• شنبه / ۸ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1401110805475
  • خبرنگار : 71610

واکنش‌های جهانی به عملیات شهادت‌طلبانه قدس

واکنش‌های جهانی به عملیات شهادت‌طلبانه قدس

حمله روز جمعه در شمال قدس علیه گروهی از اسرائیلی‌ها در نزدیکی کنیسه یهودی که بیش از ۲۰ کشته و مجروح بر جای گذاشت واکنش‌های بین‌المللی را به همراه داشته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی وفا، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان به شدت از تشدید تنش فعلی میان صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها نگران است و هر دو طرف را به نهایت خویشتن‌داری فرا می‌خواند.

وی گفت که گوترش همچنین حمله جمعه که منجر به کشته و مجروح شدن شماری در یک شهرک در اطراف قدس شد را به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای نسبت به تشدید درگیری‌ها در اراضی اشغالی فلسطین به شدت ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه آمده است که بازگشت به چشم انداز راه حل دو کشوری اکنون بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد و این تنها راه حلی است که صلح عادلانه و پایدار را میان اسرائیلی ها و فلسطینی‌ها به همراه خواهد داشت.

وزارت خارجه فرانسه همچنین تاکید کرد: فرانسه بر ضرورت احترام به قوانین بین‌المللی انسانی و نیاز به حمایت از غیرنظامیان در سرزمین‌های اشغالی تاکید می‌کند که مسؤولیت آن بر عهده اسرائیل است، این در حالی است که خشونت‌ها در کرانه باختری تنها در ژانویه ۲۰۲۳ باعث کشته شدن ۳۰ فلسطینی شد.

الیور ورهلی، کمیسر مسؤول در سیاست همجواری و توسعه اتحادیه اروپا نیز در واکنش به عملیات قدس گفت: اتحادیه اروپا حمله خونین در قدس شرقی که جان چند تن را گرفت، محکوم کرد.
وی با چشم پوشی از جنایات روزانه صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها و حملات وحشیانه اخیر آنها به اردوگاه جنین در توییتی نوشت: ما حمله "تروریستی" شنیع در قدس مصادف با روز جهانی یادبود هولوکاست را با شدیدترین عبارات محکوم می‌کنیم.
ورهلی با ادامه جانبداری از رژیم صهیونیستی ادامه داد: هیچ تفسیر دیگری برای "تروریسم" وجود ندارد. ما عمیقا به خانواده‌ها تسلیت می‌گوییم. ما در کنار اسرائیل هستیم.

وزارت خارجه ترکیه در واکنشی جانبدارانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: حمله «تروریستی» به کنیسه یهودی را که ۲۷ ژانویه اتفاق افتاد و جان بسیاری از مردم را گرفت، محکوم می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: نگران هستیم که حملاتی که اخیراً در منطقه تشدید شده است، به سیر جدیدی از خشونت تبدیل شود. از همه طرف‌ها می‌خواهیم اقدامات لازم را برای آرام کردن و توقف این حوادث انجام دهند.

وزارت خارجه ترکیه در پایان به خانواده‌های جان باختگان این حمله و دولت و مردم اسرائیل تسلیت گفت و برای مجروحان آرزوی بهبودی کرد.

امارات نیز به "شدت" عملیات قدس را محکوم کرد. وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امارات متحده عربی این اقدامات جنایتکارانه را به شدت محکوم کرده و تمام اشکال خشونت و تروریسم را رد می‌کند که هدف از آن بی‌ثبات کردن امنیت و ثبات بوده و با ارزش‌ها و اصول انسانی در تضاد است‌.»

خبرگزاری وام امارات اعلام کرد که این وزارتخانه «صمیمانه به دولت اسرائیل و مردم دوستش تسلیت می‌گوید، با خانواده‌های قربانیان این جنایت شنیع ابراز همدردی می‌کند و برای همه مجروحان آرزوی شفای عاجل دارد».

وزارت خارجه اردن نیز در بیانیه‌ای نسبت به این عملیات واکنش نشان داد.
وزارت خارجه اردن عملیات قدس را محکوم کرد و خواستار توقف تنش شد.
در این بیانیه آمده است: باید تصمیمات فوری در جهت توقف وضعیت تشدید خطرناک تنش اتخاذ شود؛ چراکه قربانیان این تنش‌ها غیرنظامیان فلسطینی و اسرائیلی است.
اردن همچنین هشدار داد که این تنش به چرخه‌ای از خشونت منتهی می‌شود، که همه بهای آن را خواهند پرداخت.

این در حالی است که در موضعی مخالف با این کشورها دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در بیانیه‌ای این عملیات را تبریک گفت.

در این بیانیه آمده است: دست مجاهدان فلسطینی را به منظور ادامه این عملیات مبارک که امت اسلامی را سر بلند می‌کند، می‌فشاریم.

دفتر سیاسی انصارالله همچنین از آزادگان امت عربی و اسلامی خواست که ملت فلسطین را یاری کنند.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که حمایت از ملت فلسطین تنها راه صحیح در راستای تضمین شکست رژیم اشغالگر است.

لازم به ذکر است که در عملیات شهادت طلبانه در قدس اشغالی که توسط خیری علقم جوان ۲۱ ساله فلسطینی انجام گرفت، ۹ صهیونیست به هلاکت رسیده و بیش از ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۸ ۱۱:۳۶

خیلی عالی بود