• شنبه / ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401112216917
  • خبرنگار : 71415

استعفای ناگهانی نخست وزیر مولداوی پس از عبور موشک روسی از آسمان کشورش

استعفای ناگهانی نخست وزیر مولداوی پس از عبور موشک روسی از آسمان کشورش
خانم مایا ساندو،‌ رئیس جمهوری مولداوی

در ادامه جنجال بر سر ادعای عبور یک موشک روسی از آسمان مولداوی، "ناتالیا گاوریلیتا" به شکلی غیرمنتظره از سمت نخست وزیری این کشور استعفا کرد و بر اساس گزارشها، "دورین ریسین"، مشاور امنیتی و دفاعی او به عنوان گزینه جدید این سمت در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، گاوریلیتا در حالی به صورت ناگهانی روز جمعه استعفا کرد که تنها ۱۸ ماه از دوره نخست وزیری او گذشته بود و جنگ در اوکراین همسایه با مولداوی چالش سختی را برای دولت او به وجود آورد.

مایا ساندو، رئیس جمهور مولداوی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، اعضای حزب حاکم متعلق به گاوریلیتا موسوم به حزب عمل و همبستگی با معرفی ریسین از سوی وی به عنوان کاندیدای نخست وزیری جدید مولداوی موافقت کرده‌اند.

ریسین ۴۸ ساله که در فاصله ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به عنوان وزیر کشور مولداوی خدمت کرد، ۱۵ روز برای معرفی دولت جدید خود به پارلمان به منظور اخذ رای اعتماد وقت دارد. حزب عمل و همبستگی در پارلمان مولداوی دارای اکثریت کرسی‌ها است.

ساندو، رئیس جمهور مولداوی خاطرنشان کرد: می‌دانم ما نیازمند وحدت و کار فراوان به منظور گذر کردن از دوره دشواری که با آن مواجهیم، هستیم. مشکلات سال ۲۰۲۲ برخی برنامه‌های ما را به تاخیر انداختند اما ما را متوقف نکردند. او اضافه کرد، در سال ۲۰۲۳ خواستار تمرکز بر اصلاح برخی حوزه‌های کلیدی نظیر بخش اقتصاد و بخش قضایی مولداوی است.

مولداوی که از جمهوری‌های شوروی سابق و دارای حدود ۲.۶ میلیون نفر جمعیت است، از زمان حمله روسیه در حدود یک سال قبل به اوکراین به دنبال برقراری روابط نزدیک‌تر با شرکای غربی خود رفته است. ماه ژوئن گذشته، این کشور وضعیت کاندیداتوری عضویت در اتحادیه اروپا را همزمان با اوکراین کسب کرد.

ریسین گفت که روند تشکیل یک دولت جدید  در مولداوی را با فوریت ادامه خواهد داد و تمرکز اصلی او بر ایجاد "نظم و انضباط" در نهادهای مولداوی، جان بخشیدن به اقتصاد و تضمین صلح و ثبات خواهد بود.

گاوریلیتا اقتصاددان ۴۱ ساله‌ای است که در اوت ۲۰۲۱ به نخست وزیری مولداوی منصوب شد. او در یک کنفرانس مطبوعاتی بیان کرد، اگر دولت او همان حمایت و اعتماد دیگر کشورهای اروپایی از خود را در داخل هم به دست می‌آورد، "می‌توانست بیشتر و سریعتر پیش برود."

در دوره نخست وزیری گاوریلیتا سلسله‌ای از مشکلات شامل بحران شدید در عرضه انرژی پس از کاهش چشمگیر صادرات انرژی روسیه به مولداوی و افزایش سرسام آور تورم در پی جنگ در اوکراین اتفاق افتادند. حوادثی نظیر عبور موشک‌های مربوط به این جنگ از آسمان مولداوی یا سقوط قطعات موشکها در خاک این کشور نیز وضعیت را برای دولت مولداوی پیچیده‌تر کردند.

او همچنین تاکید کرد، هیچکس توقع نداشت، دولت او "مجبور به مدیریت این همه بحران ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین شود."

گاوریلیتا خاطرنشان کرد: "من دولت را با مأموریت مبارزه با فساد، حمایت از توسعه و حمایت از اروپا به دست گرفتم، آن هم در زمانی که دسیسه‌های فساد تمام نهادها را تسخیر کرده بود و الیگارش‌ها احساس مصونیت می‌کردند. ما بلافاصله با باج گیری در حوزه انرژی مواجه شدیم و کسانی که این کار را انجام می‌دادند امیدوار بودند که ما تسلیم شویم."

روز جمعه مقامات مولداوی تایید کردند که موشک دیگری که مرتبط با جنگ اوکراین بوده برای مدت کوتاهی از آسمان مولداوی عبور کرده است. بعد از اعلام این موضوع، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران در واشنگتن گفت: "روسیه سال‌هاست که از کمپین‌های نفوذ و بی‌ثبات‌سازی در مولداوی که اغلب شامل استفاده از فساد همچون یک سلاح برای پیشبرد اهدافش است، حمایت می‌کند."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha