• یکشنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401110906563
  • خبرنگار : 50528

رویداد مد و لباس اصفهان؛

از حضور حجاب‌استایل‌ها تا قیمت‌های میلیونی

 از حضور حجاب‌استایل‌ها تا قیمت‌های میلیونی

ایسنا/اصفهان رویداد مد و لباس اصفهان در حالی به پایان رسید که باوجود استقبال مردم، اما انتقادات زیادی نیز به‌همراه داشت.

استقبال پرشور مردم و بانوان از بزرگ‌ترین رویداد مد و لباس اصفهان نشان‌دهنده محدودیت عرضه پوشاک ایرانی-اسلامی و کمبود عرضه لباس مناسب است، اما در این‌ بین یکی از مهم‌ترین ایرادها در این رویداد، انتخاب مکان نامناسب و فقدان فضای کافی برای حضور بازدیدکنندگان بود. این در حالی است که چندی قبل نیز رویدادی دیگر با محوریت چند برند در تالار دبیرستان ادب برگزار شد و در آن نیز مشکل کمبود جا و فضای کافی مشهود بود.

اگرچه انتخاب مکانی در مرکز شهر برای دسترسی مردم به محصولات عرضه‌شده در رویداد مد و لباس اصفهان اتفاق خوبی است، اما نبودن فضای کافی باعث ایجاد صف‌های طولانی مردم پشت در تالار و حتی خیابان شده است؛ کما اینکه شب گذشته علی‌رغم آنکه ساعت بازدید در تبلیغات ساعت ۲۰ ذکر شده بود، درب‌های هتل از ساعت ۱۷:۳۰ به روی مردم بسته شد و جمعیت زیادی در خیابان منتظر بودند.

 از حضور حجاب‌استایل‌ها تا قیمت‌های میلیونی

یکی از افرادی که پشت در منتظر بود به خبرنگار ایسنا می‌گوید: «در همه تبلیغات ذکر شده که ساعت پایان نمایشگاه ساعت ۸ است، اما از ساعت ۵ در این سرما منتظریم و درهای ورودی باز نمی‌شوند، این حجم از بی‌برنامه بودن عجیب است.»

بازدیدکننده دیگری اظهار می‌کند: «نمی‌دانم چرا ما هر بار باور می‌کنیم که با اتفاق درست و برنامه‌ریزی‌شده‌ای مواجه هستیم و می‌آییم، اما هر بار هم با حجمی از بی‌نظمی روبرو می‌شویم.»

بانوی دیگری که با کودک یک‌ساله خود با مسئول آن‌سوی در حرف می‌زند، می‏‌گوید: «لباسی سفارش داده بودم، قرار بود پسرم را بیاورم تا اندازه‌هایش را بگیرند، اما حالا درها را بسته‌اند و ۳ ساعتی هست که منتظریم.»

 از حضور حجاب‌استایل‌ها تا قیمت‌های میلیونی

در آن‌سوی درها، بازدیدکنندگان داخل نمایشگاه نیز چندان راضی به نظر نمی‌رسیدند، گرانی کالاها، نبود تهویه و فضای بسته و کوچک تالار انتقاد آن‌ها بود.

یکی از بازدیدکنندگان می‌گوید: «به یکی از افرادی که پرسشنامه‌ای درباره رویداد را پُر می‌کرد گفتیم که چرا رویداد را در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار نکردید و ایشان که از برندها و فروشندگان تهرانی بودند، اظهار کردند که به دلیل اعتبار هتل عباسی در این رویداد شرکت کرده‌‎اند. »

یکی دیگر از افراد حاضر در نمایشگاه نیز بیان می‌کند: «نمایشگاه اگر قرار باشد یک تعداد نشان تجاری با قیمت‌های میلیونی را جمع کند چه فایده دارد؟ اینجا برای عده خاصی برنامه‌ریزی و اجراشده بود نه همه مردم، وگرنه خرید مانتو بالای یک‌میلیون تومان در این وضعیت اقتصادی در توان اکثر مردم نیست.»

بازدیدکننده دیگری معتقد است: «اکثر روسری‌ها در این نمایشگاه از ۳۰۰ هزار تومان به بالا بود تا ۷۰۰ هزار تومان. واقعاً این قیمت‌ها عجیب است و در توان بسیاری از مردم نیست. تنها نتیجه مشاهده این قیمت‌ها به رخ کشیدن دوباره فاصله طبقاتی بود، این در حالی است که نمایشگاه‌ها اصولاً تخفیفانی را اعمال می‌کنند، اما اینجا تعدادی کارت تخفیف ۱۰ درصدی وجود داشت که ساعت اول به پایان رسید.»

 از حضور حجاب‌استایل‌ها تا قیمت‌های میلیونی

گلایه از قیمت‌ها در حالی مطرح می‌شد که فروشندگان معتقد بودند قیمت کالاها به علت بالا بودن نرخ دلار، وارداتی بودن اکثر اجناس افزایش داشته و سود چندانی برای آن‌ها به همراه نداشته است.

فروشنده دیگری که از بازدید اصفهانی‌ها شگفت‌زده شده بود، می‌گوید: «به نظر می‌‎رسد تقاضا در اصفهان بسیار زیاد است، اما همه از قیمت‌ها گلایه دارند که آن‌هم طبیعی است و از اختیار ما خارج است.»

صاحب یکی از برندهای اینستاگرامی نیز توضیح می‌دهد: «با وضعیت اینترنت کسب‌وکار ما بعد از هزینه زیادی که برای صفحات مجازی و تبلیغات کردیم، دچار مشکلات زیادی شد که این نمایشگاه‌ها شاید بتوان بخشی از این خسارات را جبران کند.»

 از حضور حجاب‌استایل‌ها تا قیمت‌های میلیونی

اما یکی دیگر از نکاتی که در نمایشگاه مد و پوشاک اسلامی_ ایرانی به چشم می‌خورد نوعی تغییر و شاید تحریف در مفهوم حجاب بود. فلسفه حجاب در منظومه دین، پوشیدگی برای جلب‌توجه هرچه کمتر و پرهیز از خیره شدن نگاه‌ها به زنان است، درحالی‌که در رویکرد تازه‌ای که اخیراً با محوریت حجاب‌استایل‌ها شروع‌شده، حجاب نیز به نفع دنیای مصرف و بازار مصادره شده و برای هرچه زیباتر و جذاب‌تر بودن تغییر کاربری داده است.

نگاهی که استفاده از چادرها و روسرهای کارشده و براق و استفاده از آرایش همراه با چادر را با این توجیه که «حجاب زنان باید جذاب و زیبا باشد» مجاز می‌‎داند و این نکته‌ای بود که به‌تبع حضور برندهای اینستاگرامی در این نمایشگاه‌ نیز به چشم می‌خورد، چادرهایی که با سنگ‌دوزی‌ها و تزئینات زیاد که از فاصله دور با برق نگین‌های خود نگاه‌ها را همراه می‌کنند، عباهای کارشده‌ای که اخیراً برای بسیاری جایگزین چادر شده‌اند و روسری‌های که تمام فضای آن‌ها با نگین و تزئینات براق کارشده و به‌اصطلاح اینستاگرامی، این روزها ترند شده‌اند.

یکی از بازدیدکنندگان در این رابطه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: «یک عبای ساده بدون تزئینات سنگین میان این‌همه جنس پیدا نکردم، همه محصولات پر از تزیین و نگین هستند، این نوع کالاها شاید تنها برای یک مهمانی خوب باشند، اما متأسفانه این روزها در جامعه خیلی از خانم‌های چادری از این نوع پوشش استفاده می‌کنند که سنخیت چندانی با فلسفه حجاب ندارد، تحریف حجاب، موضوعی است که اخیراً با آن مواجه هستیم.»

یکی دیگر از بانوان حاضر در نمایشگاه نیز معتقد است: «این روزها مفهوم «حجاب جذاب مطرح‌شده که با فلسفه حجاب معارض است، جذابیت با آراستگی متفاوت است و متأسفانه این روزها همه علاقه زیادی به هرچه بیشتر جذاب بودن دارند.»

 از حضور حجاب‌استایل‌ها تا قیمت‌های میلیونی

این رویداد سه‌روزه با همه نکات مثبت و منفی، به پایان رسید، اما بیش‌ازپیش لزوم برگزاری نمایشگاه‌ها و عرضه لباس و پوشاک مناسب متناسب با سلیقه و توان مالی همه اقشار جامعه را به مردم نشان داد.

این در حالی است که سجاد لطفی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفته است: «نمایشگاه، سومین رویداد کارگروه استانی است که بعد از همدان و کرمانشاه، در اصفهان برگزارشده و سطح نمایشگاه استان اصفهان به تأیید ناظران ما از رویدادهای قبل بالاتر بوده است. امیدواریم که در رویدادها و نمایشگاه‌های بعدی سطح عرضه و ارائه مد و لباس توسط مؤسسات خصوصی دیگر بالاتر باشد، زیرا در این حوزه انحصاری وجود ندارد و ما از حضور و فعالیت مؤسسات خصوصی در حوزه مد و لباس استقبال می‌کنیم و آماده برگزاری ماهانه این نمایشگاه‌ها در استان‌های مختلف کشور هستیم.»

او همچنین اظهار کرد: «تولیدکنندگانی بودند که به علت کمبود فضا نتوانستند در این رویداد شرکت کنند، به همین دلیل ما آمادگی داریم که در صورت وجود ظرفیت در اصفهان، مجوز برای برگزاری رویداد مدل لباس دیگری را صادر کنیم، زیرا یکی از سیاست‌های اصلی ما ترویج و حمایت از حوزه مد و لباس اسلامی، ایرانی است و یکی از کارهای مؤثر و ایجابی در ترویج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، همین نمایشگاه‌ها است.»

به نظر می‌رسد برگزاری این نمایشگاه برای سنجش نیاز و استقبال مردم و سلیقه و توان اقتصادی آن‌ها مناسب بود و نمایشگاه‌های بعدی باید با در نظر گرفتن این ظرفیت، نیاز و توان اقتصادی مردم برگزار شود تا مردم از همه قشر و سلیقه‌ای از آن  استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha