• دوشنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1401111713046
  • خبرنگار : 50214

کسب رتبه دوم غربالگری سرطان روده بزرگ توسط دانشگاه علوم پزشکی یزد

کسب رتبه دوم غربالگری سرطان روده بزرگ توسط دانشگاه علوم پزشکی یزد

ایسنا/یزد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد اعلام کرد: استان یزد در غربالگری سرطان روده بزرگ در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، رتبه دوم را کسب کرد.

دکتر «محسن میرزائی» با اشاره به این که سرطان به عنوان یک گروه از بیماری های غیرواگیر، دومین علت مرگ و میر در استان و کشور است، اظهار کرد:  سالانه دو هزار و 300 تا دو هزار و 400 بیمار جدید مبتلا به سرطان در استان یزد شناسایی می‌شوند که این امار در مقایسه با کشور وضعیت نامناسب‌تری دارد.

وی یکی از راه‌های کنترل این بیماری را پیشگیری و تشخیص در مراحل اولیه عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر سه سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ در مراکز و پایگاه‌های خدمات جامع به صورت رایگان غربالگری می‌شود و در صورت نیاز به مرکز تشخیص زودهنگام سرطان واقع در بیمارستان شهید صدوقی ارجاع می‌شود که از این طریق هزینه‌های درمان بیمار نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: غربالگری سرطان دهانه رحم و سینه برای خانم‌های بالای 30 سال و غربالگری سرطان روده بزرگ برای  کلیه افراد 50 تا 69 سال انجام می شود.

دکتر میرزائی از وضعیت مناسب استان یزد در مقایسه با کشور در غربالگری سرطان روده بزرگ خبر داد و گفت: تاکنون 14 هزار  نفر در گروه سنی 50 تا 69 سال مورد غربالگری سرطان روده بزرگ قرار گرفته اند و رتبه دوم کشوری غربالگری سرطان روده بزرگ را کسب کرده ایم.

وی با اشاره به این که استان یزد جز سه استان در 10 سرطان شایع کشور است، تصریح کرد: بخشی از آن به دلیل تشخیص و دسترسی به خدمات تشخیصی سرطان و بخش دیگر مربوط به عوامل خطر شایع در استان است.

دکتر «حسنعلی واحدیان» فوق تخصص خون و سرطان نیز گفت: یکی از اثر بخش‌ترین راه‌های موفقیت در درمان بیماری‌های مزمن تشخیص زودرس و بهبود مراقبت این بیماران است.

وی اظهار کرد: 60 درصد سرطان با جراحی، 30 درصد با رادیوتراپی و 10 درصد با شیمی درمانی درمان و در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام با جراحی درمان می شود.

وی تاکید کرد: در صورتی که سرطان به موقع تشخیص داده شود احتمال بهبودی ۷۰ درصد و در صورتی که در مراحل پیشرفته شناسایی شود احتمال بهبودی به ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

دکتر اوزی نژاد رئیس گروه پیشگیری مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی یزد هم گفت: در حال حاضر تعداد افرادی که از سرطان فوت می‌کنند نسبت به سه دهه گذشته کاهش یافته است که بهبود در بقای بیماران علاوه بر درمان موثر، افزایش آگاهی و ارتقای روش‌های زود هنگام سرطان است.

وی با اشاره به ترویج سبک نادرست زندگی در استان یزد یاداور شد: فعالیت بدنی، تغذیه مناسب، مصرف میوه و سبزیجات، دوری از مصرف دخانیات از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از سرطان است.

به گزارش ایسنا و به نقل از وبدا یزد، سالانه بیش از  ۱۰۰ هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان در کشور شناسایی می‌شوند که متاسفانه نیمی از بیماران جان خود را از دست می‌دهند و این موضوع اهمیت غربالگری و تشخیص زودهنگام را دوچندان می کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha