• دوشنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401120100704
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی یکم اسفند؛ انتقاد از سیاست‌های ارزی/تحریم های جدید

اخبار سیاسی یکم اسفند؛ انتقاد از سیاست‌های ارزی/تحریم های جدید

«افزایش قیمت ارز»، «طرح ساماندهی کارکنان دولت»، «مسمومیت دانش آموزان در قم»، «تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران» و... از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست یکم اسفند ماه ۱۴۰۱ بود.

به گزارش ایسنا،‌ افزایش بی رویه قیمت ارز در روزهای گذشته موضوعی بود که نطق پیش از دستور امروز رییس مجلس در جسله علنی مجلس شورای اسلامی را به خود اختصاص داد.

محمدباقر قالیباف با بیان اینکه مدیریت قیمت ارز اهمیت زیادی برای کنترل ثبات در همه عرصه های اقتصادی دارد، از وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی خواست تا به راه حل های زیرساختی و کوتاه مدت مدیریت بازار ارز که توسط مجلس ارائه شده است توجه ویژه داشته باشند.

در تذکری در همین ارتباط نیز محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی خطاب به رئیس مجلس  بیان کرد: با مسیری که دولت در حوزه سیاست ارزی پیش گرفته است شرایط بهبود نمی‌یابد. بنده معتقدم امکان کنترل بازار ارز وجود دارد اما به دلیل اعمال تصمیمات غلط و تکرار اشتباهات گذشته شاهد چالش‌ها در بازار ارز هستیم.

احد آزادی خواه نماینده مردم ملایر هم در نطق میان دستورخود به نگرانی هم مردم بالا رفتن روزانه قیمت ارز و اثر مخرب آن بر بازار اشاره کرد و خطاب به رئیس جمهور گفت: شما امید مردم و محرومان هستید، اطلاع دقیق دارم برخی از وزرای شما روزی ۲۰ ساعت کار و تلاش می کنند، اما اگر احساس می کنید در تیم اقتصادی نیاز به جابجایی و تعدیل است اقدام کنید.

 در همین رابطه کمیسیون اقتصادی مجلس امروز، بررسی سیاست‌های ارزی و سوالات تعدادی از نمایندگان از فاطمی امین وزیر صمت را دستور کار داد و به گفته یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  به زودی جلسه غیرعلنی برای بررسی افزایش قیمت ارز برگزار می شود.

امروز همچنین نمایندگان درجریان رسیدگی به یکی از دستورکارهای خود، با تصویب جزییات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، سازوکار استخدام نیروها در دستگاه های اجرایی را تعیین کردند.

گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (دوشنبه) یکم اسفند ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

****

در پی وقوع چندین مورد مسمومیت در مدارس قم و نگرانی های به وجود آمده در این خصوص حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قم را مامور به پیگیری ویژه و برخورد قاطع با مقصرین احتمالی کرد و گفت: اخبار واصله از یک جریان نگران کننده نوعی مسمومیت در بعضی از مراکز آموزشی قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد که قابل توجه و پیگیری دقیق می‌باشد.

****

ادعاهای اخیر الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان علیه ایران در ارتباط با حمله صورت گرفته به سفارت این کشور در تهران، موضوعی بود که در نشست خبری امروز سخنگوی وزارت خارجه مطرح شد.

ناصر کنعانی در واکنش به این اظهارات گفت: امیدواریم طرف آذری به چارچوب و روش‌های دیپلماتیک پایبند باشد و مسئله به وجود آمده را می‌توان در چارچوب روابط دوستانه، روش‌های دیپلماتیک و چهارچوب‌های فنی و حقوقی مورد حل و فصل و رفع سوتفاهم قرار بگیرد و از روش‌های غیر حرفه‌ای دوری شود. ایران به دنبال روابط دوستانه با همسایگان خود است و امیدواریم کشورهای همسایه نیز به این قضیه ملتزم باشند.

سید محمدرضا دماوندی هم با اشاره به گزارش هایی که آذربایجان بعد از حادثه منتشر کرده و تغییراتی که در ساعت مربوط به فیلم های سفارت ایجاد کرده  معتقد است که هدف آن‌ها متهم کردن ایران است نه برطرف کردن سوءتفاهم و ابهام.

این  کارشناس مسائل قفقاز در تحلیل خود از ادعاهای اخیر علی‌اف علیه ایران می گوید ادعاهای علی اف علیه تهران پازل دیگری از سوی صحنه بین الملل است تا عرصه برای ایران تنگ شود.

****

سفیر آمریکا در قدس اشغالی در کنفرانسی درباره روند احیای توافق هسته‌ای(برجام) از طریق مذاکرات وین، گفته است که واشنگتن به دلیل حمایت ایران از جنگ‌ روسیه در اوکراین، حاضر به بازگشت به میز مذاکرات احیای توافق هسته‌ای نیست.

همچنین آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که به ترکیه سفر کرده است، امروز در یک نشست خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای‌اش به سوالی درباره ادعای اخیر شبکه بلومبرگ در زمینه سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران پاسخ داد و گفت: در تلاشیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم؛ آن موقع، چیز بیشتری برای گفتن خواهم داشت. اما مسلما این یک موضوع بسیار جدی است.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم پیش از آغاز نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا از احتمال اعمال بسته تحریمی جدید علیه ایران از سوی اتحادیه خبر داد.

بعد از این جلسه هم اتحادیه اروپا اعلام کرد که دو نهاد و ۳۲ فرد ایرانی را، از جمله وزرای فرهنگ و آموزش و پرورش، مقامات اطلاعاتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به اتهام آن چه ارتباط با «سرکوب امنیتی معترضان» عنوان شده تحریم کرده است که فهرست افراد و نهادهای ایرانی تحت تحریم قرار گرفته را می توانید اینجا بخوانید.

دیگر اخبار مرتبط را در لینک های زیر بخوانید.

تاکنون اورانیوم بالای ۶۰ درصد غنی‌سازی نکرده‌ایم/اقدام بلومبرگ سیاه‌نمایی است

در حال گفت‌وگو با ایران درباره راستی‌آزمایی‌های اخیر هستیم

آژانس به دنبال بهانه جدید برای ایجاد تنگنای اقتصادی برای ملت ایران است

زبان تهدید در برابر ایران جواب نمی‌دهد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha