• چهارشنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401111914603
  • خبرنگار : 71496

اتهام‌زنی متقابل در شورای امنیت بر سر گزارشی درباره سلاح شیمیایی در سوریه

اتهام‌زنی متقابل در شورای امنیت بر سر گزارشی درباره سلاح شیمیایی در سوریه

هشت عضو شورای امنیت به علت گزارشی ادعایی درباره سلاح شیمیایی در دوما، دمشق را به ارتکاب این حمله شیمیایی متهم کردند، در مقابل دمشق و مسکو نسبت به بی‌طرفی این سازمان ابراز تردید کردند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، تعدادی از اعضای شورای امنیت در جلسه روز سه‌شنبه این شورا پس از انتشار گزارشی که دمشق را مسؤول حمله با گاز کلر به دوما در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد، از سوریه خواستند تضمین‌هایی در خصوص ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی بدهد؛ اتهامی که از سوی دمشق و مسکو رد شد.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اواخر ژانویه در گزارشی دمشق را متهم کرد که سال ۲۰۱۸ با استفاده از گاز کلر به شهر دوما واقع در نزدیکی دمشق حمله کرد و در آن حمله ۴۳ تن کشته شده‌اند.

در گزارش این سازمان آمده است، محققان به این نتیجه رسیدند که دلایل منطقی برای این گمان وجود دارد که در طول جنگ در سوریه، دستکم یک دستگاه بالگرد مدل ام ای ۱۷/۸ متعلق به نیروی هوایی سوریه دو سیلندر گاز سمی را بر روی شهر دوما پرتاب کرد.

هشت عضو شورای امنیت (آلبانی، اکوادور، فرانسه، ژاپن، مالت، سوئیس، انگلیس و آمریکا) پس از این نشست با انتشار بیانیه مشترکی گزارش یاد شده را گامی مهم و ضروری برای اثبات حقیقت درباره حمله وحشتناک به دوما در سال ۲۰۱۸ دانسته و مدعی شدند، تضمینی در خصوص اینکه دمشق انبارهای سلاح‌های شیمیایی خود را از بین برده، وجود ندارند و سوریه هنوز تعهدات خود در توافقنامه بین‌المللی منع سلاح شیمیایی را که تهدیدی برای امنیت بین‌المللی است، نقض می‌کند.

این هشت عضو شورای امنیت در ادامه بیانیه خود تاکید کردند: ما تا زمانی که از سازمان منع سلاح شیمیایی اطمینان حاصل نکنیم که سوریه اقدامات لازم را برای از بین بردن امکان استفاده از سلاح شیمیایی در هر مکان و هر زمانی و در تمامی شرایط در پیش گرفته، هرگز عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

نماینده انگلیس در شورای امنیت اظهار کرد: "ما به شدت نگران این هستیم که دولت بشار اسد دستکم از سال ۲۰۱۸ به شکلی فعال برای پر کردن دوباره انبار سلاح شیمیایی خود تلاش می‌کند".

اما دولت سوریه بارها نتایج تحقیقات سازمان منع سلاح شیمیایی و استفاده از این سلاح را رد کرده و تاکید می‌کند که به موجب توافقنامه سال ۲۰۱۳ انبار خود را تحویل داده است.

در همین رابطه واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اظهار کرد: سازمان منع سلاح شیمیایی به جای اینکه یک هیئت بین‌المللی معتبر و بی‌طرف باشد که تعهد اعضا به توافقنامه را تضمین کند، به ابزاری بدون قدرت تبدیل شده که تحت کنترل گروهی از کشورهای غربی قرار دارد و تقلب و نقض‌های آشکار توافقنامه را پوشش می‌دهد.

دمشق و مسکو تاکید دارند که حمله به شهر دوما کار کلاه‌سفیدها (نیروهای دفاع مدنی سوریه در مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح، جیش الاسلام و ائتلاف مخالفان سوری) بوده؛ اما سازمان منع سلاح شیمیایی این امر را تکذیب می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha