• سه‌شنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401120201060
  • خبرنگار : 50454

بیماری‌هایی که در زمستان و بهار شیوع پیدا می‌کنند

بیماری‌هایی که در زمستان و بهار شیوع پیدا می‌کنند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک پزشک عمومی در چهارمحال و بختیاری گفت: افراد مبتلا به بیماری‌های آبله مرغان و اوریون می‌توانند این بیماری‌ها را از طریق تنفس به دیگران انتقال دهند اما بیماری زونا سرایت بالایی ندارد و از طریق تنفس منتقل نمی‌شود.

علی اکبر نادری در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص بیماری‌های آبله مرغان، زونا و اوریون با اشاره به اینکه اواخر زمستان تا اواخر فصل بهار ابتلا به بیماری اوریون و آبله مرغان افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: آبله مرغان یک نوع بیماری ویروسی به شمار می‌آید که علائم آن ایجاد بثورات پوستی و بروز تب است، ابتلا به آبله مرغان در سنین کودکی رواج بیشتری دارد و افراد تنها یک بار در طول زندگی به آبله مرغان مبتلا می‌شوند.

این پزشک عمومی افزود: آبله مرغان درمان مخصوصی ندارد و درواقع از جمله بیماری‌های خود محدود شونده محسوب می‌شود اما افراد مبتلا می‌توانند برای قطع شدن تب و خارش به پزشک مراجعه کرده و دارو مصرف کنند البته درصورتی که علائم بیمار تشدید شوند و حالاتی همچون سرگیجه و عدم تعادل در فرد ایجاد شود باید به پزشک مراجعه کند.

وی با بیان اینکه معمولا علائم بیماری آبله مرغان پس از چهار تا پنج روز برطرف می‌شوند، ادامه داد: نکته مهم این است که فرد مبتلا به آبله مرغان نباید نزدیک زنان باردار شود چراکه ممکن است بیماری را به آن‌ها انتقال دهد همچنین توصیه می‌شود فرد بیمار در محیط‌های شلوغ حضور پیدا نکنند.

نادری در ادامه عنوان کرد: بثورات پوستی بیماری زونا تنها در یک ناحیه خاص و محدود مانند پوست شکم مشاهده می‌شود که سوزش، خارش و درد شدیدی دارد همچنین این بیماری معمولا در سنین بالا مشاهده می‌شود، بیمار نیز دچار تب نمی‌شود اما در افراد مبتلا به آبله مرغان تب مشاهده می‌شود بثورات پوستی نیز در تمامی سطح بدن پراکنده می‌شوند.

این پزشک عمومی اضافه کرد: افراد مبتلا به آبله مرغان می‌توانند این بیماری را از طریق ترشحات دهان و بینی به سایر افراد انتقال دهند و به همین جهت نیز ذکر شد این افراد نباید با زنان باردار در ارتباط باشند و در محیط‌های شلوغ مانند مدارس نیز حضور پیدا نکنند اما بیماری زونا مسری نیست و تنها درصورتی که شخصی بثورات پوستی ایجاد شده برای فرد درگیر با بیماری زونا را لمس کند و پس از آن دست‌های خود را شست‌وشو ندهد احتمال دارد به بیماری زونا دچار شود. بنابراین زونا از طریق تنفس منتقل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: برخی گمان می‌کنند افرادی که در سنین کودکی به بیماری آبله مرغان مبتلا شده‌اند در آینده به زونا ابتلا پیدا نمی‌کنند درصورتی که ویروس‌های این دو بیماری کاملا مجزا هستند البته ممکن است افرادی که به آبله مرغان مبتلا شده‌اند تا حدودی در برابر ابتلا به زونا ایمنی داشته باشند، چراکه ویروس آبله مرغان و زونا با یکدیگر قرابت دارند اما این ایمنی به صورت کامل و صد درصدی نیست و احتمال ابتلا به زونا نیز در این افراد وجود دارد.

نادری یادآور شد: اوریون نیز همانند آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که غدد بزاقی فرد را درگیر می‌کند و منجر به تورم آن‌ها می‌شود، گلودرد، تب و درد ناحیه زیر فک نیز از دیگر علائم این بیماری به شمار می‌آید، این بیماری مانند آبله مرغان یک بیماری محدود شونده است و درمان آن به مصرف دارو نیاز ندارد اما درصورت داشتن تب و گلودرد می‌توان به پزشک مراجعه کرد تا داروهای لازم برای بیمار تجویز شود.

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه گروه سنی هفت تا ۱۵ سال بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به اوریون قرار دارند، بیان کرد: فرد مبتلا به اوریون باید در ارتباط با سایر افراد نکات بهداشتی را رعایت کند چراکه احتمال انتقال اوریون به دیگران وجود دارد بنابراین شست‌وشوی مکرر دست‌ها و پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه به افراد مبتلا با بیماری اوریون توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فرد مبتلا به اوریون می‌تواند این بیماری را از طریق تنفس به دیگران انتقال دهد اما نکته مهم این است که واکسیناسیون MMR که برای کودکان انجام می‌شود درواقع از ابتلای آن‌ها به اوریون جلوگیری می‌کند درصورتی که برای بیماری آبله مرغان واکسیناسیون انجام نمی‌شود البته با توجه به اینکه بیان شد هر فرد در طول زندگی تنها یک بار به بیماری آبله مرغان دچار می‌شود می‌توان گفت افراد پس از ابتلا نسبت به بیماری آبله مرغان ایمنی پیدا می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha