• پنجشنبه / ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401112015589
  • خبرنگار : 50549

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

اگر امامت را درنیابیم به علم کامل نمی‌رسیم

اگر امامت را درنیابیم به علم کامل نمی‌رسیم

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما می‌خواهیم از علم ظاهری به علم کامل برسیم و در اینجا امام واسطه فیض است؛ لذا تا امامت را درنیابیم به علم کامل نمی‌رسیم.

محمدمهدی طهرانچی شامگاه ۱۹ بهمن‌ماه در افتتاحیه دومین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و ولایت که در تالار شهر مشهد برگزار شد، در تشریح چرایی ورود دانشگاه به موضوع امامت و مهدویت، اظهار کرد: در خصوص این موضوع باید اشاره کنم به سوره روم که یک ویژگی دارد. روم تمدنی در کنار دنیای اسلام بود که هم قدرت  و هم علم داشت. این تمدن با وجود علمی که دارد، فقط ظاهر را می‌داند، در حقیقت تمدن روم علم دارد، اما ایمان ندارد. امروز هم تمدن غرب در علم غنی و در اخلاق و معنویت فقیر است

وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) آخرین پیامبر الهی و اسلام دین خاتم است، افزود: خاتمیت باید یک جامعه کامل به رهبری یک انسان کامل را به بشریت هدیه دهد، لذا مهدویت و امامت لازمه خاتمیت است و خاتمیت بدون این دو مهم، بی‌معناست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: غرب فقط انسان، جامعه و طبیعت را می‌بیند، در حالیکه خداوند فرموده من دنیا را خلق کردم و تو به عنوان انسان می‌توانی بشنوی، یاد بگیری و خردورزی کنی، اما نمی‌توانی از ابزارت به من راه پیدا کنی و من خود نشانه‌هایی می‌فرستم که بتوانی مرا ببینی.

طهرانچی بیان کرد: خداوند نشانه خود را در انفُس فرستاد و در بین تمام انفس، امیرالمومنین(ع) نفس پیامبر(ص) است. امامت نشانه خداوند است و اگر بخواهیم علم کامل را بیابیم، بدون امام نمی‌شود. ما می‌خواهیم از علم ظاهری به علم کامل برسیم و در اینجا امام واسطه فیض است؛ لذا تا امامت را درنیابیم به علم کامل نمی‌رسیم.

وی با تاکید بر اینکه برای ورود به تمدن نوین اسلامی باید امامت را درک کنیم، اضافه کرد: خداوند وعده داده که مومنین بر زمین خلافت پیدا می‌کنند و دین خود را در زمین جاری و ساری می‌کنند و حکومت اسلام  به دست ولی حق می‌افتد.

رئیس دانشگاه آزاد بیان کرد: اما یک بار تمدن اسلامی رخ داد، پس چرا ظهور صورت نگرفت؟ در پاسخ باید گفت چون آن تمدن نتوانست عقل اجتماعی را به ظهور و بروز برساند تا امام ظاهر شود، چراکه برای ظهور فقط عقل فردی لازم نیست، بلکه عقل اجتماعی در کنار عقل فردی لازم است. لذا جامعه هم باید به عقل کامل برسد. پس دوباره به تمدن نوین اسلامی نیاز داریم تا زمینه‌ساز ظهور شود.

امام زمان ثمره همه امامان است 

همچنین حجت الاسلام محمد شریفانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: دین شعائری دارد و پیامبر و امامان ما در قله شعائر هستند و بالاترین منزلت را دارند و اگر امامت لطمه بخورد همه چیز به هم می‌ریزد.

وی با بیان اینکه امام زمان(عج) ثمره همه امامان است، افزود: فرقی بین امامان نیست، اما چون امام عصر ثمره امامت است، نزد امامان ویژه شمرده می‌شود. وظیفه ما تعظیم به شعائر است و برگزاری این جشنواره نیز از اقداماتی است که در همین راستا انجام می‌شود.

همچنین سیدجواد جعفری، دبیر جشنواره امامت و مهدویت در این مراسم بیان کرد: ایده برگزاری جشنواره امامت و مهدویت از سالروز ولادت امام علی(ع) تا نیمه شعبان، با پشتوانه فکری هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی و به ویژه دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه عملی شد که جای تشکر دارد.

وی با بیان اینکه اختتامیه این جشنواره همزمان با  نیمه شعبان و در استان قم برگزار خواهد شد، عنوان کرد: وقایع این جشنواره مرهون نگاه ائمه اطهار (ع) و تلاش‌های جمعی است. از تمامی دانشجویان و افرادی که در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره تلاش کردند، تشکر می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha