• شنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401112921656
  • خبرنگار : 71592

دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با هیئتی از کنگره آمریکا

دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با هیئتی از کنگره آمریکا

رئیس اقلیم کردستان عراق در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با هیئتی از کنگره آمریکا دیدار کرده و مبارزه با تروریسم و کمک به عراق در مقابله با چالش‌های پیش رو را بررسی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، دفتر نیچروان بارزانی، رئیس این اقلیم در بیانیه‌ای اعلام کرد، وی در چارچوب شرکت در این کنفرانس دو دیدار با سناتور کریس ون هولن و هیئتی از کنگره آمریکا به ریاست مایکل ترنر، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا داشت.

در این دو دیدار، "راه‌های تقویت روابط ایالات متحده با عراق و اقلیم کردستان" مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این بیانیه آمده است، هیئت آمریکایی تاکید کرد، ایالات متحده به حمایت از اقلیم کردستان در مبارزه با تروریسم، مقابله با داعش و کمک به عراق در رویارویی با چالش‌های پیش روی این کشور ادامه خواهد داد.

هیئت آمریکایی در این دیدارها به روند اصلاح و اتحاد نیروهای پیشمرگ پرداخت و بارزانی گفت، اقلیم به ادامه این روند و  موفقیت آن پایبند است و کمک‌ها و حمایت‌های آمریکا در این زمینه ضروری است.

در این دو دیدار وضعیت منطقه و مسائل مهم مشترک نیز مورد بررسی قرار گرفت.

بارزانی همچنین در حاشیه این کنفرانس با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق دیدار و آخرین تحولات گفت‌وگوی اربیل و بغداد برای حل مشکلات باقی‌مانده، شرایط اقتصادی، موضوع بودجه عمومی فدرال عراق برای سال ۲۰۲۳، وضعیت سیاسی کشور، چالش‌های پیش روی آن و حضور و نقش عراق در منطقه و در سطح بین‌المللی را مورد بررسی قرار داد.

طبق بیانیه نهاد ریاستی اقلیم کردستان، دو طرف از تداوم گفت‌وگوهای اربیل و بغداد، اقدامات و حل مشکلات باقی‌مانده فی مابین بر اساس قانون اساسی ابراز خرسندی کرده و بر این نظر توافق کردند که با چالش‌ها و تهدیدهای پیش روی کشور که نیازمند اقدام مشترک و همکاری همه نیروها و احزاب عراق است، مقابله کنند.

در محور دیگر از این نشست سفر اخیر هیئت عراقی به آمریکا، اقدامات دولت عراق در خصوص وضعیت اقتصادی کشور، روابط عراق با کشورهای منطقه و جهان و حفظ امنیت و ثبات مرزها بررسی شد.

بارزانی همچنین در حاشیه این کنفرانس با «ماتئوش موراویسکی»، نخست وزیر لهستان روابط عراق، اقلیم کردستان و لهستان، اوضاع سیاسی عراق، مبارزه با تروریسم، روابط اربیل و بغداد و به طور کلی آخرین تحولات منطقه را بررسی کرد.

دو طرف بر تمایل مشترک برای تقویت روابط و گسترش همکاری های مشترک به ویژه در زمینه های اقتصادی، تجاری و دانشگاهی تاکید کردند.

نیچروان بارزانی از حمایت لهستان از عراق و اقلیم کردستان در جنگ علیه داعش تشکر کرد.

اثرات و پیامدهای جنگ در اوکراین، بحران انرژی و تلاش برای حل آن و سایر موضوعات مهم مشترک از دیگر محورهای اصلی این دیدار بود.

رئیس اقلیم کردستان عراق با وزیر خارجه قطر هم دیدار کرد.

وزیر امور خارجه قطر در این دیدار بر تمایل کشورش برای گسترش کار و سرمایه گذاری در عراق و بویژه اقلیم کردستان را ابراز کرد و امیدوار است زمینه مناسب تری برای بخش خصوصی قطر در اقلیم کردستان فراهم شود.

رئیس اقلیم کردستان پس از دعوت رسمی برای شرکت در پنجاه و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ، روز جمعه وارد آلمان شد.

کنفرانس امنیتی مونیخ با حضور سران و رهبران کشورها از روز جمعه شروع شده و تا فردا یکشنبه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha