• پنجشنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۶:۵۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1401112620570
  • خبرنگار : 71653

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث:

صنایع‌ِ دستی را صنایعِ زیستی کنیم

صنایع‌ِ دستی را صنایعِ زیستی کنیم
عکس تزئینی‌ است

معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث دربارۀ راهکارهای خروج صنایع‌ دستی ایرانی از دایرۀ کالاهای لوکس و تزئینی در این وزارتخانه توضیح‌هایی داد. او معتقد است، بخش زیادی از این کالاها از دل طبیعت می‌آیند و باید با محیط‌ زیست و زندگی سازگار باشند.

مریم جلالی - معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع‌دستی - به مناسبت آغاز هفتمین نمایشگاه صنایع‌ دستی فجر،‌ دربارۀ برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای فاصله گرفتنِ صنایع‌دستی و بومی داخلی از دستۀ کالاهای لوکس و زینتی، به خبرنگار ایسنا توضیح داد: صنایع‌دستی به خودی خود «لوکس» محسوب می‌شود و ما نمی‌توانیم از این حالت خارجش کنیم، تنها می‌توانیم آن را تا حدودی کاربردی کنیم و این امر، طبقه‌بندی مناسبی را می‌طلبد. اینکه ما برای تقویت ریشه‌ها و اصالت‌های هنری که زادۀ جوششِ هنری است، برنامه‌ریزی کنیم، سپس آن را به تولید انبوه و استفادۀ عمومی در بازار برسانیم.

او معتقد است: صنایع‌دستی در ایران دو بخش دارد؛ یکی هنرهای سنّتی که وقت زیادی برای آن صرف شده، جوهرِ هنر در آن جریان دارد و دارای کاربردهای منحصربه‌فردی است و به عبارت دیگر، «موزه‌ای» طراحی می‌شود. صنایع‌ دستی دستۀ دوم در روستاها و خانه‌ها و برای زندگی روزمره ساخته و پرداخته می‌شود. تقویت هر دو دسته وظیفۀ وزارت میراث است تا اصالت‌های سنّتی‌ را با عنوان «کاری» از بین نبرد.

جلالی اضافه کرد: صنایع‌ دستی در ایران آن چیزی است که به زندگی ربط دارد و ما سعی داریم صنایع‌ِ دستی وارد صنایعِ زیستی کنیم تا جزئی از زندگی به حساب آید.

معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث فرهنگی دراین‌باره بیشتر توضیح داد و گفت: مواد اولیۀ اغلب لوازم صنایع‌دستی ارزان است و با محیط‌زیست سازگاری دارد. تعداد قابل‌توجهی از صنایع‌دستی کشور با بازیافت چیزهای بی‌مصرف مانند پوشال نِی، پوشال برنج،‌حصیر، خشکه‌های چوب و غیره درست شده و به یک اثر هنری تبدیل می‌شوند.

صنایع‌ِ دستی را صنایعِ زیستی کنیم
مریم جلالی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha