• جمعه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401112821157
  • خبرنگار : 71129

اسکاتلند پس از استورجن هم به تلاش برای برگزاری رفراندوم استقلال ادامه می‌دهد

اسکاتلند پس از استورجن هم به تلاش برای برگزاری رفراندوم استقلال ادامه می‌دهد

یکی از اعضای حزب محافظه کار مجلس اعیان انگلیس گفت، حزب ملی گرای اسکاتلند احتمالا از استعفای نیکولا استورجن به عنوان فرصتی برای استقلال این منطقه از طریق برگزاری رفراندوم توسط جانشین وی بهره خواهد برد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نیکولا استورجن روز چهارشنبه اعلام کرد که پس از هشت سال از سمت وزیر اولی اسکاتلند استعفا می‌دهد.

وی با بیان اینکه تا زمان انتخاب جانشین در سمتش باقی می‌ماند، ادامه داد: دلیل اصلی وجود داشتن حزب ملی گرای اسکاتلند کارزاری برای استقلال این منطقه از بریتانیاست و برای همین هر کسی که جانشین من می‌شود به برگزاری رفراندومی جدید در اولین فرصتی که به دست بیاید، متعهد خواهد بود.

لرد "ریچارد بالفه" از اعضای محافظه کار مجلس اعیان انگلیس در واکنش به این اظهارات از سوی استورجن گفت: هیچ انتخاباتی پیش رو نیست و محتمل‌ترین توضیح برای این اقدام از سوی وزیر اول اسکاتلند این است که او به استراحت نیاز دارد.

در نظرسنجی ماه ژانویه ۲۰۲۳ توسط موسسه "سورویشن"، مشخص شد اگر همین الان رفراندوم برگزار شود، ۵۴ درصد از اسکاتلندی‌ها مخالف استقلال این منطقه هستند اما در دسامبر ۲۰۲۲ اکثریت موافق استقلال بودند.

دیوان عالی انگلیس در نوامبر ۲۰۲۲ رای داد که برگزاری رفراندوم استقلال برای اسکاتلند بدون رضایت دولت لندن نامشروع و غیرقانونی است.

ژوئن گذشته میلادی، استورجن پیشنهاد برگزاری رفراندومی جدید را برای استقلال اسکاتلند در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ مطرح کرد. بوریس جانسون و لیز تراس، نخست وزیران سابق انگلیس گفته بودند که اجازه برگزاری چنین همه پرسی را نمی‌دهند چون مردم اسکاتلند تصمیم خود را در رفراندوم قبلی با ۵۵ رای مخالف در برابر ۴۵ رای موافق در سال ۲۰۱۴ گرفته‌اند.

بسیاری از مردم اسکاتلند در آن زمان رای منفی دادند چون جدایی از بریتانیا در آن زمان به معنای این بود که این کشور دیگر عضوی از اتحادیه اروپا نبود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha