• چهارشنبه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۴:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1401112519398
  • خبرنگار : 71290

با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به چین

یک کارشناس مسائل روابط خارجی: با تقویت یوآن و ریال، می‌توان قدم‌های بنیادینی برداشت

یک کارشناس مسائل روابط خارجی: با تقویت یوآن و ریال، می‌توان قدم‌های بنیادینی برداشت

یک کارشناس مسائل روابط خارجی سفر رئیس جمهور به چین را سرنوشت ساز برای حل مشکلات اقتصادی عنوان کرد و گفت:‌ اگر  بتوان در حوزه‌های مبادله کالا و انرژی و برگشت ارز به ایران قدمی برداشت که موجب تضعیف دلار و تقویت یوآن و ریال شود به نظر می‌رسد قدم‌های خوب و بنیادینی برداشته می شود تا نگذاریم بیش از این وضعیت اقتصادی کشور بحران زا شود. 

حمید صالحی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از سفر رئیس جمهور به چین اظهار داشت: واقعیت این  است در شرایط کنونی که تحریم‌های مضاعفی علیه کشور ما از سوی اروپا و آمریکایی‌ها لحاظ شده و ما با تعدادی از کشورها فقط مراودات اقتصادی داریم از جمله روسیه،‌ چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس بنابراین سفر رئیس جمهور به نوبه  خود منحصر تلقی می شود. 

وی تصریح کرد: دو سه سالی است که برای قرارداد ۲۵ ساله خیز برداشته شده است و اساسا چین به عنوان کشوری که در شرایط تحریم مراوداتش را با ما قطع نکرد،‌ از این رو مسئولان اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که همکاری‌ها گسترش یابد. همچنین توصیه رهبری که توسط آقای لاریجانی به رئیس جمهور چین و ژاپن مبنی بر تداوم مراودات اقتصادی بود، منجر شد تا قدم‌های جدی، بنیادین و ریشه ‌ای برای حل معضلات اقتصادی برداشته شود. 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این سفر می تواند یکی از سفرهای سرنوشت ساز و به عبارتی حائز اهمیت باشد آن هم در شرایط کنونی، ناجی خیلی از مشکلات باشد. معتقدم اگر  بتوان در حوزه‌های مبادله کالا و انرژی و برگشت ارز به ایران قدمی برداشت و موجب تضعیف دلار و تقویت یوآن و ریال شد به نظر می‌رسد قدم‌های خوب و بنیادینی برداشته می شود تا نگذاریم بیش از این وضعیت اقتصادی کشور بحران زا شود. 

این کارشناس مسائل روابط خارجی در ادامه اظهار داشت:  بعد از یک دهه این سفر انجام می شود، انتظار می رود در شرایط کنونی کارگشا باشد با استقبالی هم که صورت گرفت این سفر در نوع خود منحصر  است. 

صالحی درباره واکنش های غرب و آمریکا نسبت به این سفر نیز گفت:‌ نگرانی آمریکا و اروپا برای این یکی دو سال نیست، می دانند ارتباط مان را با چینی ها قطع نکردیم،‌ چین قدرت نوظهوری است که در شرق به عنوان محور اقدام می‌کند و ارتباط ما با چین گسترده تر خواهد شد. 

وی با اشاره به عضویت ایران در سازمان شانگهای بیان کرد: پیوستن ایران به شانگهای برای غرب ناخوشایند است و آن‌ها  می‌دانند اگر پیوستن ما به شانگهای و همکاری‌های اقتصادی استمرار یابد دیگر دامنه تحریم‌ها معنایی ندارد، دیوار تحریم‌ها شکسته می‌ شود. ضمن این که علاوه بر آن اروپا و آمریکا از امضای قرارداد ۲۵ ساله نیز نگران هستند زیرا می دانند ما می‌توانیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم و با امکاناتی که داریم در مقابل تحریم‌ها بایستیم. اگر دیوار تحریم‌ها شکسته شود، چه بسا حنای اروپا و آمریکا دیگر رنگی ندارد و  پیروزی از آنِ ایران است. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۱-۲۶ ۰۸:۰۸

چی میگی ..........واقعا .پس حله حله