• جمعه / ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1401112116255
  • منبع : نمایندگی اردبیل

همزمان با ایام دهه فجر انجام شد:

بهره برداری از سد پیله‌سهران اردبیل/ افتتاح یک هزار و ۴۱۸ طرح در کل کشور در حوزه آب و خاک

بهره برداری از سد پیله‌سهران اردبیل/ افتتاح یک هزار و ۴۱۸ طرح در کل کشور در حوزه آب و خاک

ایسنا/اردبیل همزمان با ایام دهه فجر سد پیله‌سهران برای آبیاری چهار هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی زراعی با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان محلی به بهره‌برداری رسید.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی ۲۱ بهمن در مراسم بهره‌برداری از سد پیله سهران در اردبیل با اشاره به اینکه یکهزار و ۴۱۸ طرح در کل کشور در حوزه آب و خاک در ایام دهه فجر افتتاح می‌شود که سد خاکی پیله سهران نیز یکی از این طرح ها است، گفت: برای ارتقای ارتفاع این پروژه ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت نهایی سد پیله سهران حدود هفت میلیون متر مکعب خواهد بود، اضافه کرد: این پروژه چاه‌های پایین دست را تغذیه و منابع آبی را تقویت خواهد کرد به طوری که سه هزار و ۵۰۰ هکتار شبکه در پایین دست این سد اجرا و کار تلفیقی خوبی صورت گرفته است.

صفدر نیازی شهرکی اشاره به اینکه اجرای طرح‌های تامین آب در بالادست‌ اراضی ضروری است، افزود: یکی از چالش‌های ما در بخش کشاورزی، برداشت‌های زیاد از آب‌های زیرزمینی، منفی شدن تراز آبی و شور شدن آب‌ها و به تبع آنها مشکلات در پایداری تولید است.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه سد پیله سهران در حال آبگیری است و آب آن بعد از زمستان به مزارع وارد خواهد شد، خاطرنشان کرد: آب این سد به آب‌هایی که از چاه‌های این منطقه تامین می‌شود، اضافه خواهد شد.

همچنین اضافه کرد: این سد آبیاری تلفیقی در اراضی پایاب انجام خواهد داد تا تولیدات خوبی در بخش کشاورزی این منطقه داشته باشیم.

در ادامه نادر تقی زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز به اشاره به اینکه عملیات احداث سد پیله سهران از سال ۸۹ آغاز و امسال فاز دوم آن تکمیل شده است، گفت: حجم قابل ذخیره آن از ۱.۵ میلیون متر مکعب در سال‌های قبل، بعد از هزینه کرد از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به ۴.۵ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

به گفته وی حجم نهایی این سد بعد از اجرای فاز سوم به هفت میلیون متر مکعب خواهد رسید و برای اجرای این فاز ۱۳۰ میلیارد ریال نیاز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: آب پیله سهران از آب میان حوزه ای سد یامچی تامین می‌شود و در آینده از این سد برای برنامه‌های شیلات و گردشگری نیز استفاده خواهد شد.

در ادامه کمال الدین میرجعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل نیز با بیان اینکه با وجود استعداد کافی استان برای آبخوان داری و آبخیزداری، متاسفانه این امر مغفول مانده است، گفت: امسال برای تکمیل سد پیله سهران، از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به اردبیل اعتبار لازم را در نظر گرفته ایم و تکمیل این سد از اولویت‌های ماست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha