• یکشنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1401110906540
  • خبرنگار : 71342

همایش اتحادیه تئاتر جهان اسلام افتتاح شد

همایش اتحادیه تئاتر جهان اسلام افتتاح شد

در افتتاحیه هم‌اندیشی بین‌المللی اتحادیه تئاتر جهان اسلام ابراز امیدواری شد که با تشکیل این اتحادیه، کشورهای اسلامی به هم نزدیک شوند و به مسائل انسان امروز بپردازند.

به گزارش ایسنا، همایش بین‌المللی اتحادیه تئاتر جهان اسلام به عنوان یکی از بخش‌های چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح ۹ بهمن ماه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر افتتاح شد.  

این همایش با حضور پژوهشگرانی از کشورهای الجزایر، ایران، تونس، عراق و مصر ، مهمانان خارجی حاضر در جشنواره و با سخنانی از مدیر کل هنرهای نمایشی، دبیر جشنواره و دبیر این همایش برگزار شد و در همین برنامه از پوستر همایش هم رونمایی شد.

در آغاز صادق رشیدی، دبیر همایش با خوشامدگویی به حاضران، گفت: اولین همایش کار خود را آغاز کرده و امیدواریم باعث گسترس روابط ملل اسلامی و توسعه تئاتر در جهان اسلام شود.

در ادامه کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار امیدواری کرد: در این هم اندیشی اتفاقات خوبی رخ دهد و باعث شکل‌گیری اتحادیه تئاتر جهان اسلام شود زیرا جای آن خالی احساس می‌شود.

او ادامه داد: امیدواریم این اتحادیه بتواند مقر، شیوه‌نامه، اساسنامه و اعضا داشته باشد تا بتواند برای گسترش تئاتر در جهان اسلام برنامه‌ریزی کند.

بعد از این سخنان با حضور کاظم نظری و کوروش زارعی دبیر جشنواره تئاتر فجر پوستر هم‌اندیشی رونمایی شد.

زارعی نیز خطاب به مهمانان و حاضران خارجی حاضر در همایش گفت: از اجراها و نمایش‌های شما هم مردم و هم مخاطبان ایران لذت بردند و امیدواریم با شکل‌گیری این اتحادیه اتفاقی بزرگ در تئاتر جهان اسلام رخ دهد.

وی با اشاره به نقش مهم تئاتر در ایجاد اربطه و دوستی میان کشورها اضافه کرد: امیدوارم به واسطه تئاتر بتوانیم به هم نزدیک‌تر و واحدتر شویم و صلح و دوستی را در جهان بسط و گسترش دهیم. کشورهای اسلامی در فرهنگ و سیاست و اقتصاد رشد چشمگیری در جهان داشته‌اند و تئاتر نیز باید این توسعه و پیشرفت را داشته باشد و ما با هم و در کنار هم می‌توانیم تئاتر جهان اسلام را گسترش دهیم.

زارعی، تئاتر را هنر ایجاد گفتگو دانست و افزود: با تئاتر می‌توانیم بین تمدن‌ها، کشورها و فرهنگ‌های مختلف گفتگو و ارتباط برقرار کنیم. همچنانکه تئاتر هنری است که به انسان می‌پردازد و با این وصف می‌توانیم با آموزه‌های اسلامی خود، صلح و دوستی را که حلقه مفقوده و گمشده جهان امروز است، پیدا کنیم و بین تمام اقوام و مردم جهان اتصال دهیم.

دبیر جشنواره تئاتر فجر با تاکید بر اینکه امروز جهان نیازمند پرداختن به ارزش‌های والای انسانی و اخلاقی است، از نقش مهم تئاتر در این زمینه سخن گفت و یادآوری کرد: تئاتر چیزی جز پرداختن به اخلاق و انسان نیست و امیدواریم این اتحادیه محوری برای گردهم‌آیی هنرمندان تئاتر جهان اسلام باشد تا به انسان امروز بپردازیم و نقش‌مان را در جهان تئاتر به درستی ایفا کنیم.

در ادامه، پژوهشگران و سخنرانان حاضر در این همایش به ارائه مقالات خود می‌پردازند.

جمال الکرمی، کارگردان تئاتر و رییس بخش هنری تئاتر ملی الجزایر، اولین سخنران این همایش بود که مقاله خود را با عنوان امکانات تئاتر در جهان اسلام (نقاط قوت و ضعف) ارایه کرد.

همچنین علی اصغر فهیمی‌فر، دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ایران دیگر استاد حاضر در این همایش است که مقاله‌ای با عنوان «فلسفه تئاتر» دارد.

حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز با موضوع جهان اسلام سخنرانی می‌کند.

ریاض زمال، استاد دانشکده عالی موسیقی و تئاتر تونس مقاله‌ای با عنوان توانمندی‌های موجود در جهان اسلام (نقاط قوت و ضعف) دارد و عبدالکریم عبود، رییس دانشکده هنرهای زیبای بصره، با موضوع «در هم تنیدگی فرهنگ‌های تئاتری در تئاتر اسلامی» (عبور از ریشه‌یابی به ابداع) مقاله خود را ارایه می‌کند و سرانجام اینکه محمود کحیله، رییس اداره آموزش نمایشی، آموزش شارکیا، مصر، با مقاله «ویژگی‌های اندیشه اسلامی در شکل‌گیری تئاتر اصیل در جهان اسلام» در این همایش حضور دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha