• دوشنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401111713302
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۱۷بهمن؛ واکنش‌ها به عفو رهبری/ همدردی با زلزله زدگان ترکیه و سوریه

اخبار سیاسی ۱۷بهمن؛ واکنش‌ها به عفو رهبری/ همدردی با زلزله زدگان ترکیه و سوریه

«عفو رهبری»، «زلزله ترکیه و سوریه»، «روابط ایران و کره جنوبی» و... از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست هفدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ بود.

به گزارش ایسنا، یکی از سوالات خبرنگاران در نشست خبری این هفته سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پول‌های بلوکه شده تهران در کره جنوبی و امکان شکایت ایران از کره بخاطر عدم بازپرداخت این مطالبات بود.

در پاسخ به این سوال، ناصر کنعانی با تاکید بر اینکه مطالبات مالی ایران در بانک‌های کره متعلق به مردم ایران است و ما به صورت جدی پیگیر مطالبات خود هستیم افزود: دولت کره تا الان اراده لازم را برای حل این مسئله از خود نشان نداده است.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد پیگیری ایران در ارتباط با اظهارات چندی پیش رئیس جمهور کره علیه ایران تصریح کرد: چند وقت اخیر شاهد اظهارات غیر حرفه‌ای و غیر دیپلماتیک رئیس جمهور کره جنوبی علیه ایران در امارات بودیم. در همان مقطع خواستار توضیحات قانع کننده مقامات سئول در این ارتباط شدیم. تا کنون توضیحات کره در این ارتباط قانع کننده نبوده است و چنانچه در این زمینه پاسخ روشن و قانع کننده‌ای دریافت نکنیم این موضع موضع رسمی کره تلقی خواهد شد که می‌تواند بر مناسبات دو جانبه دو کشور تاثیرات منفی بیشتری بگذارد.

****

در پی موافقت مقام معظم رهبری با عفو و تخفیف مجازات گسترده محکومان و متهمان حوادث اخیر، سخنگوی قوه قضاییه با ارئه توضیحات تکمیلی در این باره، بر اینکه «دامنه این عفو، موسع و وسیع است»، تاکید کرد.

مسعود ستایشی در پاسخ به این سوال که این عفو در دو بخش متهمان و محکومان اغتشاشات پائیز و سایر محکومان می‌باشد و بخش متهمان نیز صرفا شامل متهمان بخش اول می شود که خود این متهمان هم ویژگی‌هایی دارند و شامل هر متهمی نمی‌گردد، گفت: عفو متهمان ناظر بر بخش اول است و بخش اول هم همان طور که آقای رحیمی( معاون قضایی قوه قضائیه) احصاء داشت، ناظر بر پرونده متهمان و محکومانی است که از ۲۵ شهریور ماه به بعد تا زمان ابلاغ این عفو که مرتکب این جرایم شده باشند صرف نظر از این‌که پرونده آن ها در چه مرحله ای اعم از تحقیق، تعقیب، محکومیت و قطعیت باشد، مورد رافت و عنایت مقام معظم رهبری واقع شده اند و آزاد خواهند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه هم خطاب به رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر کشور، دستور تسریع در اجرای فرمان عفو رهبری را داد و گفت: هیئت‌هایی را جهت تطبیق مصادیق با معیارهای پیش‌بینی شده تشکیل دهید تا این هیئت‌ها هر چه سریعتر فهرست زندانیان و محکومان مشمول عفو قرار گرفته را به خود آنها و جامعه اعلام کنند و در همین روزهای اعیاد دینی و ملی، حلاوت و شیرینی به کام مردم بنشیند.

کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر نیز در توییتی عفو رهبری را ابتکاری بی‌سابقه و گامی بلند در حوزه حقوق بشر و نشانه مردمی بودن و رافت نظام اسلامی دانست و نوشت: با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشنهاد عفو رئیس قوه قضائیه، ده ها هزار نفر، بویژه متهمین و محکومین حوادث اخیر مورد عفو قرار می‌گیرند و پرونده قضایی آنان در هر مرحله‌ای که باشد، مختومه می‌شود.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی نیز محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود، موافقت حکیمانه رهبری با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر را جلوه دیگری از رویکرد محبت آمیز و پدرانه ایشان با فرزندان خود عنوان کرد.

همچنین در توییت رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در این باره آمده است: منظومه بیانات رهبر انقلاب درباره اغتشاشات، چند تفکیک راهبردی را نشان داد. یکی تفکیک مردم از اغتشاشگران، و دیگری تفکیک جوانان هیجان‌زده/فریب‌خورده از عوامل اصلی آشوب و جنایت. عفو رهبری امتداد قضایی آن رویکرد بود. امتداد سیاسی و اجتماعی آن رویکرد حکیمانه نیز وظیفه متولیان این بخشها است.

بازتاب گسترده «عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان» در رسانه‌های خارجی را نیز می توانید در این لینک بخوانید.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

اقدام رهبر انقلاب منجر به ارتقای اعتماد عمومی و وحدت ملی شد

با عفو عمومی زندانیان نقشه دشمنان نقش برآب شد

قاطعیت توأم با مدارای رهبری با جدا کردن حساب فریب خوردگان از صحنه گردانان

با عفو عمومی توطئه دشمنان برای دو قطبی‌سازی کشور نقش برآب شد

از سال ۹۷ عفو معیاری نداشتیم/در عفو معیاری بحث روی افراد و اشخاص نداریم

عفو رهبری شامل ده‌ها هزار نفر می‌شود

****

در پی زمین لرزه‌ای ۷.۸ ریشتری بامداد امروز (دوشنبه) در بخش‌هایی از ترکیه و سوریه سید ابراهیم رئیسیدر پیام‌های جداگانه‌ای وقوع حادثه دلخراش زلزله در این دو کشور دوست و برادر  را به روسای جمهور و مردم دو کشور تسلیت گفت و آمادگی کشورمان برای ارائه کمک‌های امدادی فوری را اعلام کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هم ضمن تسلیت در خصوص وقوع زلزله در ترکیه و سوریه، در توئیتی تاکید کرد که آماده هرگونه مساعدت هستیم.

خبرهای دیگر در همدردی با مردم ترکیه و سوریه را در لینک های زیر بخوانید.

در کنار مردم ترکیه و سوریه هستیم

ابراز همدردی سخنگوی وزارت خارجه با ترکیه و سوریه در پی وقوع زلزله در این دو کشور

همدردی سفارت ایران در دمشق با مردم سوریه در پی زلزله امروز در این کشور

گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (دوشنبه) هفدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha