• چهارشنبه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1401111209577
  • خبرنگار : 71505

در نشست استاندار تهران و معاونین استانداری مطرح شد

افتتاح ۸۷۴ پروژه در استان تهران در دهه فجر/ شناسایی ۱۲۶ ساختمان ناایمن در شهرستان‌های تهران

افتتاح ۸۷۴ پروژه در استان تهران در دهه فجر/ شناسایی ۱۲۶ ساختمان ناایمن در شهرستان‌های تهران

استاندار تهران از افتتاح ۸۷۴ پروژه در استان تهران در دهه فجر خبر داد و در خصوص اعلام لیست ساختمان‌های ناایمن در سطح شهرستان‌های استان تهران، گفت: تا کنون اطلاعات ۱۲۶ ساختمان ناایمن در سطح شهرستان‌های تهران در سامانه بارگذاری و اقدامات قانونی برای این ساختمان‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، علیرضا فخاری در نشست خبری امروز چهارشنبه به مناسبت ایام الله دهه فجر ضمن تبریک ایام دهه فجر و میلاد امیر المومنین(ع) و روز پدر، گفت: استان تهران با جمعیتی بیش از ۱۷ میلیون نفر از استان‌های پر جمعیت قلمداد می‌شود که در رتبه اول قرار دارد ولی به لحاظ سرزمینی در جایگاه بیست و نهم قرار گرفته است و فشردگی جمعیت در هر کیلومتر ۱۰۰۰ نفر است و ۹۳ درصد جمعیت استان در حوزه شهری قرار دارد.

انبوهی از جمعیت شهرنشینی مواجه هستیم 

وی افزود: با انبوهی از جمعیت شهرنشینی مواجه هستیم و مسائل شهرنشینی مد نظر قرار گرفته است. در استان تهران شرکت‌های دانش بنیان زیادی وجود دارد و سهم بزرگی از گردشگری در استان تهران رقم می‌خورد و بیش از ۵۰ درصد سپرده‌های بانکی در تهران قرار دارد. لذا این استان دارای ویژگی‌های خاصی است که نیازمند اختصاص نگاه و برنامه جدید است. این استان قابلیت‌های ویژه ای دارد که در حوزه‌های کشاورزی و صنعتی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده و بخش بزرگی از صادرات غیر نفتی در کشور از استان تهران صورت می‌گیرد و سرانه خدمات و نیازمندی‌های عمومی بیشترین سهم مصرف را در این استان به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: البته تمرکز جمعیت محدودیت‌هایی را در حوزه مسکن و خدمات ایجاد می‌کند که نیاز به برنامه‌های آینده محور برای تامین نیازهای اساسی از جمله تأمین آب است که همگی در دستور کار قرار گرفته است. توجه به شهرک‌های اقماری قابل ساخت از جمله راه حل‌های تامین مسکن است که امیدواریم بخشی از نیاز مسکن را پاسخ دهد. آینده استان با افزایش جمعیت به گونه‌ای است که برنامه ریزان و آینده پژوهان باید توجه ویژه ای به نکات مختلف استان داشته باشند.

استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد پروژه‌های ویژه ایام الله دهه فجر در سال جاری گفت: برای ایام الله دهه فجر امسال ۸۷۴ پروژه با اعتبار ۲۶.۵ هزار میلیارد تومان در حوزه‌های بهداشتی، درمانی، فرهنگی، ورزشی و ... افتتاح می‌شود. همچنین در بخش اقتصادی برای سرمایه گذاری و کسب و کارها ۱۳۸ پروژه با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید و در مجموع این پروژه‌ها اشتغال زایی یکصد هزار نفر را رقم می‌زند.

به گفته وی، همچنین ۵۳ پروژه در این ایام با اعتبار حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان کلنگ زنی خواهد شد. تمرکز اصلی پروژه‌ها بر روی پروژه‌های ملی، بخشی استانی، تعدادی مربوط به سفر ریاست جمهوری به شهرستان‌های استان تهران و برخی مربوط به شهرداری‌ها بوده است. در تهران با ۲۸ درصد تولید سرانه ملی این استان رتبه اول کشور را دارد. در بخش کشاورزی حدود ۳۶.۵ درصد، صنعت ۲.۱ درصد و خدمات ۶۶.۱ درصد از سهم کل کشور برای استان تهران است.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی مبتنی بر تأکیدات مقام معظم رهبری بر اساس پایه امورات تولیدات دانش بنیان تلاش کردیم. برای هدایت دارایی‌های استان و منابع آب تبدیل وضعیت از صنعت کشاورزی به صنعت گلخانه‌ای که حدود ۳۱۰۰ نفر در این بخش ایجاد اشتغال شده است. یکی از اهداف بلندی که در حوزه مصرف بهینه آب دنبال می‌کنیم تبدیل کشاورزی غرق آبی به گلخانه‌ای در استان تهران است که نسبت به سال گذشته در سال جاری با افزایش ۴۰ درصدی صادرات مواجه بودیم.

لزوم ترغیت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی

استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به محدودیت‌های سرزمینی و شرایط اقلیمی گفت: ترددهای شهری و بین شهری زیادی در سطح استان داریم به شکلی که ۲.۳ میلیون سفر شهری داریم. از این سفرها بخش جزئی در حوزه ریلی و بالای ۴۰ درصد مربوط به خودروهای سبک است که به تبع آن آلایندگی در استان تهران را افزایش می‌دهد. بی تردید باید بخش خصوصی در سرمایه گذاری‌های حوزه‌های ریلی ترغیب شود تا از این طریق ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی را افزایش دهیم.

وی افزود: برای رفع موانع تولید و اشتغالزایی در سال جاری از محل تبصره ماده ۱۸ برای اشتغالزایی ۳۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده که با رایزنی‌ها به ۳۰۲۰ میلیارد تومان تبدیل و ۶۰۲ طرح را تحت پوشش قرار داد. به این ترتیب رتبه اول در جذب تسهیلات بانکی را در این حوزه در کشور به خود اختصاص دادیم. همچنین از محل تبصره ماده ۱۶ حدود ۳۲۷ میلیارد تومان در سال جاری اعتبار داشتیم که برای تسهیلات ارزان‌قیمت جهت مشاغل کوچک بود. به این ترتیب اعتبارات خوبی جذب و حدود ۳۰۰ هزار نفر زمینه اشتغال‌شان فراهم شد.

۲۰۱ واحد تولیدی راکد استان تهران در سال جاری فعال شد

تامین معیشت مردم به عنوان اولویت اول ۱۴۰۲

وی ادامه داد: ۲۰۱ واحد تولیدی راکد در سال جاری فعال شده که این افزایش ظرفیت باعث شد به مرحله جدیدی در رفع موانع تولید ورود پیدا کنیم. برای سال آینده با همفکری شورای برنامه ریزی و جهت گیری‌هایی که وجود دارد پیشنهادات بودجه سال آینده را ارائه کردیم که این جهت گیری‌ها به لحاظ مسائل برنامه محور باید همراه با اثرات کنترلی و ضد تورمی باشد. تامین معیشت مردم به عنوان اولویت اول در سال آینده مد نظر قرار گرفته است.

حرکت به سمت مدیریت مصرف با توجه به شرایط اقلیمی استان تهران و میزان بارش‌ها 

استاندار تهران تاکید کرد: شرایط اقلیمی استان تهران و میزان بارش‌ها و همچنین سطح مصارف در بخش های مختلف ما را وادار می‌کند به سمت مدیریت مصرف حرکت کنیم. شرایطی که امروز با دقت رصد و کنترل می‌کنیم و در سطح مصرف آب با برنامه ریزی‌های وزارت نیرو کنترل‌های لازم در حال انجام است.

وی تاکید کرد: سطح مصرف ما در استان تهران ۵۹ هزار لیتر آب در ثانیه است که عدد بزرگی تلقی می‌شود و نشان از وضعیت مصرف ما در استان تهران دارد. ما سالانه ۱.۵ میلیارد متر مکعب نیازمند آب در بخش‌های مختلف هستیم که باید بیشترین سهم یعنی حدود ۷۵ درصد از آب‌های سطحی باشد و کمتر به منابع زیرزمینی رجوع کنیم. چرا که اثرات ناخوشایندی در آینده خواهد داشت. لذا بحث مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف آب باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: در دولت سیزدهم پاسخگویی به مردم و ارتباط چهره به چهره در دستور کار است. لذا در سطح شهرستان‌های استان تهران نیز برای این موضوع برنامه ریزی‌های مختلفی انجام شده تا از طریق ارتباط مستقیم و غیر مستقیم مسئولان پاسخگو باشند. در روز ۲۲ بهمن ماه نیز مدیران ارشد سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه حضور خواهند داشت و ارتباط چهره به چهره با هدف تعیین نیازهای شهروندان محقق خواهد شد.

اداره استان تهران باید به صورت فرااستانی باشد

برخی آلایندگی‌ها در تهران آلایندگی‌های مجاورتی است و به تهران تحمیل می‌شود

وی ادامه داد: تهران امروز با گذشته متفاوت است و ویژگی‌های خاصی دارد. اداره استان تهران باید به صورت فرااستانی باشد. این استان به عنوان مرکز نظام جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌شود و بسیاری روابط در حوزه‌های مختلف در تهران رقم می‌خورد و از این حیث با سایر استان‌ها متفاوت است و برخی مشکلات آن نیز باید به صورت کلان دیده شود. برای مثال برخی آلایندگی‌ها در تهران آلایندگی‌های مجاورتی است که به تهران تحمیل می‌شود.

فخاری استاندار تهران در ادامه در تشریح جلسات مربوط به شورای فرهنگی عمومی استان تهران نیز گفت: در این جلسات ۵۰ مصوبه داشته‌ایم که تمرکز بر نشاط اجتماعی و ایجاد فضای شور و نشاط و آرامش برای جامعه بوده است و در حقیقت زیست عفیفانه برای تامین نیازهای روحی و روانی جامعه که جزو اساس زندگی اجتماعی است، پیگیری می‌شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست خبری معاونین استانداری تهران به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

محمدعلی مهری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران در این نشست خبری گفت: ۶۱۶ میلیارد ریال سرمایه گذاری حوزه اشتغالزایی در استان تهران انجام شده که از این حوزه ۵۳۹۰ نفر اشتغالزایی رقم خورده است. نرخ بیکاری در استان تهران کمترین نرخ در میان استان‌های کشور است که کمتر از ۷ درصد از این رقم از ابتدای سال تا یک ماه گذشته رقم خورده است. در حوزه اشتغال اولویت اول در استان تهران تثبیت اشتغال است و تا کنون ۶۰ درصد مصوبات کارگروه رفع موانع تولید عملیاتی شده است.

اطلاعات ساختمان‌های ناایمن و فرسوده تهران در سامانه ای بارگذاری می شود 

عابد ملکی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران نیز در پاسخ به ایسنا، در خصوص اعلام لیست ساختمان‌های ناایمن در سطح شهرستان‌های استان تهران، گفت: پس از دو حادثه تلخ ساختمان پلاسکو و متروپل در کشور ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن و فرسوده در دستور کار قرار گرفت. بر همین اساس وزیر کشور ابلاغی به استانداران کشور در این خصوص انجام دادند و با راه اندازی سامانه‌ای مقرر شد اطلاعات ساختمان‌های ناایمن و فرسوده در این سامانه بارگذاری شود.

وی افزود: مسئولیت ساختمان‌های ناایمن در تهران بر عهده شهرداری تهران است و مابقی شهرهای استان تهران بر عهده استانداری است. بر همین اساس تا کنون ۱۲۶ ساختمان ناایمن در سطح شهرستان‌های تهران در این سامانه اطلاعات‌شان بارگذاری و اقدامات قانونی برای این ساختمان‌ها در دستور کار قرار گرفته است. همچنین ساختمان‌های بافت فرسوده بهسازی و نوسازی‌شان از طریق ستادهای بازآفرینی پیگیری خواهد شد

عابد ملکی در ادامه در تشریح اقدامات استانداری تهران درباره موضوع آلودگی هوا، گفت: پس از دو سال و نیم که برای کرونا مدارس به صورت غیر حضوری فعالیت می‌کرد از ۱۴ فروردین ماه سال جاری کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شد، اما بلافاصله با توجه به پدیده خشکسالی وارد آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار شدیم و روزهای زیادی با توجه به آلودگی هوا، کارگروه اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه داد و مدارس غیر حضوری شد.

به گفته معاون استاندار تهران، در نیمه دوم سال نیز با توجه به پایداری هوا و تشدید آلودگی روند غیر حضوری شدن مدارس در برخی روزها ادامه داشت و تا امروز ۳۴ جلسه کارگروه برگزار شده و این جلسات نیز مطابق آئین‌نامه قانون هوای پاک تشکیل و مصوبات آن نیز بر اساس قانون توسط اعضا تصمیم گیری می‌شد.

بررسی مجدد آیین نامه قانون هوای پاک در دولت

وی اظهار کرد: این تصمیمات در جهت کنترل و کاهش آلودگی هوا بوده و هدف اصلی نیز بیشتر تمرکز بر گروه‌های پر خطر بوده است. در پی غیر حضوری شدن مکرر مدارس اعتراضی در بدنه مردم شکل گرفت. بر همین اساس این ایده مطرح شد که شاید لازم باشد آئین‌نامه بررسی مجددی شود که این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفته، بی تردید جان شهروندان در اولویت است ولی باید توجهی به بخش اقتصادی و آموزشی جامعه نیز داشته باشیم که همین موضوع باعث شکل گیری طرح لزوم بازنگری آئین‌نامه شد.

در اجرای قانون هوای پاک پیشرفت کافی را شاهد نبودیم 

وی ادامه داد: از زمان اجرای قانون هوای پاک پیشرفت کافی را در اجرای آن شاهد نبودیم و تامین منابع شاید علت اصلی این موضوع باشد. ۴ تا ۵ اولویت به عنوان اولویت و ضرورت اصلی در دستور کار قرار گرفته است که از جمله آن می‌توان به ارتقاء کیفیت سوخت و انتقال سوخت مناسب یعنی گاز به صنایع و نیروگاه‌ها که گاهی به جز در تهران انتقال سوخت‌های دیگر به جز گاز موجب ایجاد آلودگی می‌شود، مورد توجه قرار گرفت.

ملکی ادامه داد: بحث دیگر توسعه حمل و نقل عمومی است که نکته بسیار مهمی بوده و شهرداری تهران آن را در دستور کار قرار داده، بی تردید تا توسعه حمل و نقل عمومی در تهران و استان تهران حل و فصل نشود با پدیده آلودگی هوا و ترافیک مواجه هستیم.

آخرین وضعیت بهره‌برداری از خطوط متروی اقماری 

وی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص متروهای اقماری و زمان افتتاح متروی پرند نیز گفت: متروی پرند در مراحل پایانی قرار دارد و خرداد ماه سال آینده افتتاح خواهد شد.

ملکی افزود: خط متروی اسلامشهر هم در پایان سال آینده افتتاح می‌شود و چهار خط دیگر در مراحل تکمیل و مطالعه هستند. شهرستان‌های قدس، ملارد و شهریار به خط ۱۰ مترو متصل خواهند شد. شرق قرچک و ورامین و پیشوا نیز به متروی تهران واگذار شده و تکمیل عملیات عمرانی آن دنبال می‌شود. پاکدشت و پردیس نیز در دست مطالعه و بررسی هستند و نمی‌توان زمانی برای کلنگ زنی آنها مشخص کرد.

بیش از ۲۵۰۰ تخت بیمارستانی به سرانه استان تهران اضافه خواهد شد

وی در خصوص احداث بیمارستان‌ها در سطح استان تهران گفت: چند سفر رئیس جمهوری به شهرستان‌های تهران را شاهد بودیم که یکی از دغدغه های مردم تکمیل زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی بود و تکمیل بیمارستان‌های رها شده که برخی از آنها ۲۰ سال در فرآیند ساخت آنها توقف را شاهد بودیم در روند تکمیل قرار گرفته است. ظرف امسال و تا ابتدای سال آینده بیش از ۲۵۰۰ تخت بیمارستانی به سرانه استان تهران اضافه خواهد شد.

وی در خصوص شهرک امیرالمومنین و برخی اختلاف‌ها در خصوص سندهای ملکی مالکین این شهرک، گفت: در سفر رئیس جمهور به پاکدشت این موضوع مطرح شد و رئیس جمهور دستور رسیدگی دادند. بر همین اساس طرحی در شورای برنامه ریزی استان تهران مصوب و به شورای عالی شهرسازی برای تسویه نهایی ارسال شد.

فخاری استاندار تهران نیز در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر فرمانداران و مدیران استانی گفت: بر حسب شرایط اگر کسی در مسیر هدفمند دولت سیزدهم برای خدمت به مردم در تمامی ابعاد آماده نباشد از مجموعه همکاران جدا می‌شود ولی باید ارزیابی مان را از عملکرد همکاران به دست بیاوریم. عمده هدف ما تکریم مردم و دست پاکی به عنوان اولویت‌هاست که از مدیران ارشد در سطح استان تهران انتظار داریم. تا کنون نیز در ارزیابی‌های انجام شده گرایش آنها در این مورد مثبت بوده است.

وی در خصوص انتصاب فرماندار تهران نیز گفت: فرماندار تهران تقاضای شخصی داشتند که با استاندار اسبق توافقاتی را انجام داده بودند و اصرار داشتند نمی‌توانند ادامه همکاری دهند. در حال حاضر تهران با سرپرستی یکی از معاونین اداره می‌شود و به زودی فرماندار تهران منتصب خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha