• یکشنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۸:۳۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401110906307
  • خبرنگار : 50176

مدیرکل شیلات استان مطرح کرد:

لرستان رکورد دار تولید ماهی خاویاری بین استان‌های غیرساحلی کشور

لرستان رکورد دار تولید ماهی خاویاری بین استان‌های غیرساحلی کشور

ایسنا/لرستان مدیرکل شیلات لرستان تولید ماهیان خاویاری را یکی از ظرفیت‌های بالقوه استان دانست.

کیارش بیرانوند هشتم بهمن با بیان اینکه لرستان در حوزه ماهیان سردابی و تولید بچه‌ماهی رتبه برتر کشور را در اختیار دارد، اظهار کرد: ما توانایی صادرات این محصولات به عراق را داریم و برنامه‌ریزی‌های لازم نیز جهت تحقق این مهم صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در همین راستا یک غرفه‌ در نمایشگاه توانمندی‌های صادرات لرستان در حوزه شیلات، به خصوص اداره‌کل و چند حوزه مختلف مانند خوراک آبزیان و ماهیان خاویار که فعالیت داریم راه‌اندازی کردیم تا توانمندی‌های خودمان در استان را به نمایش بگذاریم.

بیرانوند با اشاره به نزدیکی با مرز عراق جهت صادرات محصولات آبزی به این کشور، افزود: ما می‌توانیم صادرکننده خوبی در این حوزه به عراق باشیم و حتی در حوزه ماهیان گرمابی که سالانه ۲۰۰۰ تن تولید داریم می‌توانیم نیازمندی‌های آن‌ها را برطرف و ارز آوری خوبی برای استان به ارمغان بیاوریم.

مدیرکل شیلات لرستان تولید ماهیان خاویاری را یکی از ظرفیت‌های بالقوه استان دانست و گفت: ما در سابق یک گرم هم تولید ماهیان خاویاری نداشتیم، اما این اداره‌کل این ماهی را از یکی از استان‌های ساحلی به استان آورد که خوشبختانه رشد خیلی خوبی داشت و نشان داد که می‌توانیم در تولید ماهیان خاویاری جایگزین مناسبی برای استان‌های ساحلی خصوصاً شمال کشور باشیم.

وی به گسترش تولید ماهیان خاویاری در استان اشاره کرد و افزود: با توجه به ثبت رکورد خوبی که در تولید داشتیم چند مجوز صادر کردیم که اکنون پنج مزرعه فعال پرورش ماهیان خاویاری در استان وجود دارد و در حال حاضر سالانه ۱۰۰ تن گوشت و ۵۰۰ تن خاویار تولید می‌کنیم.

بیرانوند با اشاره به مجتمع بخش خصوصی پرورش ماهیان خاویاری افزود: این مجتمع دارای تولید ۶۰۰ تن گوشت و ۱۰۰ کیلوگرم خاویار بوده و منبع آبی آن رودخانه سیمره - چاه فلمن است و با وجود ۱۵ متر مکعب منبع آبی به صورت بالقوه امکان پرورش ۱۵ هزار تن ماهی خاویاری در شهرستان وجود دارد.

مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به مجتمع‌های آبزی پروری در حال اجرا در استان، بیان کرد: مجتمع پرورش ماهیان خاویاری رومشکان با ظرفیت ۱۵۰۰ تن، مجتمع پرورش ماهیان خاویاری درب گنبد با ظرفیت ۵۰۰ تن که وارد فاز اجرایی شده، مجتمع پرورش ماهیان خاویاری رنگین بان پلدختر با ظرفیت ۱۵۰۰ تن و مجتمع پرورش ماهیان سردآبی فیروزآباد با ظرفیت ۲۰۰۰ تن را از جمله مهم‌ترین پروژه‌های در حال اجرا مجمتع‌های آبزی‌پروری استان عنوان کرد.

وی از راه‌اندازی بازارچه‌های فروش محصولات آبزی در راستای بالابردن سرانه مصرف آبزیان در استان خبر داد و گفت: با توجه به‌ اینکه با تولید ۳۰ هزار تن بیشترین تولید آبزیان را در بین استان‌های غیر ساحلی داریم متأسفانه سرانه مصرف این محصولات پایین است که این بازارچه‌ها جهت دسترسی آسان شهروندان به محصولات شیلاتی و به خصوص بالابردن سرانه مصرف این محصولات بزودی راه‌اندازی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha