• چهارشنبه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401112619794
  • خبرنگار : 50377

معاون امور جنگل منابع طبیعی مازندران-ساری خبرداد

توزیع نهال رایگان در مازندران

توزیع نهال رایگان در مازندران

ایسنا/مازندران معاون امور جنگل‌های اداره کل منابع طبیعی مازندران-ساری، گفت: ۱۶۴هکتار از هفت نهالستان زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار داده می‌شود.

فتح الله غفاری در جمع خبرنگاران به وجود هفت نهالستان تولید انواع گونه‌های جنگلی و بومی برای زراعت چوب و توسعه فضای سبز استان اشاره کرد و گفت :در راستای دستور رئیس جمهوری و حمایت وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر این که در برنامه چهارساله یک میلیارد اصله نهال تولید و با مشارکت مردم کاشته می‌شود، این موضوع توسط منابع طبیعی استان به صورت عملی در سال جاری محقق شد.

وی با بیان اینکه تولید و کاشت درختان هیچ‌گونه بار مالی و هزینه‌ای برای دولت ندارد، ادامه داد: ۱۶۴هکتار از هفت نهالستان زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری به صورت قرارداد با پیمانکاران، نهال مورد نظر تولید و به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار داده می‌شود.

توزیع نهال رایگان در مازندران

این مسئول اضافه کرد: این رقم در سال آخر دولت سیزدهم به۱۲ میلیون اصله نهال در این منطقه خواهد رسید و همچنین با هماهنگی سازمان صمت، شرکت‌های سلولزی و شهرداری‌های استان توزیع حدود یک میلیون اصله نهال باقی مانده از نیمه دوم اسفند همزمان با هفته منابع طبیعی در استان شروع می‌شود.

معاون منابع طبیعی مازندران- ساری، گفت: در حال حاضر سه نهالستان کلوده شهرستان آمل، لاجیم شهرستان سوادکوه و زاغمرز شهرستان بهشهر در قالب خرید خدمات و نهالستان‌های چمستان شهرستان نور، پچت و چلمردی و ونمک شهرستان نکا در قالب قراردادهای مشارکتی مدیریت می‌شود.

این مسئول نسبت به اهمیت نگهداری نهال‌های کاشته شده در هر یک از نقاط استان به خصوص در حاشیه جاده‌های مازندران اشاره کرد و گفت: از آن جایی که کاشت و زراعت چوب در زمین‌های کشاورزی و باغی که بازدهی خوبی در محصولات دارند، کسب درآمد از این طریق توجیه اقتصادی ندارد، به همین دلیل باید از زمین‌های کم بازده به خصوص حاشیه جاده‌ها، آب بندان‌ها، خیابان‌ها و پارک‌های شهری بیشترین بهره را ببریم.

غفاری تصریح کرد: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در نگهداری سه سال اول نهال‌های کاشته شده وجود دارد، تا ۹۰ درصد این نهال‌ها از بین می‌روند، معضلی که باید با همکاری آحاد مردم حل و فصل شود.

وی به افزایش زراعت چوب از ۸۰۰ هکتار سال ۱۳۹۹ به حدود یک‌هزار و ۱۶۰ هکتار در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: طبق بررسی‌های میدانی و ثبت شده، از بتدای امسال تاکنون یک‌هزار هکتار از اراضی کم بازده، شیب‌دار، حاشیه آب بندان‌ها، باغ‌ها و زمین‌های شالیزاری زراعت چوب انجام شد که با توجه به گسترش کاشت درخت در یک ماهه آخر سال این آمار از سال قبل بیشتر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha