• چهارشنبه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۷:۱۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1401111209928
  • خبرنگار : 71653

گزارش ایسنا از مراسم سالگرد درگذشت «رضا مقدسی»

نشان «قلم مقدس» روزنامه‌نگاری رونمایی شد

نشان «قلم مقدس» روزنامه‌نگاری رونمایی شد

مراسم رونمایی از نشان رضا مقدسی با عنوان «قلم مقدس»، برای معرفی و تقدیر از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی برگزار شد و در جریان آن همچنین از چهار روزنامه‌نگار پیشکسوت تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا،‌ مراسم رونمایی از نشان «رضا مقدسی» عصر امروز ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با حضور خانواده، دوستان و همکاران این روزنامه‌نگارِ فقید، همچنین محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، فرشاد مهدی‌پور (معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد)، جمعی از اساتید علوم ارتباطات،‌ روزنامه‌نگاران،‌ عکاسان خبری و فعالان حوزه رسانه و مطبوعات در تالار رودکی برگزار شد.

در این مراسم، برای اولین‌بار از نشان «قلم مقدس» برای تقدیر از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی رونمایی شد. بناست این نشان در سال‌های آینده به روزنامه‌نگاران منتخب این حوزه اهدا شود.

نشان «قلم مقدس» روزنامه‌نگاری رونمایی شد
محمدمهدی اسماعیلی و فرشاد مهدی پور در مراسم رونمایی از نشان قلم مقدس

اولین نشان «قلم مقدس» به خانواده رضا مقدسی به پاس عمری فعالیت مطبوعاتی او اهدا شد.

همچنین از محمود عبدالحسینی و عباس ملکی (عکاس‌های خبری)‌، فتح‌الله جوادی (روزنامه‌نگار) و مهدی محسنیان‌راد (استاد علوم ارتباطات) به‌عنوان چهره‌های پیشکسوت حوزه مطبوعات تقدیر به‌عمل آمد.

نشان «قلم مقدس» روزنامه‌نگاری رونمایی شد
وزیر ارشاد در مراسم سالگرد درگذشت «رضا مقدسی»

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی این نشان و لزوم و اهمیت تعیین تراز در روزنامه‌نگاری، ضمن الگو قرار دادنِ شیوه عملکرد «رضا مقدسی»‌، گفت: از گذشته در ایران «روزنامه» و «روزنامه‌نگاری» همواره بیشترین امتزاج را از نظر عناصر ارتباطی با حوزه‌های دینی و فکری مردم داشته است. همچنین از ابتدای بنیان این حرفه، روزنامه‌نگاران امین و برجستۀ زیادی داشته‌ایم که با رویکردهای مختلفی به مسائل نگاه داشته‌اند. «رضا مقدسی» یکی از همین نمونه‌ها بود که در زندگی کوتاهش خوش درخشید. او روزنامه‌نگاری در تراز انقلاب اسلامی بوده است. او می‌تواند نمادی برای روزنامه‌نگاری انقلابی باشد. همچنین شاخص این تراز، به‌لحاظ اصول فنی، اصول محتوایی،‌ دغدغه‌های حرفه‌ای و نگاه ایدئولوژیک اهمیت دارد.

وزیر ارشاد همچنین تغییر رویه از حوزه نگارش مکتوب به حوزه نگارش الکترونیک را کار مدیریتی دشواری خواند و از تهیه، تولید و افزایش مجموعه‌ برنامه‌هایی برای روزنامه‌نگاری امروز خبر داد.

او ضمن اشاره به ابتکار وزارتخانه برای تعیین نشان «قلم مقدس» درباره تاریخچه روزنامه‌نگاری در ایران بیان کرد: در زمان سلطنت قاجار، عباس‌میرزا با مشورت مستشاران اروپایی، سه محصل را برای آموزش و تحصیل به فرنگ فرستاد که یکی از آن‌ها میرزاصالح شیرازی بود که پس از بازگشت به ایران روزنامۀ «کاغذ اخبار» را منتشر کرد. در دوران مشروطه نیز روزنامه‌نگاری به جهت سبک و نگاه در ایران پیشرفت زیادی کرد. بعد از انقلاب اسلامی نیز این حرفه در ایران بسیار برجسته شد و روزنامه‌نگارانی را تربیت کرد و تا همین امروز در حال خدمت کردن و نقش‌آفرینی هستند.

نشان «قلم مقدس» روزنامه‌نگاری رونمایی شد

فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، نیز در توضیح مرتبۀ این جایزه گفت: نشان رضا مقدسی با عنوان «قلم مقدس» چهارمین نشانِ‌ مطبوعاتی کشور است که برای روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده است. غیر از این، نشان «فومنی صابری» مشهور به «گل‌آقا» یادبود جشنواره طنز استان گیلان، نشان حجت‌الاسلام دعایی با عنوان «اخلاق در رسانه» و «جایزه مریم» یا «جایزه زن و روزنامه‌نگار» نیز به نام مریم کاظمی از جمله جوایز و نشان‌ها در حوزه رسانه است.

علیرضا معزی، مدیرعامل خبرآنلاین و از دوستان زنده‌یاد رضا مقدسی نیز به خاطرات مشترکشان در کار و رفاقت اشاره کرد و برخی از ویژگی‌های اخلاقیِ این روزنامه‌نگار را برشمرد و گفت: مقدسی روزنامه‌نگاری حرفه‌ای بود و تنها هدفش را یافتنِ استاندارد ترازی برای رسانه‌ها می‌دانست. او همچنین بر اصول روزنامه‌نگاری، بیش از عقاید انقلابی‌اش باورمند بود و می‌دانست رسانه باید صدای مردم باشد. همچنین «مخاطب» اولین اولویت رضا مقدسی محسوب می‌شد.

نشان «قلم مقدس» روزنامه‌نگاری رونمایی شد
محمود عبدالحسینی در لحظه دریافت نشان «قلم مقدس»

در ادامۀ این مراسم، سیدوحید عقیلی از اساتید علوم ارتباطات و از روزنامه‌نگاران تهران‌تایمز ضمن اشاره به خصلت‌های نیک شخصیتی رضا مقدسی، درباره دغدغه‌های او به‌عنوان یک روزنامه‌نگار این‌طور توضیح داد: دغدغۀ مقدسی پیدا کردنِ تراز روزنامه‌نگاری انقلاب اسلامی بود؛ کما اینکه در فراتحلیل‌ها نیز این‌طور آمده که روزنامه‌نگاران چیزهایی را پیگیری می‌کنند که با آن مشکل داشته‌اند. مقدسی در چند سالی که فعالیت روزنامه‌نگارانه داشت، در روزنامه‌های زیادی کار کرد؛ او دوست داشت همه جا باشد و گمشده‌ای داشت که از جنسِ سیاست‌گذاری رسانه‌ای، کار گروهی و برنامه‌ریزی بود و قلبش برای ایران می‌تپید.

نشان «قلم مقدس» روزنامه‌نگاری رونمایی شد

همچنین در این مراسم، ضمن رونمایی از نشان «قلم مقدس» که بناست به رسم یادبود رضا مقدسی (روزنامه‌نگار) همه‌ساله به روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی اهدا شود، ویدیویی از خلاصۀ شرح زندگی او از تولد تا وفات، به‌همراه ویدیویی با محتوای بررسی ویژگی‌های روزنامه‌نگاری تراز پخش شد.

همچنین گروه موسیقی حنانه، قطعه‌ای را به‌صورت زنده‌ اجرا کردند و محمدصدرا مقدسی (فرزند رضا مقدسی) نیز نامه‌ای را خطاب به پدرش قرائت کرد.

نشان «قلم مقدس» روزنامه‌نگاری رونمایی شد
محمدصدرا مقدسی در کنار وزیر ارشاد

رضا مقدسی از فعالان رسانه‌ای بود که فعالیتش را از دوران دانش‌آموزی و با نوشتن در نشریه دانش‌آموزی آغاز و سال‌ها به‌عنوان خبرنگار فعالیت کرد. حضور در بخش‌های مختلف تحریریه صداوسیما، دبیری سرویس‌های جامعه و سیاسی روزنامه «جام‌جم»، قائم‌مقامی موسسه «همشهری»، مدیرمسئولی روزنامه «خبر»، مدیرعاملی خبرگزاری «مهر» و مدیرمسئولی «روزنامه تهران‌تایمز»، بخشی از سوابق اوست. 

مقدسی ۱۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ پس از تحمل ماه‌ها بیماری درگذشت.

نشان «قلم مقدس» روزنامه‌نگاری رونمایی شد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha