• شنبه / ۸ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1401110805516
  • خبرنگار : 71461

فضائل ماه رجب از زبان یک استاد اخلاق

فضائل ماه رجب از زبان یک استاد اخلاق

آیت‌الله بنی‌هاشمی در خصوص اهمیت ماه رجب و فضائل ماه رجب گفت: به فرموده رسول اکرم(ص) « ماه رجب؛ ماه بزرگ خدا است»، البته که همه ماه‌ها برای خداست اما این ماه به نام خدا است زیرا فضائلی در آن وجود دارد که در هیچ ماه دیگر نمی‌بینیم، این ماه را می‌توان ماه بعثت، ولایت، روزه‌داری، هجرت، خودسازی و پاک‌سازی انسان، نماز و دعا دانست.

آیت‌الله سید جلال بنی هاشمی - استاد اخلاق حوزه علمیه و محقق حوزوی - در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اهمیت ماه رجب اظهار کرد: رجب از ماه‌های بسیار پربرکتی است که در شرح فضائل این ماه مرحوم شیخ صدوق در یکی از آثار خود مفصل به این ماه پرداخته است، براساس روایات ابعاد مختلفی در ماه رجب وجود دارد و می‌توان آن را ماه بعثت، ولایت، روزه‌داری، هجرت، خودسازی و پاک‌سازی انسان، نماز و دعا دانست.

وی ادامه داد: همه ابعاد این ماه هرکدام جای بحث خود را دارد، اما شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح‌الجنان نکات خوبی در مورد این ماه گفته است، در کتاب مفاتیح به نقل از پیامبر اکرم(ص) آماده است که ماه رجب؛ ماه بزرگ خدا است، البته همه ماه‌ها مربوط به خدا است اما این ماه مخصوصا ماه بزرگ خدا به شمار می‌رود و هیچ ماهی فضائل آن به این ماه نمی‌رسد. براساس روایات کسی که در یک روز از ماه رجب روزه‌دار باشد موجب خشنودی خداوند می‌شود و دربی از درب‌های جهنم بر روی او بسته و از غضب خدا دور می‌شود.

آیت‌الله بنی‌هاشمی بیان کرد: امام هادی(ع) در حدیثی می‌فرمایند «هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد آتش جهنم به اندازه یک سال راه، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می‌شود». در حدیثی دیگر مجددا نقل می‌کنند «رجب نهری است در بهشت که آبی در آن روان است که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‌تر است و اگر کسی در این ماه یک روزه بگیرد از این نهر می‌نوشد».

وی افزود: امام صادق(ع) نیز در مورد فضائل این ماه می‌فرمایند «هرکسی در این ماه می‌تواند استغفار به درگاه خدا کند»، از این رو رجب ماه ریزش برکات الهی است پس بسیار در این ماه باید استغفار کرد، ماه رجب همچنین ماه اعتکاف هم هست و پس از انقلاب خوشبختانه موضوع برگزاری اعتکاف بسیار پررنگ شد که متاسفانه به خاطر کرونا چندسالی شاهد برگزاری این فریضه نبودیم و امید است از امسال همچون سال‌های گذشته شاهد برگزاری باشکوه مراسم اعتکاف باشیم.

مدیر حوزه علمیه نبی اکرم صلوات الله علیه خاطرنشان کرد: اعتکاف در یک نگاه نشان‌دهنده جمعی از عاشقان خداوند است که گرد هم جمع شده‌اند اما در اصل یک خلوتی برای هرکسی است تا با خدا خود راز و نیاز کند.

آیت‌الله بنی‌هاشمی در ادامه یادآور شد: رجب ماه ولایت است زیرا حضرت علی(ع) در این ماه متولد می‌شود، تولد شخصیتی که در خانه کعبه به دنیا آمده است، همچنین ۲۷ رجب این ماه بعثت را خواهیم داشت که یکی از اتفاقات مهم در دین اسلام است که به واسطه آن حضرت محمد(ص) در سن ۴۰سالگی در غار حرا به رسالت مبعوث شد و آن روز بسیار روز بزرگی در دین اسلام محسوب می‌شود.

وی ابراز کرد: ماه رجب همچنین ماه دعا است، در همان آغاز ماه اولین شب جمعه ماه را «لیلة الرّغائب» گویند، شبی که با عنوان شب آرزوها از آن نام می‌برند شبی که شب دعا به درگاه خداوند است. رسول خدا(ص) در روایتی که فضیلت ماه رجب را بیان می‌کرد، فرمودند: «از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» نامیدند».

این استاد حوزه اظهار کرد: رسول خدا(ص) اعمالی را برای این شب به این کیفیت بیان فرمودند: «روز پنج‌شنبه اول ماه را روزه می‌گیری. چون شب جمعه فرا رسید، میان نماز مغرب و عشاء ۱۲ رکعت نماز می‌گزاری (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت از آن، یک مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «إنا انزلناه» و ۱۲ مرتبه «قل هو الله احد» را می‌خوانی. پس از اتمام نماز ۷۰ مرتبه می‌گویی: أللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد النَّبِیِّ الاُْمِّیِّ وَ عَلی آلِهِ آنگاه به سجده می‌روی و ۷۰ بار می‌گویی: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ» سپس سر از سجده برمی‌داری و ۷۰ بار می‌گویی: «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ، إِنَّکَ أنْتَ العَلِیُّ الاْعْظَمُ» بار دیگر نیز به سجده می‌روی و ۷۰ مرتبه می‌گویی: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ» آن‌گاه حاجت خود را می‌طلبی که ان‌شاءالله برآورده خواهد شد.

به گفته آیت‌الله بنی‌هاشمی، رسول خدا(ص) در فضیلت این اعمال فرمودند: «کسی که چنین نمازی را بخواند، خداوند همه گناهانش را بیامرزد...».

وی در پایان گفت: ماه رجب؛ ماه هجرت هم محسوب می‌شود، ماهی است که در اوخر آن امام حسین(ع) از مدینه به سمت مکه هجرت کردند که نهایتا منجر به خروج ایشان از مراسم حج و رفتن به سمت کوفه و توقف در کربلا شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha