• شنبه / ۸ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401110805534
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

خطم چو زلف یار، پریشان و درهم است

خطم چو زلف یار، پریشان و درهم است

ایسنا/اصفهان تاریخ و تمدن ایرانی، ریشه از فرهنگ و هنر گرفته و هنر خوشنویسی در این کتاب چندهزار ساله، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و هنرمندان ایرانی، به تناسب زمان و تحولات جامعه، طرحی نو در انداخته و صورتی تازه از خوشنویسی را خلق کرده‌اند.

استان پهناور اصفهان، خاک زرخیزی است که هنرمندانش هریک در گوشه گوشه آن، فصلی از تاریخ و تمدن ایران عزیز را روایت می‌کنند و روا نیست که این تاریخ شفاهی در کنج تنهایی خود، روزگار بگذرانند چراکه  اهل هنر شایسته تنها نشینی نیستند.

خط شکسته نستعلیق، اگرچه توسط «مرتضی قلیخان شاملو»، در هرات خلق شد و درویش «عبدالمجید طالقانی» در قزوین آن را به اوج رساند، اما این بار هنرمندی از خاک زرخیز استان اصفهان، سومین تحول تاریخ نگارش شکسته نستعلیق را پس از یک دهه پدید آورد.

احمد خوشحساب نوش‌آبادی، عضو انجمن خوشنویسان ایران، هنرمندی است که روزگارش را به تعلیم و تدریس هنر گذرانده از سال ۱۳۹۴، تحریری صادقانه و خالصانه از آیه شریف «یاایتهاالنفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی» را به نگارش در آورد که امروز به نام خط «سلسله زلف شکسته» نام گذاشته است.

این هنرمند شکسته‌نویس در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خوشنویسی، هنر دل است و در ترکیب دل و دست بود که در جاهایی حروف و کلمات را به هم متصل کردم تا نمای زیبایی پیدا کرد و در ترکیبات خود به حالتی بدیع رسید.

وی تصریح کرد: وقتی کلمات به هم وصل می‌شد، ترکیبی چشم‌نواز بود که بعد در حال تثبیت کردن آن شدم و آن را پرورش دادم و به محضر استادان بزرگ خوشنویسی عرضه کردم که همگی آن را پسندیدند و حرف آخر همان کلام استاد ملک‌زاده بود که فرمود: «کار جالبی است، روی آن کارکن.»

خطم چو زلف یار، پریشان و درهم است

این عضو انجمن خوشنویسان ایران گفت: تاریخ خوشنویسی ایران، مدیون «میرعلی تبریزی» است که در آغاز قرن هشتم هجری قمری، با تلفیق دو خط نسخ و تعلیق خط نستعلیق را خلق کرد و بعد از او پسرش «میرعبدالله» بود که دومین خط خاص ایرانیان را آنچنان عظمت بخشید که این خط را عروس خطوط اسلامی نامیدند.

خوش‌حساب درباره تحول خوشنویسی در ایران افزود: خط شکسته، سومین خط خاص ایرانیان است که ابداع آن را به «مرتضی قلیخان شاملو» حاکم هرات در دوره صفویه نسبت داده‌اند. خطی که با رها شدن قوس‌ها و سایش دندانه‌ها و اتصالات حروف و کلمات در خط نستعلیق به وجود آمد.

وی تصریح کرد: «محمد شفیع حسینی» با هنر خود، خط شکسته نستعلیق را قانونمند کرد، اما درویش «عبدالمجید طالقانی» بود که تحولی در شکسته نویسی به وجود آورد و این هنر را به اوج رساند.

این عضو انجمن خوشنویسان ایران گفت: هرچه بیشتر می‌نوشتم و هرچه بیشتر ترکیب‌ها کامل می‌شد، ترکیبات بدیع‌تر و چشم‌نوازتر می‌شد و اولین ترکیبات تکمیل شده را در موزه «سالار جنگ» شهر حیدرآباد هند به نمایش عموم گذاشتم که با استقبال بی‌نظیری روبرو شد و ۱۰۰ هزار بازدید کننده داشت.

خوشحساب تصریح کرد: سال۹۴  در نمایشگاه فرهنگسرای نیاوران دو اثر را رونمایی کردم و افتخار این را داشتم که لبخند رضایت‌آمیز استاد کل «استاد امیرخانی» را با خلق این الگو شاهد باشم و خوشحالم که این مدل در سطح کشور جایگاهی پیدا کرده است هر چند که کسی هنوز نمی‌داند که من این اثر را  خلق کردم.

این هنرمند خطاط، افزود: خط «سلسله زلف شکسته»، به تعبیر کارشناسان هنری، یک(art) هنر کامل است چون در این نمونه خط، گرایش‌های گرافیک، تذهیبِ همراه با  ترکیب‌های بدیع ظاهر می‌شود و می‌تواند تحولی در خط ایرانی برای استفاده‌های هنری و تزیینی و گرافیکی فراهم کند.

وی گفت: الگوی «سلسله زلف شکسته» با رعایت اصالت خط شکسته اصیل و به هم نزدن قواعد خط و رعایت ریزترین فرمول‌ها، ترکیب‌بندی‌های بدیعی تولید می‌کند که می‌تواند در اِلِمان‌های شهری، در تهیه آرم و لوگو نیز کاربرد داشته باشد و تغییری که داده شده، فرم‌بندی‌ها و ترکیباتی است که کاربردهای گرافیکی دارد.

خطم چو زلف یار، پریشان و درهم است

خوش‌حساب افزود: هنر خوشنویسی طبق فرمایش «باباشاه اصفهانی» که حضرت میرعماد رضوان‌الله تعالی و نورالله مرقده در رساله آداب الخط مرقوم فرموده شامل دوازده اصل، «کرسی، ترکیب، نسبت، دور، سطح، ضعف، قوت، صعود و نزول(مجازی و حقیقی)، اصول، صفا و شأن» است. که ۹ بند اول، اصول خط است و صفای خط از باطن نگارنده ریشه می‌گیرد.

این پیشکسوت هنر خوشنویسی تصریح کرد: خط، هنر دل است و هنرمند باید خط را دور از چشم استاد، تمرین کند و مفردات، شامل حروف و کلمات را فرا بگیرد، تمرین و مشق زیاد کند و فراتر از این‌ها، از بدی‌ها و صفات بد دوری کند.

وی خاطرنشان کرد: به قول افلاطون، خط یک چیز مهندسی شده از عالم ملکوت است که با ابزار و ادوات جسمانی ظاهر می‌شود و شأن مرتبه است که کاتب از هیئت خط خود مسرور و خط دارای اعتبار می‌شود به طوری که آدم‌ها از خط آبرو می‌گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha