• دوشنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401120100750
  • خبرنگار : 50549

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مطرح کرد

عکس با حرم، سوغاتی قدیمی زیارت امام رضا(ع)

عکس با حرم، سوغاتی قدیمی زیارت امام رضا(ع)

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: از گذشته یکی از سوغات‌های قطعی مشهد و زیارت، عکس گرفتن با حرم و در جوار بارگاه رضوی بوده است.

محمد حسین‌زاده در نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی که امروز، اول اسفند ماه، در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا(ع) در رشته‌های مختلف و در سراسر کشور در حال انجام است که در واقع عرض ارادتی از سوی مردم ایران و شیعیان جهان به ساحت مقدس امام هشتم(ع) در قاب هنر است.

وی افزود: با توجه به اینکه حدود ۱۶ استان درگیر میزبانی این جشنواره هستند اما به صورت خاص خراسان رضوی به دلیل همجواری با حرم حضرت رضا(ع) متفاوت‌تر این جشنواره را برگزار می‌کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: شاید برای ما مشهدی‌ها داشتن عکس با حرم اتفاق عجیبی نباشد اما از گذشته یکی از سوغات‌های قطعی مشهد و زیارت، عکس گرفتن با حرم و در جوار بارگاه رضوی بوده است. قاب عکس‌های بسیاری از وقایع مختلف در حرم رضوی ثبت شده اما متاسفانه از واقعه گوهرشاد با توجه به دیکتاتوری رضاخانی عکسی ثبت و ضبط نشده است.

حسین‌زاده اضافه کرد: مشهد سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر ایرانی و ۶ میلیون زائر خارجی را پذیراست؛ لذا با این وجود قاب عکس یک زبان متفاوت‌تر خواهد بود. از طرفی مراسم مختلف در حرم رضوی، معماری حرم توسط هنر ایرانیان در ادوار مختلف تاریخی سوژه‌هایی برای عکاس است تا ارادت خود را به ساحت رضوی نشان دهد.

وی افزود: کلیه تولیدات از سال‌های گذشته به جشنواره رسیده و اکنون آرشیو بنیاد غنی از مجموعه عکس‌ها است. لذا از بنیاد درخواست کردیم این خروجی‌ها در سبد فرهنگی زائر قرار گیرد و این سبد را غنی کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: جشنواره امام رضا(ع) متعلق به همه ادیان است. علاوه بر حضور عکاسان حرفه‌ای، جشنواره به صورت عمومی نیز در قاب موبایلی برگزار می‌شود و با توجه به اینکه یکی از بزرگترین اجتماعات جشن نوروز در مشهد اتفاق می‌افتد، فرصت خوبی برای حضور عموم در جشنواره موبایلی است.

برگزاری جشنواره عکس رضوی به صورت بین‌المللی

مهدی زابل‌عباسی، دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: بنیاد بین‌المللی فرهنگی‌ و هنری امام رضا(ع) با مشارکت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به مناسبت دهه کرامت، دوازدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی را با هدف اشاعه فرهنگ منور رضوی در سطح جامعه از طریق گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری برگزار می‌کند.

وی افزود: این جشنواره از سلسله جشنواره‌های شانزده‌گانه بین‌المللی امام رضا(ع) است که در ۲ بخش عکس با دوربین‌های حرفه‌ای و عکس با تلفن همراه برای عامه مردم برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره عکس رضوی تصریح کرد: موضوعات در هفت بخش شامل آداب زیارت امام رضا(ع)، نماز، دعا و نیایش در حرم رضوی، ایثار و شهادت در فرهنگ رضوی، حریم حرم مطهر رضوی، آیین‌های دینی و مذهبی در فرهنگ رضوی، نقش فرهنگ رضوی در نهاد خانواده و انتقال آن به نسل جوان، معماری و هنرهای اسلامی در حرم رضوی و بافت اطراف آن است.

زابل‌عباسی با اشاره به اینکه جشنواره عکس رضوی برای نخستین مرتبه به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد، اضافه کرد: تلاش کرده‌ایم داوران را نیز به صورت بین‌المللی انتخاب کنیم. بر این اساس سعی شده از نماینده فدراسیون فیاپ برای اجرای جشنواره کمک گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ارتقاء بودجه جوایز نیز ارتقا یافته و جایزه نفر اول بخش حرفه‌ای ۴۰ میلیون تومان، نفر دوم ۲۰ میلیون تومان و نفر سوم ۱۰ میلیون تومان است. در بخش موبایلی هم جایزه نفر اول هشت میلیون تومان، نفر دوم ۶ میلیون تومان و نفر سوم چهار میلیون تومان است.

دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی تصریح کرد: در بخش موبایلی که ویژه عموم است، نیاز به تبلیغ داریم تا اطلاع‌رسانی مناسبی صورت گیرد و مردم بتوانند مشارکت کنند.

زابل‌عباسی افزود: سایت ثبت نام در این دوره از جشنواره ۱۲ بهمن رونمایی شد و تا کنون ۹۵ ثبت نام داشته‌ایم که از این بین، علاوه بر عکاسان ایرانی پنج عکاس از ترکیه و یک نفر از اوکراین، بلغارستان و عراق ثبت نام کرده‌اند.

وی اظهار کرد: دریافت آثار تا پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲  ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در جشنواره به تارنمای shamstoos.ir و razaviphoto.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha