• سه‌شنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1401120200973
  • خبرنگار : 99999

دلار و یورو سقوط می‌کنند؟ / اختیارات بی‌سابقه بانک‌مرکزی برای بازارسازی بزرگ

دلار و یورو سقوط می‌کنند؟ / اختیارات بی‌سابقه بانک‌مرکزی برای بازارسازی بزرگ

بانک مرکزی از امروز با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا، رسما وارد بازارسازی بزرگ خواهد شد و با اختیارات بی سابقه‌ای که در حوزه‌های مختلف گرفته، به نظر می‌رسد باید شاهد روند کاهشی نرخ ارز به ویژه دلار و یورو در بازار باشیم.

به گزارش ایسنا، اختیارات داده شده به بانک مرکزی در الزام معاملات ارز، ‌ شناسایی و معرفی حساب‌های مشکوک ارزی و ایجاد محدودیت برای آن‌ها، بی سابقه بوده و همین اختیارات مهم می‌تواند ضمانت اجرایی این طرح را افزایش دهد. بنابراین می‌توان امیدوار بود که ‌در ادامه شاهد کاهش التهابات و هیجان در بازار باشیم.

به گفته محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، دولت در بخش منابع ارزی به هیچ وجه با کمبود مواجه نیست و درآمدها و منابع ارزی کشور به مراتب بیش از مصارف آن است. آنطور که از آمارها هم بر می‌آید وضعیت مطلوبی در این حوزه وجود دارد چرا که شرایط از لحاظ منابع ارزی به ویژه درآمدهای حاصل از فروش نفت و میعانات هیچ شباهتی با سال‌های گذشته و کمبودهای ارزی در آن مقطع ندارد.

در یازده ماهه امسال ۸۰ میلیارد دلار برای مصارف ارزی تخصیص داده شده که ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته است. بنابراین با منابع ارزی مناسبی که هم اکنون وجود دارد، ‌ بانک مرکزی با تشکیل مرکز مبادله رسماً‌ وارد بازارسازی بزرگ خواهد شد.

از سوی دیگر با قاچاق ارز و طلا (خرید و فروش خارج از مرکز مبادله و یا بانک‌ها و کارگزاری‌های رسمی مطابق مقررات) برخورد جدی خواهد شد و مجازات در نظر گرفته شده برای متخلفان، ‌ تشدید و واقعی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۲ ۱۰:۰۷

حتی نادان‌ترین اقتصاددانان هم می‌دانند که این صعود قیمت ارز ربطی به مولفه‌های بازار ندارد و تنها و تنها تحت تاثیر چالش‌های سیاسی به ویژه روابط بین‌المللی است.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۲ ۱۱:۳۲

شما با چند نفر اقتصاددان صحبت کردید . یکی از اصلی ترین دلایل کاهش ارزش پول ملی افزایش تورم ناشی از خلق پول بدون پشتوانه است .

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۲ ۱۸:۵۴

هیچ ربطی به سیاست نداره همش دلالان باعث این وضع دلار شد

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۲ ۱۰:۱۲

اینقدر سقوطش شدیده که باید هشدار بهمن بدهید!

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۲ ۱۳:۰۹

این مقاله رو 2 ماه دیگه دوباره بزارید! م.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۲ ۱۳:۳۹

.البته اگر هم بر فرض محال کاری انجام دهند بشود 30تومان