• چهارشنبه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401112619936
  • خبرنگار : 50356

در ۱۰ماه سال جاری صورت گرفت؛

صادرات ۱۲۰ میلیون دلاری خراسان رضوی به ترکمنستان

صادرات ۱۲۰ میلیون دلاری خراسان رضوی به ترکمنستان

ایسنا/خراسان رضوی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با توجه به وجود مرز مشترک با ترکمنستان، توسعه تجارت با این کشور برای استان جایگاه ویژه‌ای دارد؛ طی ۱۰ماهه اخیر صادرات استان به ترکمنستان حدود ۱۲۰ میلیون دلار بوده است.

علی غفوری مقدم در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برگزاری چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ایران در ترکمنستان از امروز ۲۶ بهمن ماه، اظهار کرد: ترکمنستان یکی از پنج کشور هدف صادرات از خراسان رضوی است. با توجه به وجود مرز مشترک با ترکمنستان، توسعه تجارت با این کشور برای استان جایگاه ویژه‌ای دارد. در این راستا تلاش شده تا از ظرفیت‌های مختلف این حوزه از جمله برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان استفاده شود. این نمایشگاه از ۲۶ تا ۲۸ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: استقبال خوبی از این نمایشگاه صورت گرفته و ۹۸ شرکت در آن حضور دارند. این نمایشگاه در مساحتی در حدود ۲۰۰۰ متر مربع برگزار شده و گروه‌های مختلفی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند. اکثر این شرکت‌ها در حوزه مصالح ساختمانی، صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، صنایع غذایی و حوزه خودروسازی فعالیت دارند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت استان با بیان اینکه در این نمایشگاه شرکت‌کنندگان بزرگی از جمله ایران خودرو و شرکت‌های تابعه وزارت نفت و وزارت تعاون شرکت کرده‌اند، تصریح کرد: در دو سال گذشته محدودیت‌های زیادی در بحث صادرات به ترکمنستان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا داشتیم اما در سال جاری این مشکل رفع شده و ترکمنستان تمهیداتی برای عبور ماشین‌های ایرانی از جمله حذف عوارض ۱.۵ دلاری برای تردد کامیون‌ها در نظر گرفته است.

غفوری مقدم در خصوص میزان صادرات کالا از خراسان رضوی به ترکمنستان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خاطرنشان کرد: طی ۱۰ماهه اخیر صادرات استان به ترکمنستان حدود ۱۲۰ میلیون دلار بوده که شامل ۴۵۷ هزار تن کالا می‌شود. به این دلیل که ترکمنستان جزو کشورهای هدف برای توسعه صادرات است؛ این عدد باید افزایش پیدا کند. به صورت میانگین حداقل ۲۰ درصد رشد سالانه صادرات از استان پیش‌بینی شده و برای کشورهای هدف مانند ترکمنستان این عدد قطعا بیشتر است. صادرات استان به ترکمنستان در ۱۰ماهه اول سال گذشته حدود ۱۲۲ میلیون دلار بوده است. امسال متناسب با سال گذشته صادرات داشتیم اما با توجه به اینکه در زمینه تجارت با ترکمنستان روند خوبی به وجود آمده درنتیجه صادارت رو به رشدی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این نمایشگاه شرکت‌های خدمات فنی‌مهندسی نیز حضور دارند، عنوان کرد: در بخش خدمات فنی‌ شرکت‌هایی در حوزه مصالح ساختمانی حضور داشته و  شرکت‌های تابع وزارت نفت نیز خدمات مهندسی ارائه می‌کنند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت استان بیان کرد: برگزاری نمایشگاه یکی از فرآیندهایی است که می‌تواند به توسعه بازار برای بخش خصوصی کمک کند. برخی واحدهای بخش خصوصی ما در این بازارها حضور دارند اما حضور آن‌ها کمرنگ است و با حضور در نمایشگاه‌ها می‌توانند بازارشان را توسعه بدهند. ما هم برای ایجاد زمینه حضور شرکت‌های جدید و هم برای توسعه فعالیت شرکت‌هایی که از قبل حضور داشتند تلاش می‌کنیم. این نمایشگاه‌ها بسیار مفید بوده ضمن اینکه در این نمایشگاه‌ها برخی شرکت‌های خصوصی  تفاهنامه‌هایی با طرف ترکمنستانی خود منعقد می‌کنند. ۹۸ شرکت در این نمایشگاه حضور دارند که عمده آن‌ها بخش خصوصی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha