• سه‌شنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۰:۱۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1401120200837
  • خبرنگار : 71619

تاثیر فضای مجازی و کرونا بر بازار فروش صنایع دستی

زمین هایمان را فروختیم تا هنرمان سرپا بماند

زمین هایمان را فروختیم تا هنرمان سرپا بماند

متولیان محصولات صنایع‌دستی در استان کردستان از تاثیرات کرونا و اینترنت بر اُفت بازار فروش صنایع دستی می گویند.

صنایع‌دستی یکی از حوزه‌هایی است در دوران کرونا به شدت آسیب دید و با کاهش چشمگیر گردشگران و بسته شدن مرزها، فروش این محصولات فرهنگی ـ هنری کُند و به نوعی متوقف شد.

با فروکش کردن کرونا، امیدی دوباره در دل تولیدکنندگان این حوزه جوانه زد تا بار دیگر شاهد رونق در حوزه صنایع‌دستی باشند؛ اما دیری نپایید که بعد از حدود دو سال افت فروش صنایع‌دستی و خسارت‌هایی که برای تولیدکنندگان این حوزه تحمیل شد، این بار کُندی اینترنت و فیلترینگ فضای مجازی بار دیگر زنگ خطر  فروش تولیدات این حوزه را به صدا درآورد.

به طوری‌که یکی از تولیدکنندگان محصولات چوبی با تزیین منبت‌کاری به ایسنا می گوید: وضعیت اینترنت از دوران کرونا هم آسیب‌زننده‌تر بود. خیلی از تولیدکنندگان صنایع‌دستی از طریق فضای مجازی محصولات خود را می‌فروختند اما با شرایط امروز دست از کار کشیده‌اند. من سال‌های زیادی است در این حرفه هستم و مشتری‌های خودم را دارم اما فروش فضای مجازی‌ام را از دست‌ داده‌ام و با گران شدن مواد اولیه، دخل و خرجم جور در نمی‌آید. 

استان کردستان یکی از استان‌های پیشتاز در حوزه صنایع‌دستی است که بخشی از محصولات خود را به کشورهای دیگر نیز صادر می‌کند و صادرات و فروش صنایع‌دستی در این استان هم تحت تاثیر کرونا و نیز شرایط اینترنت قرار گرفته و آسیب‌هایی را متحمل شده است.  

فرهاد حامدی ـ معاون صنایع‌دستی استان کردستان ـ در این زمینه به ایسنا گفت: صنایع‌دستی دو مقوله دارد؛ یکی تولید و دیگری فروش. نه فقط کردستان بلکه در تمام استان‌های ایران در ایام کرونا، تولید صنایع‌دستی  آسیبی ندید، تولیدکنندگان صنایع‌دستی به خودکفایی رسیده‌اند و کارگاه‌های صنایع‌دستی در روزهایی که با کرونا درگیر بودیم و بسیاری از مشاغل تحت تاثیر آن قرار گرفته بودند، همچنان فعال بودند و تولید داشتند. اما این به آن معنا نیست که صنایع‌دستی در کرونا اصلا آسیب ندید، وقتی تولید جریان داشت، فروشی در این حوزه نداشتیم؛ بنابراین تبعات بسیاری بدی برای صنایع‌دستی داشت. 

او اضافه کرد: کرونا در استان کردستان تاثیر بسیاری مخربی بر صادرات صنایع‌دستی داشت، مرزها بسته شد و نبود گردشگران و بازاری پویا باعث شد انبارش محصول ایجاد شود، با این وجود تولید همچنان ادامه داشت. در این دوره صنایع‌دستی در کردستان بالغ بر ١٠٠ میلیارد تومان آسیب دید. 

حامدی یادآور شد: طی چند ماه گذشته دوباره شاهد جنب و جوش‌هایی در فروش صنایع‌دستی بودیم که متاسفانه با شرایط دشوار اینترنت‌ مواجه شدیم و بخش عظیمی از بازار فضای مجازی را از دست دادیم و دوباره شاهد آسیب به بخش فروش در صنایع‌دستی شدیم.

معاون صنایع دستی کردستان همچنین به وضعیت صادرات صنایع‌دستی این استان در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: همانطور که پیشتر اشاره کردم، صادرات صنایع‌دستی به شدت در این دوران دچار آسیب شد و در یک سال گذشته هم صادرات تحت تاثیر اتفاقات اخیر بود. در طول یک سال گذشته صادرات صنایع‌دستی کردستان حدود ۴٣٠ هزار دلار به ترکیه و عراق بود که بیشتر شامل پاپوش‌های سنتی، محصولات چوبی، بافته‌های داری به ویژه گلیم بودند. 

همچنین یکی از کارآفرین‌های شناخته شده صنایع‌دستی کردستان درباره وضعیت این حوزه در دوران کرونا به ایسنا گفت: فروش ما در دوران کرونا به شدت آسیب دید اما ثانیه‌ای تولید را متوقف نکردیم چون در کارگاه‌های صنایع‌دستی افراد دیگری هم کار می‌کنند که نان‌آور خانواده هستند و به هر نحوی بود نگذاشتم این افراد بیکار شوند حتی زمین‌هایمان را فروختیم تا کارگاه سرپا بماند و امیدواریم با پایان یافتن آن دوران خسارت‌ها جبران شود و دوباره شاهد رونق در فروش صنایع‌دستی باشیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha