• یکشنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401110906555
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان مطرح کرد:

بارندگی‌هایی که مرهمی بر آبگیری تالاب کجی نشد

بارندگی‌هایی که مرهمی بر آبگیری تالاب کجی نشد

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر تأثیر چندانی بر آبگیری تالاب نداشته است، گفت: تالاب کجی نمکزار نهبندان از آغاز زمستان امسال میزبان ۲ هزار پرنده مهاجر بوده است.

امیر کوهستانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری چندانی نشده و حدود ۱۰ درصد ظرفیت آن در پی بارندگی‌های اخیر پر از آب شده است.

وی بیان کرد: بارندگی‌های اخیر تاثیر چندانی نداشته و باید باران به اندازه‌ای باشد که سیلاب راه افتاده؛ رودخانه‌ها جاری شده و آبگیری انجام گیرد.

کوهستانی با بیان اینکه در پی آبگیری تالاب، نزولات جوی و بارندگی این تالاب میزبان پرندگان مهاجر می‌شود، تصریح کرد: اکنون بارندگی اتفاق نیفتاده و این تالاب نتوانسته میزبان پرندگان شود؛ مطالعات علمی توسط دانشگاه‌ها در راستای افزایش آبگیری در حال انجام است، اما آبگیری نیازمند افزایش نزولات جوی است.

وی با بیان اینکه تالاب کجی نمکزار نهبندان از آغاز زمستان امسال میزبان ۲ هزار پرنده مهاجر بوده است، تصریح کرد: این تالاب هرساله زیستگاه خزندگانی چون مار قیطانی، مار شتری، مار پلنگی، تیر مار و بزمجه بیابانی و پرندگان بومی چون زاغ بور، هوبره و عقاب طلایی و خزندگان می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان بیان کرد: با توجه به وضعیت مناسب تالاب و آبگیری آن، باعث شده تا شاهد فرود دسته‌هایی از پرندگان آبزی و کنار آبزی را در مسیر برگشت این پرندگان زیبا از مناطق جنوبی به سمت شمال در این تالاب باشیم.

وی با بیان اینکه تالاب کجی نمکزار نهبندان دارای برآمدگی‌های خشکی همراه با پوشش گیاهی مناسب برای تخمگذاری پرندگان است، تصریح کرد: هر ساله خصوصاً در فصل مهاجرت، میزبان گونه‌های مختلفی از پرندگان آبزی و کنار آبزی شامل زاغ بور، آبچیلیک پاسبز، آبچیلیک پاسرخ، حواصیل خاکستری، حواصیل سفید، خوتکا و اردک سرسبز  است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان با بیان اینکه در حال حاضر برای تغذیه پرندگانی، چون کبک، تیهو و باقرقره ۲۰۰ کیلوگرم دان در زیستگاهای این پرندگان به ویژه در مناطق برف گیر توزیع شده است، یادآور شد: در صورت آبگیری مطلوب تالاب، سالانه حدود ۵ هزار گونه از پرندگان آبزی و کنار آبزی از قبیل مرغابی سرسبز و فلامینگو به این تالاب مهاجرت می‌کنند.

تالاب کجی نمکزار نهبندان یک تالاب نمکی و فصلی است که معمولا اواسط پاییز تا اواسط بهار آبگیری می‌شود که مهم ترین منبع تأمین کننده آب تالاب کجی، ریزش باران و جاری شدن سیلاب‌های حوزه آبریز نهبندان و چشمه‌های کرانه تالاب است. پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha