• چهارشنبه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401112619973
  • خبرنگار : 50037

یادگیری خط بریل مطالبه روشندلان اسدآبادی

یادگیری خط بریل مطالبه روشندلان اسدآبادی

ایسنا/همدان براساس آمار، ۱۷۳ روشندل و کم‌بینا تحت پوشش بهزیستی شهرستان اسدآباد هستند و از خدمات این نهاد حمایتی استفاده می‌کنند.

برخی از این افراد روشندل و باخلاقیت و بااستعداد مشتاقانه پیگیر فراگرفتن خط بریل هستند که متأسفانه نبود آموزش خط بریل در شهرستان موجب آن شده که به علت سختی و دشواری‌های تردد به مرکز استان، نتوانند به این خواسته دیرینه خود برسند حال اینکه در صورت آموزش به طور قطع دریچه ای تازه به زندگی این افراد باز خواهد شد و حتی با آموزش های لازم چه بسا با استفاده از تسهیلات اشتغالزایی بتوانند برای خود اشتغال ایجاد کرده و استقلال اقتصادی داشته باشند.

در سال‌ ۹۹ در جلسه شورای مهارت شهرستان فرماندار وقت دستور داد که لازم است فنی‌وحرفه ای شهرستان برای برگزاری دوره آموزشی خط بریل به این افراد مشتاق اقدام کند اما تحقق این مطالبه روشندلان به علت نبود مربی آشنا به خط بریل در شهرستان برای آموزش به این جامعه هدف ابتر باقی ماند.

حال می خواهیم بدانیم در حال حاضر برای تحقق این مطالبه بر زمین مانده جامعه روشندل شهرستان توسط اداره فنی حرفه‌ای و بهزیستی شهرستان چه برنامه ای در دست اجراست.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اسدآباد در این‌باره در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر بهزیستی شهرستان دارای ۱۷۳ روشندل و نیز کم‌بینا است که در بحث آموزش خط بریل از بین آنها متقاضی چندانی نداشتیم.

علی‌اکبر احمدی‌منش  افزود: به علت تعداد انگشت‌شمار متقاضیان در صورتی که هر یک از روشندلان متقاضی یادگیری خط بریل باشند تمامی کمک هزینه های تحصیلی و آموزش و نیز کمک هزینه تردد وی به مرکز استان را تقبل خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه موردی از روشندلان در رابطه با فراگیری خط بریل به بهزیستی شهرستان مراجعه نداشته است، تصریح کرد: در سال های گذشته یک یا دو مورد از بین روشندلان درخواست کننده برای یادگیری خط بریل بوده که نسبت به آموزش آنها اقدام شده است.

احمدی‌منش با اشاره به اینکه روشندلان اگر چنین مطالبه ای از بهزیستی داشته باشند حتماً انجام خواهیم داد و تاکنون خودشان چنین درخواستی نداشته‌اند، گفت: این موضوع را حتماً پیگیری خواهیم کرد تا اگر متقاضی داشته باشیم با فنی‌وحرفه ای برای یادگیری خط بریل روشندلان شهرستان رایزنی لازم را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه بهزیستی شهرستان در زمینه های مختلف خدمات لازم را به روشندلان به عنوان جامعه هدف خود ارائه می‌کند، تصریح کرد: پرداخت مستمری، آموزش مبتنی بر خانواده به روشندل و خانواده وی، وام و خدمات اشتغال و مسکن را از جمله خدمات ارائه شده به روشندلان می‌توان برشمرد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اسدآباد در پایان یادآور شد: علاوه بر این خدمات دیگری چون عصای روشندلان، ساعت گویا نیز از دیگر مواردی است که در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

رئیس اداره فنی‌وحرفه‌ای شهرستان اسدآباد هم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای خط بریل باید برای فنی‌وحرفه‌ای شهرستان مربی جذب شود و باید مربی آموزشی در این رابطه توسط استان معرفی شود چراکه مربی خط بریل شاخص های به ویژه خود را دارد.

محمودرضا خزائی افزود: آموزش خط بریل در استاندارد فنی‌وحرفه‌ای تعریف شده و با جذب مربی می‌توان نسبت به آموزش اقدام کرد اما متقاضی در رابطه با یادگیری این رشته انگشت شمار است و باید کارگاه های آموزش فنی‌وحرفه‌ای در هر دوره حداقل ۱۰ تا ۱۲ نفر باشد و تعداد کارآموزان در هر دوره به حد نصاب برسد که جذب مربی قانع کننده باشد.

وی با اشاره به بحث برگزاری دوره آموزشی یادگیری خط بریل برای روشندلان تحت پوشش بهزیستی تصریح کرد: با بهزیستی استان تفاهم نامه ای مربوط به ماه گذشته داریم که در این تفاهم نامه آمده، اگر فنی‌وحرفه‌ای در رابطه با آموزش هر رشته برای مددجویان تحت پوشش بهزیستی مربی نداشت، بهزیستی مربی را تأمین کند و فنی‌وحرفه‌ای فضای لازم را در اختیار آنها بگذارد و  برگزاری این دوره آموزشی در سامانه فنی‌وحرفه ای ثبت‌ و کارت مهارت توسط فنی‌وحرفه‌ای صادر شود.

خزائی با بیان اینکه این تفاهم نامه دوسویه است، گفت: در صورتی که بهزیستی برای یادگیری خط بریل به روشندلان بخواهد اقدام کند براساس تفاهم نامه فوق حتماً به تعهدات خود عمل خواهیم کرد به طوریکه تأمین محیط و فضا، دوره آموزشی و ثبت پورتال را به عنوان برخی از زیرساخت ها تقبل می کنیم ضمن اینکه بخشی از کار نیز به بهزیستی مرتبط بوده که باید این زیرساخت ها را متقابل بهزیستی تأمین کند.

به گزارش ایسنا، امیدواریم با رایزنی دوسویه بهزیستی و فنی‌وحرفه ای شهرستان و احصاء آمار دقیقی از علاقمندان روشندل به خواندن و نوشتن این مطالبه عزیزان در آینده نه چندان دور محقق شود و بدون نیاز به تردد به خارج از شهرستان به آرزوی دیرینه خود برسند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha