارد شده در امنیت کامل باشد، متذکر شد: حضور نیافتن در منطقه‌ای که درنا اسکان داده شده است، امری ضروری و مهم است.

وی افزود: همکاران محیط زیست  برای حفظ امنیت در حال پایش منطقه هستند تا بتوانند برابر آنچه به عنوان پروتکل از طرف کشور بلژیک داده شده است انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha