• دوشنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401112418266
  • خبرنگار : 50037

از تالاب دوباره سیراب پیرسلمان تا لب‌های تشنه چم‌شور

از تالاب دوباره سیراب پیرسلمان تا لب‌های تشنه چم‌شور

ایسنا/همدان تالاب پیرسلمان اسدآباد به عنوان یکی از تالاب‌های طبیعی و زنده و منحصربفرد استان همدان جزء آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

این تالاب طبیعی از مردادماه به علت کاهش نزولات جوی، تنش آبی و خشکسالی‌ و برخی عوامل انسانی، برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی به ویژه کشت دوم برخی از کشاورزان پیرامون خشک شد که خشکیده شدن آن خبر غم انگیزی برای دوستداران محیط زیست بود.

از چند روز پیش خبرها حاکی از زنده شدن دوباره این تالاب زیبا بود که به طور قطع دمیده شدن دوباره زندگی به رگ های این تالاب زیبا و منحصربفرد به لطف نزولات آسمانی الهی مسرت و شادی را برای دوستداران طبیعت و محیط زیست به ارمغان  آورد و بهار پیش رو بار دیگر تالاب پیرسلمان میزبان پرندگان مهاجر هر ساله خود خواهد شد.

همین خبر مسرت بخش موجب شد تا احوالی از تالاب پیرسلمان و تالاب فصلی چم شور شهرستان اسدآباد بگیریم.

رئیس اداره حفاطت محیط زیست شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تالاب طبیعی پیرسلمان اظهار کرد: با توجه به بارش‌های برف و باران اخیر اتفاق افتاده در چند روز گذشته این تالاب پس از شش ماه از گذشت خشکسالی آن دوباره در حال آبگیری بوده و چشمه های آن مجدد جوشان شده و از کف تالاب آب در حال بالا آمدن  است.

مجید اسکندری با بیان اینکه تاکنون نیمی از تالاب آبگیری شده است، افزود: در مردادماه امسال تالاب پیرسلمان خشک شد بنابراین نسبت به لایروبی آن با مشارکت برخی از دستگاه‌ها اقدام کردیم که در صورت تداوم بارش‌ها به طور قطعابا لایروبی انجام شده به طور صددرصد تالاب آبگیری و سریز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سالیان گذشته هم با بارش های خوب و مناسبی که اتفاق می‌افتاد تا اواخر تابستان سطح آب تالاب بالا بود و با سریز آب تالاب از خروجی آب آن برای اراضی  کشاورزی پیرامون تالاب استفاده می‌شد.

اسکندری در ادامه خاطرنشان کرد: هر ساله تالاب پیرسلمان میزبان پرندگان مهاجر مختلف چون اگرت، لک لک، خوتکا، اگرت، آب چلیک، کشیم کوچک، بوتیمار، غاز خاکستری، سلیم، تلیله، سرسبز و چنگر نوک سرخ بود و امسال به علت خشک شدن خبری از آنها در منطقه نبود که با آبگیری مجدد آن در بهار سال آینده به طور قطع این تالاب دوباره پذیرای پرندگان و بازگشت پرندگان مهاجر خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا در تابستان سال آینده احتمال خشک شدن مجدد تالاب وجود دارد یا خیر؟ تصریح کرد: با لایروبی انجام شده در تابستان امسال و افزایش عمق تالاب  و نگه داشته شدن آب بیشتر در آن به واسطه لایروبی در صورت تداوم بارش های مناسب برف و باران امیدواریم دوباره خشکسالی تالاب اتفاق نیفتد.

اسکندری ادامه داد: در حال حاضر موضوعی که بیشتر ما را نگران کرده، کشت دوم در سال آینده توسط برخی از اراضی موجود پیرامون تالاب است.

وی با اشاره به وجود چاه های عمیق آب در این اراضی کشاورزی پیرامون تالاب افزود: اگر این اراضی کشاورزی نسبت به کشت دوم اقدام کنند و برای کشت دوم خود از این چاه های عمیق استفاده داشته باشند به طور قطع روی آبدهی تالاب تاثیر مستقیم خواهد داشت و احتمال خشک شدن تالاب با کشت دوم وجود دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسدآباد بیان کرد: در همین ارتباط رایزنی‌هایی با جهادکشاورزی و مکاتباتی با  دادستانی شهرستان در زمینه کشت دوم در پیرامون اطراف تالاب داشته‌ایم که با ممنوعیت کشت دوم مانع خشک شدن تالاب شوند چراکه اگر برداشت و مصرف بی رویه آب از تالاب داشته باشیم روی آب تالاب تاثیر خواهد گذاشت.

اسکندری در ادامه با بیان اینکه سازمان محیط زیست متولی تالاب‌ها بوده و معمولا اعتباراتی برای تالاب ها اختصاص می‌دهد، یادآور شد: سعی شده از طرف محیط زیست اعتباراتی برای تالاب پیرسلمان در نظر گرفته شود، در همین رابطه نیز مکاتباتی با اداره کل و اداره کل با سازمان محیط زیست انجام داده و اتفاقات خوبی در همین رابطه در حال تحقق است.

وی از ارتقاء تالاب پیرسلمان به منطقه تیراندازی، صید و شکارممنوع خبر داد و تصریح کرد: از سال گذشته نسبت به تحقق این اتفاق پیگیری و اقدام لازم انجام شد و با پیگیری های انجام شده و به استناد بند(و) ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و مطابق آگهی رسمی شماره ۲۲۴۷۴ اردیبهشت‌ماه امسال تالاب پیرسلمان به مدت پنج سال با حدود مشخص به عنوان منطقه شکارممنوع ارتقاء سطح حفاظتی یافته و هر گونه شکار، صید و تیراندازی در آن ممنوع است.


اسکندری یادآور شد: اگر محیط زیست صدور پروانه شکار برای شکارچیان داشته باشد هیچ گونه پروانه‌ شکار برای این منطقه به علت شکارممنوع بودن صادر نمی‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه سعی کردیم اعتباراتی برای  حفظ و احیاء این تالاب جذب کنیم، اظهار کرد: با توجه به ارتقاء تالاب پیرسلمان به منطقه شکارممنوع، در سال آینده نسبت به نصب چندین تابلو در پیرامون تالاب برای آگاه‌سازی هر چه بیشتر اقدام خواهیم کرد تا با این اقدام بهتر و بیشتر از گذشته بتوان در حفاظت از این تالاب طبیعی و زنده استان گام های مؤثرتری برداشت.

وی در رابطه با تالاب فصلی چم شور نیز گفت: این تالاب چندین سال است که در خشکسالی به سر می‌برد و بارش های امسال تاکنون هیچ تاثیری بر روی آن نداشته و فعلا آبگیری نشده است.

این فرد مسئول اضافه کرد: اگر بارش‌ها و نزولات آسمانی امسال تداوم خوبی داشته باشد احتمال آبگیری این تالاب به صورت فصلی وجود خواهد داشت.

اسکندری با اشاره به تفاوت تالاب پیرسلمان و تالاب فصلی چم شور گفت: تالاب پیرسلمان خودش دارای چشمه‌های آب بوده که به صورت دائمی است اما در رابطه با تالاب چم شور معمولا اگر بارش‌ها زیاد باشد رودخانه‌هایی که پر آب می شوند، به سمت چم شور که یک حالت دشت مانند دارد می‌آیند و این تالاب به صورت فصلی مانند تالاب آق گل ملایر آبگیری می‌شود و در بهار و تا اوایل تابستان به صورت فصلی دارای آب خواهد بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسدآباد بیان کرد: این تالاب فصلی با وسعت کل ۵۰۰ هکتار واقع در ۲۵ کیلومتری اسدآباد بوده که به علت خشکسالی‌ چند سال اخیر و کاهش بارندگی‌ها طی چند سال گذشته آبگیری نشده و به نقطه ای کویری تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه چم شور به عنوان یکی از کانون ‌های مستعد ایجاد و تولید گردوغبار بوده و با اندک باد و طوفان خاک‌های فرسوده و گردوغبار از کف تالاب به سمت روستاهای منطقه چهاردولی و همچنین شهر اسدآباد بلند می‌شود، گفت: این تالاب فصلی در سال‌های گذشته زیستگاه پرندگان و جانوران بسیاری بوده و هرسال در بهار و پاییز پذیرای پرندگان مهاجر نظیر فلامینگو بوده است.

اسکندری ادامه داد: خشکسالی های مداوم، چاه های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه کشاورزان از تالاب و چرای بی رویه دام ها را می‌توان از جمله عوامل فرسایش خاک و تخریب بستر این تالاب فصلی دانست.

وی با اشاره به اینکه تالاب فصلی چم شور زیستگاه مناسبی برای پرندگان بود و از طرفی آب تالاب نیازهای آبی زمین های کشاورزی اطراف را تأمین می کرد، خاطرنشان کرد: با توجه به خشک بودن تالاب در حال حاضر در این تالاب فصلی پرندگان و جانورانی که هر ساله در حوضه آبی تالاب در حال زیست بودند، وجود ندارد.

اسکندری گفت: قورباغه، لاک پشت خزری، مار آبی، حواصیل خاکستری، اگرت سفید بزرگ، درنا، غاز خاکستری، اردک سر سبز، خوتکا، زنبور خور، زاغی، کلاغ، گنجشک، چوب پا، خروس کولی، آبچلیک پا سرخ، کاکایی سر سیاه، پرستو دریایی، اوست، اکراس، لک لک و انواع کرم از پرندگان و جانورانی بودند که از این تالاب به عنوان زیستگاه استفاده می کردند.

به گزارش ایسنا، امیدواریم بار دیگر تنیده شدن روح زندگی در رگ های تالاب دائمی پیرسلمان و تالاب فصلی چم شور  دوباره این دو تالاب زیبا را زیستگاه امن و آرام گونه‌های جانوری مختلف کند.

انتهای پیام




  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha