• یکشنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401110906739
  • خبرنگار : 50560

رشد ۳۷ درصدی واردات و صادرات ریلی قزوین نسبت به سال گذشته

رشد ۳۷ درصدی واردات و صادرات ریلی قزوین نسبت به سال گذشته

ایسنا/قزوین مدیرکل راه‌آهن شمال ۲ گفت: واردات و صادرات ریلی استان در منطقه شمال ۲، از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱ هزار تن است که با رشد ۳۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه است.

غلامحسین ولدی روز یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ در نشست خبری گزارش عملکرد دستگاه‌های دولت سیزدهم در حوزه راه و شهرسازی که در سالن اجتماعات اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، برگزار شد، اظهار کرد: استان قزوین طی چند سال اخیر در حوزه حمل‌ونقل کالا و واردات و صادرات، از رشد چشمگیری برخوردار بوده است به‌طوری‌که راه‌آهن قزوین در منطقه شمال ۲، سالانه بالغ‌بر ۴۰۰ هزار تن سوخت و کالا حمل می‌کند.

وی افزود: واردات و صادرات ریلی استان در منطقه شمال ۲، از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۱ هزار تن است که با رشد ۳۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه است.

ولدی بابیان اینکه خاک صنعتی، مس و روی، اسید، شیشه، سنگ، مواد شوینده و تجهیزات ماشین‌آلات از مهم‌ترین محموله‌هایی بوده که در این منطقه از راه‌آهن  صادرات و ترانزیت شده است.

وی بیان کرد: همچنین در مهرماه سال‌جاری، واردات اولین محموله ماشین‌آلات نساجی را از کشور ترکمنستان شاهد بودیم و به کشورهای ترکیه و تاجیکستان نیز حمل بار داشته‌ایم. 

این مسئول در ادامه به وضعیت ایستگاه‌های راه‌آهن اشاره و عنوان کرد: قزوین در زمره شهرها و ایستگاه‌های پرترافیک است. روزانه ۳۰ قطار در راه‌آهن این استان تردد می‌کنند. هرروز یک قطار قزوین به مشهد راداریم. همچنین قطارهایی که در مسیر مشهد زنجان و رشت در حال فعالیت هستند، برای افزایش در سال آتی سهمیه دارند.

وی تصریح کرد: حداقل زمانی که قطارهای اصلی ما به مشهد مقدس تردد می‌کنند، ۱۳ ساعت و حداقل زمان سرعت  قطارهای بومی  به مقصد تهران ۱۲۰ دقیقه است با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در تلاشیم تا سرعت تردد را در راه‌آهن افزایش دهیم. 

ولدی اظهار کرد: در سال گذشته بالغ‌بر ۳۸۰ هزار مسافر داشتیم و از ابتدای سال جاری تا پایان دی، این عدد به ۳۹۰ هزار مسافر رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۸ درصدی را تجربه کرده است. 

وی گفت: در بحث امکانات رفاهی و زیرساخت‌های بنایی راه‌آهن و همچنین ایمن‌سازی ریل‌ها نیز اقدامات قابل‌توجهی صورت گرفته است.

تاکستان بزرگ‌ترین ایستگاه شهری راه‌آهن شمال‌غرب است

در ادامه منوچهر صفری، مدیرکل راه‌آهن منطقه شمال‌غرب گفت: راه‌آهن منطقه شمال غرب دارای یک ایستگاه در استان قزوین و شهر تاکستان است که به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر راه‌آهن منطقه شمال‌غرب یاد می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه اقدامات زیرساختی و امنیت و حریم در شهر تاکستان به نحو احسنت انجام‌شده و در تلاش هستیم تا در سال جاری مجموعه خدمات ایستگاه را افزایش دهیم.

صفری در پایان به فعالیت خطوط راه‌آهن شمال‌غرب در حوزه صادرات و واردات اشاره کرد و افزود: کنستانتره سنگ آهن، غلات و نهاده‌های دامی، خاک‌سنگ روی، شمش روی و آهن، خمیرکاغذ و  گوگرد ازجمله اقلامی بوده که در این منطقه  به‌عنوان اقلام صادرات و واردات حمل می‌شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha