• سه‌شنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1401111814063
  • خبرنگار : 71625

نمایشگاه «آینه در آینه ۲» افتتاح شد

وزیر کمک کند عکس‌های قربان خلیلی را پیدا کنیم

وزیر کمک کند عکس‌های قربان خلیلی را پیدا کنیم

نمایشگاه «آینه در آینه ۲» بعدازظهر سه شنبه ـ ۱۸ بهمن ماه ـ در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مراسم افتتاح رویداد «آینه در آینه ۲» با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود سالاری (معاون هنری)، عبدالرضا سهرابی (مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد)، عبادرضا اسلامی کولایی (رییس موزه هنرهای معاصر)، عباس مشهدی‌زاده (مجسمه‌ساز)، سیدعباس میرهاشمی (دبیر پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر)، امین مویدی (مشاور برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی معاونت هنری)، مجتبی کوچکی (مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و کیوریتور نمایشگاه آینه در آینه ۲)، حسین نوروزی (خوشنویس)، حسین عصمتی (نگارگر)، سعید فلاح‌فر (عکاس و منتقد هنری)، محمدحسین حیدری (مستندساز)، سید احسان باقری (مدیر خانه عکاسان ایران) و همسر و فرزند قربان خلیلی فقید و ... همراه بود.

در این مراسم، وزیر ارشاد به همراه هیات همراه از بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدید کردند.

وزیر کمک کند عکس‌های قربان خلیلی را پیدا کنیم

در جریان این مراسم مجتبی کوچکی ـ کیوریتور نمایشگاه ـ درباره برپایی «آینه در آینه ۲»  گفت: تا میانه دهه‌ی ۸۰ هیچکس جز همکاران نزدیک، مرحوم قربان خلیلی را نمی‌شناختند. ما سه عکس خیلی معروف و تاثیرگذار در جریان انقلاب داریم که روی روحیه مردم اثربخش بوده است. تقریبا می‌توان گفت این سه عکس کار روزنامه کیهان بوده است. یکی از عکس‌ها متعلق به عبدالحسین پرتوی و دو عکس دیگر متعلق به قربان خلیلی است؛ یکی «نزن سرباز» و دومی عکس مربوط به سخنرانی حضرت امام (ره).

وی درباره اختصاص دومین دوره از نمایشگاه «آینه در آینه» به عکس‌های قربان خیلی، خاطرنشان کرد: تکنیک کار ایشان قدیمی بوده ولی با همان شاهکار آفریده است. دوم اینکه ایشان هیچ تحصیلات آکادمیک در حوزه هنر نداشته و خودآموز بوده است، آثار ایشان متاسفانه مفقود شده است و باید همه کمک کنیم عکس‌ها پیدا شود؛ چون در ایران است و امیدوارم آقای وزیر کمک کنند کارها پیدا شود.

کوچکی گفت: ۵۷ فریم از عکس‌های قربان خلیلی موجود است که من همان‌ها را به موزه هنرهای معاصر آورده‌ام و باید برگردانم؛ چراکه هدیه به من بود و تک نسخه هستند و از روی آنها کپی گرفته شده است.

وزیر کمک کند عکس‌های قربان خلیلی را پیدا کنیم

میرهاشمی، دبیر پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر هم در مراسم افتتاح «آینه در آینه ۲» چنین اظهار کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر، پانزدهمین دوره خود را طی می‌کند و سعی کرده است دامنه کاری خود را در استان ها و همچنین در حوزه پژوهشی گسترش دهد. امیدوارم در دوره‌های بعد فصل سه و چهار این بخش (آینه در آینه) را داشته باشیم و همه فعالیت‌های ما پژوهش محور باشد. امیدوارم این کارهای پژوهشی آورده‌ای برای هنر و هنردوستان ما داشته باشد.

وزیر کمک کند عکس‌های قربان خلیلی را پیدا کنیم

در بخشی از این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: می‌خواهم این رویداد را بهانه‌ای کنم برای تقدیر از عکاسان عزیز که با وجود سختی کارشان همواره در کنار کارها هستند و لحظات ماندگاری را ثبت و ضبط می‌کنند. کار مهمی که آقای خلیلی انجام داده است بعد از ۴۴ سال نمایش داده می‌شود و ما بیش از قبل قدر کارهای او را می‌دانیم. از حسن سلیقه دوستان و افتتاح «آینه در آینه ۲» تشکر می کنم.

اسلامی، مدیر موزه هنرهای معاصر تهران هم ضمن قدردانی از توجه وزیر ارشاد به موزه هنرهای معاصر تهران به بازدیدهای چندباره محمدمهدی اسماعیلی از موزه اشاره کرد و  این حمایت را عامل پشتکاری برای این مجموعه دانست.

او با یادآوری اینکه موزه هنرهای معاصر تهران با کمک معاونت هنری توانست خود را به‌روز کند، خاطرنشان کرد که نگاهی که مدیریت فعلی موزه دارد، بیشتر بر حوزه پژوهش استوار است.

وزیر کمک کند عکس‌های قربان خلیلی را پیدا کنیم

عبادرضا اسلامی کولایی با اعلام اینکه ۱۵ عنوان کتاب در موزه هنرهای معاصر در دست چاپ است، در این زمینه اظهار کرد: مهمانان خارجی در نمایشگاه قبلی نکاتی را گفتند. آنها از امانتداری هنردوستان ایرانی تشکر کردند و عقیده داشتند ایرانیان این امانت‌داری را به بهترین وجه انجام داده‌اند.

وزیر کمک کند عکس‌های قربان خلیلی را پیدا کنیم

در این رویداد شاهد عکس‌هایی از قربان خلیلی از تهران سال ۵۷ خواهیم بود. نمایشگاه عکس‌های منتخب مرحوم «قربان خلیلی» با عنوان «آینه در آینه۲» تا پایان روز ۲۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۲ پذیرای عموم علاقمندان به عکاسی مستند و تاریخ انقلاب اسلامی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha