• شنبه / ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401111511475
  • منبع : نمایندگی همدان

گزارش‌های متعدد از گزیدگی‌ها در همدان/حیوان دچار بیماری هاری است

گزارش‌های متعدد از گزیدگی‌ها در همدان/حیوان دچار بیماری هاری است

ایسنا/همدان معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: مشاهدات و گزارش‌های متعدد از گزیدگی‌ها در سطح شهر همدان نشان می‌دهد حیوان دچار بیماری هاری است و هنوز گونه آن مشخص نیست.

مهدی صفی‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: در حال حاضر با قطعیت نمی‌توان گفت این حیوان گرگ، شغال، روباه یا سگ است چراکه گزارش‌ها ضد و نقیض است اما می‌توان اطمینان داد تنها یک حیوان است که به بیماری هاری مبتلا است.

وی با تاکید بر اینکه همشهریان تا زمان شکار حیوان نکات ایمنی را رعایت کنند، افزود: بچه‌ها و افراد سالخورده در ساعات حساس به تنهایی در مکان‌های خلوت و حاشیه شهر تردد نکنند.

صفی‌خانی ادامه داد: اکیپ‌های سازمان محیط‌زیست و شهرداری از دیروز در حال گشت‌زنی در سطح شهر هستند و تا شکار حیوان به ماموریت خود ادامه می‌دهند، مردم‌ نیز در صورت مشاهده مورد مشکوک می‌توانند با سامانه ۱۵۴۰ محیط‌زیست ارتباط برقرار کنند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه گزارش‌های مختلفی از گونه حیوان داشتیم که مستند نیست، تصریح کرد: نمی‌توان گفت گزیدگی حاصل روباه، سگ، گرگ یا شغال است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان، در طول مدت ماموریت های حفاظت محیط زیست استان همدان طی دو روز گذشته، گرگی در شهر همدان مشاهده نشده است.

طبق گزارش های مردمی روز گذشته به محیط زیست در رابطه با زخمی شدن تعدادی از شهروندان همدانی توسط جانوران در شهر و با مطلع شدن یگان حفاظت محیط زیست استان از این حادثه، به سرعت تیمی متشکل از یگان حفاظت محیط زیست شهرستان همدان و اداره امور حیات وحش استان در محله هایی که حضور گرگ گزارش شده بود، حضور یافته و به مدت پنج ساعت نسبت به گشت زنی در منطقه گزارش شده اقدام کردند اما موردی از حضور گرگ مشاهده نشد.

در ادامه تیمی متشکل از فرمانده یگان حفاظت استان و رئیس اداره حیات وحش مجهز به سلاح بیهوشی، سلاح شکاری و سلاح سازمانی از ساعت ۱۲ شب تا ۴ بامداد اقدام به گشت زنی در مناطق مهدیه، پارک مردم، بلوار ارم، سعیدیه، پردیس، دره مرادبیگ و محوطه دانشگاه بوعلی کردند که به گفته رضا دانش‌پژوه، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان در این ماموریت تعداد زیادی شغال در منطقه پردیس و محوطه دانشگاه بوعلی رویت شد که  خوشبختانه هیچ‌کدام  علائم بیماری هاری نداشتند ضمن اینکه در این گشت زنی نیز هیچ موردی از  گرگی مشاهده نشده است.

مجددا تاکید می شود که در طول مدت ماموریت های حفاظت محیط زیست استان همدان طی دو روز گذشته، گرگی در شهر همدان مشاهده نشد اما با توجه به سرمای هوا و احتمال حضور حیات وحش در شهرها و روستاها برای یافتن طعمه رعایت نکات ایمنی و مراقبت‌های لازم ضرورت دارد.

در مواجهه با گرگ برای جلوگیری از هر گونه حمله گرگ توصیه می‌شود فرد مواجه شده با این حیوان وحشی فرار نکرده و داد نزند و یا دست تکان ندهد بلکه خونسردی خود را حفظ کرده و با آرامش به سمت عقب حرکت کرده و از محل دور شود.

به محض مشاهده گرگاس(دو رگه سگ و گرگ) فاصله خود را با آن حفظ کرده و محل را ترک کنید و با شماره ۱۵۴۰ تماس بگیرید.

پرهیز از رها کردن لاشه حیوانات تلف شده در نزدیکی روستا، پرهیز از رهاسازی زباله در اطراف محل مسکونی، پرهیز از رها کردن کودکان و سالمندان بدون مراقبت از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.

در صورتی که عصرها و در اوایل شب در فضای باز شهرها و روستا حضور دارید، آتش برپا کنید چرا که گرگ ها از آتش می ترسند.

اگر گرگ یا حیوان دیگری شما را گاز گرفت یا زخمی کرد به سرعت به مرکز درمانی بروید یا با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید و سریعا به دیگران اطلاع دهید ضمن اینکه محل زخم را نیم ساعت با آب تمیز و صابون بشویید و جلوی خونریزی را نگیرید و روی زخم را نبندید.

توصیه پزشک را در مورد تزریق واکسن هاری و استفاده از دارو در رابطه با گازگرفتگی حیوانات وحشی جدی بگیرید.

برای مراقبت از دام در مقابل هر گونه حمله گرگ پرهیز از چرای دام در نزدیکی لانه گرگ، مراقبت بیشتر از گله در زمان زایمان دام، پرهیز در فصل زایمان دام از چرا در مناطق دور از روستا، دارا بودن ارتفاع بیش از دو متر دیوار محل نگهداری دام همراه با دارا بودن سقف، استفاده از سگ نگهبان کارآمد برای نگهداری گله، استفاده از چوپان با تجربه و به تعداد کافی برای محافظت از گله و پرهیز از کودکان برای مراقبت از گله و استفاده از خدمات صندوق بیمه کشاورزی برای جبران خسارت احتمالی گرگ به دام ها ضرورت دارد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha