• پنجشنبه / ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1401111310316
  • خبرنگار : 71589

سامسونگ دستگاه‌های پوشیدنی «واقعیت گسترده» می‌سازد

سامسونگ دستگاه‌های پوشیدنی «واقعیت گسترده» می‌سازد

شرکت «سامسونگ» در جدیدترین مراسم رونمایی‌های خود که طی آن از گوشی‌های پرچمدار جدید خود و همچنین تبلت و لپتاپ جدیدش رونمایی کرد، اعلام کرد که به دنبال ساخت دستگاه‌های پوشیدنی مبتنی بر «واقعیت گسترده» است و اولین محصول از این دست از نسخه اندرویدی که به طور ویژه برای دنیای مجازی طراحی شده، استفاده خواهد کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، رویداد Unpacked سامسونگ فقط شامل رونمایی از پرچمداران جدید این شرکت مانند گوشی هوشمند Galaxy S۲۳ و لپتاپ Galaxy Book ۳ نبود. این شرکت همچنین فاش کرد که در حال کار بر روی دستگاه‌های پوشیدنی مبتنی بر واقعیت گسترده یا تعمیم یافته -مخلوطی از واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی- است.

«واقعیت تعمیم‌یافته»(Extended reality) که با نام واقعیت گسترده یا نام اختصاری XR نیز نام برده می‌شود، نشان دهنده چندین فناوری جدید و نوظهور است که برای ایجاد تجربه‌های جدید دیجیتال، استفاده شایان توجهی از آن می‌شود. این اصطلاح با واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی ارتباط تنگاتنگی دارد و ترکیبی از آنهاست.

در حالی که هنوز جزئیات زیادی از این دستگاه‌های پوشیدنی جدید سامسونگ وجود ندارد، سخت افزار آن یک نسخه جدید از اندروید و طراحی شده توسط گوگل را اجرا خواهد کرد که متناسب با نمایشگرهای پوشیدنی طراحی شده است و شرکت مشهور کوالکام نیز تراشه‌های آن را تامین خواهد کرد.

توسعه سخت افزار XR همچنین مستلزم شراکت با شرکت‌های متا و مایکروسافت خواهد بود، اگرچه سامسونگ هنوز جزئیات بیشتری را ارائه نکرده است.

گفتنی است که شایعاتی مبنی بر اینکه مایکروسافت «هولولنز ۳» را به نفع این پروژه کنار گذاشته است، به گوش می‌رسد.

کارشناسان می‌گویند، این غول فناوری می‌خواهد از اشتباهات رقبای خود که سخت افزارهای مشابه را بدون پشتیبانی قوی عرضه می‌کنند، جلوگیری کند.

سامسونگ با نمایشگرهای پوشیدنی غریبه نیست. این شرکت با Gear VR در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شد که از گوشی هوشمند به عنوان نمایشگر و همچنین تامین کننده قدرت محاسباتی استفاده می‌کرد. در سال ۲۰۱۷ نیز این شرکت با HMD Odyssey وارد دنیای هدست‌های واقعیت ترکیبی مبتنی بر رایانه شخصی شد. با این حال، سامسونگ پس از سال ۲۰۱۸ تا حد زیادی این بازار را به رقبایی مانند متا و اچ‌تی‌سی واگذار کرده است.

اینکه اکنون زمان مناسبی است یا نه، بحث دیگری است. کارشناسان می‌گویند، سامسونگ مدتی است که روی جدیدترین ابتکار خود کار می‌کند و ممکن است واکنشی سریع به توسعه یک هدست مجازی توسط شرکت اپل باشد که مدت‌هاست شایعه شده و احتمال دارد که در بهار امسال معرفی شود.

با این اوصاف، شرکت متا با تلاش‌های متفرقه خود و تعدیل ۱۱ هزار کارمند برای کاهش هزینه‌ها در پاییز گذشته دست و پنجه نرم کرده است. در عین حال، مایکروسافت نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده است که شامل توقف فروش هدست سفارشی هولولنز به ارتش آمریکا و گزارش‌هایی است که ممکن است شرکت کل واحد هولولنز را به عنوان بخشی از اخراج‌های اخیر خود کنار بگذارد.

در هر حال آنچه مشخص است این است که سامسونگ، درست در زمانی که برخی از بزرگترین بازیگران این بازار در حال شکست یا عقب نشینی هستند، در حال ورود مجدد به فضای واقعیت ترکیبی است و باید منتظر ماند و دید تا چه اندازه به موفقیت می‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha