• یکشنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۷:۰۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401110906811
  • خبرنگار : 71282

در گفت‌وگو با ایسنا عنوان شد:

بالا بردن حقوق و دستمزد موجب گردش اقتصاد می‌شود

بالا بردن حقوق و دستمزد موجب گردش اقتصاد می‌شود

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی معتقد است از افزایش حقوق و دستمزد نباید هراس داشت بلکه باید از آن استقبال کرد زیرا بالا بردن حقوق و دستمزد گردش اقتصاد، رونق تولید داخلی و افزایش فرصت‌های شغلی را به دنبال دارد.

فتح الله بیات در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فرایند تعیین حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار اظهار کرد: طبق قانون، شورای عالی کار موظف است براساس ماده ۴۱ قانون کار و دو تبصره آن یعنی محاسبه نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و سبد معیشت خانوار درباره تعیین دستمزد کارگران تصمیم بگیرد.

وی افزود: نرخ تورم و سبد معیشت خانوار دو مقوله مهمی است که همه ساله شورای عالی کار راجع به آن بحث می‌کند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی ادامه داد: سال گذشته هزینه سبد معیشت کارگران حدود ۹ میلیون تومان در ماه استخراج شد ولی حداقل دستمزد به این عدد نرسید و در بهترین حالت دریافتی کارگر با مزایا به ۶.۵ میلیون تومان افزایش یافت.

بیات با بیان اینکه دستمزد ۱۴۰۱ کارگران حدود سه میلیون تومان با هزینه سبد معیشت فاصله داشت، گفت: این فاصله باعث شده تا بیش از ۷۰ درصد سبد معیشت با واقعیت‌های روز فاصله داشته باشد و دستمزد هزینه‌های معیشت را پوشش ندهد.

وی درعین حال به گزارش اخیر وزارت کار درباره خط معیشت ۱۴.۷ میلیونی خانوار چهار نفره در تهران و ۷.۷ میلیون تومانی خانوار در شهرهای دیگر اشاره کرد و گفت: سبد معیشتی که سال گذشته در حوزه کارگری استخراج شد، با محاسبه حداقل ها ۱۴ میلیون تومان به دست آمد. امسال هم با محاسبه تورم سبد معیشت و هزینه‌هایی که مدنظر شورای عالی کار است از جمله مسکن و خواربار و سایر مولفه‌ها، برآورد می‌شود که حدود ۲۰ میلیون تومان باید به این سبد تعلق بگیرد. این رقم طبق نظرات کارشناسی است و ما منتظر تصمیم کمیته دستمزد شورای عالی کار هستیم.

او در پایان با بیان اینکه فرایند تعیین دستمزد کارگران در شورای عالی کار دنبال می‌شود، افزود: تاکید ما این است که حقوق و دستمزدی برای جامعه کارگری درنظر گرفته شود که قدرت خرید خانوار را برای سال آینده حفظ کند. کارگران هیچگاه دنبال عدد و رقم و درصد نبوده‌اند و می‌دانیم که تورم هم مهار شدنی نیست بنابراین باید از افزایش حقوق و دستمزد استقبال کنیم زیرا هرچه سطح حقوق و دستمزد را تا خط معیشت بالا ببریم به گردش اقتصاد و رونق تولید داخل و خلق فرصت‌های شغلی منجر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۹ ۲۱:۱۴

نه لیاقت میخواد

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۹ ۲۲:۴۶

دمت گرم خوب گفتی،دولت بابت تورم سال قبل ۲۰ تا ۳۰ درصد به کارگر جماعت بدهکار هست حالا چه برسه به تورم نیمه دوم سال که حدودا ۴۰ درصد به اون اضافه هم شده تازه این فقط در معیشت هست و اجاره بها و لوازم خانگی و البسه که به تنهایی در نیمه دوم سال ۸۰ تا ۱۲۰ درصد هم گرون شدن

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۱۰ ۰۰:۱۱

.متاسفانه دولت داره اشتباه سال گذشته رو انجام میده با افرایش اینچنینی فاتحه تامین اجتماعی رو بخونید

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۱۰ ۰۰:۱۸

خدایااا کمک به کارگر را خواهانم .

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۱۰ ۰۶:۲۴

با این مسولان .مشکلات کارگران از اول انقلاب نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر شده و باعث مشکلات زیادی برای جامعه کارگری و خانواده آنها شده است .

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۱۰ ۰۸:۰۴

سلام و عرض ادب و احترام، خواهشان بازنگری کنید در افزایش حقوق ها، طبق قانون حقوق ها باید بر اساس تورم واقعی که الان بالای 60 درصد شده و خط فقری که الان بالای 18 میلیون شده افزایش پیدا کند، این حقوق‌های کم جوابگوی ده روز زندگیه، حقوق‌ها ریالی شده هزینه ها دلاری، زور دولت فقط به کارمندان میرسه. رسیدگی بفرمایید خواهشان.

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۱۰ ۲۳:۰۱

متاسف برای این همه سطحی نگری افزایش حقوق در جامعه ناشی از تورم و این اقتصاد بیمار است که بدلیل ایجاد تورم رونق پیدا کرده است، مثلا از حقوق کارگر دفاع می کنید در صورتی که خط فقر 20 میلیون تومان است، این یعنی شخصی که مشغول به کار هست نباید فقیر باشه چون داره کار می کنه، همین افکار اشتباه در کشور باعث افزایش روز به روز تورم و شکاف طبقاتی می شود، دولت موظف 20 میلیون تومان به تمام کارکنان و حقوق بگیران به یک اندازه بدهد بعد ماذاد بودجه را با توجه به نوع فعالیت کارکنان بیشتر دهد نه اینکه 70 درصد زیر خط فقر حقوق بگیرن 20 درصد بالای خط فقر و 10 درصد حقوق نجومی معادل کل اون 70 درصد زیر خط فقر