• سه‌شنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1401120201108
  • خبرنگار : 71668

دیوارنگاره میدان ولیعصر دنبال چه بود؟

دیوارنگاره میدان ولیعصر دنبال چه بود؟

روز جمعه (۲۸ بهمن) دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) تهران، به مناسبت سالروز بعثت پیامبر اکرم (ص) رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، محمد امجد، نماینده خانه طراحان انقلاب اسلامی درباره ایده طراحی این دیوارنگاره گفت: «دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر (عج) بر اساس شرایط کنونی جامعه طراحی و اجرا شده است و هدف این بود تا از طریق آن وحدت و مودت به بهترین شکل ممکن به نمایش درآید.» 

او ادامه داد: «در طراحی دیوارنگاره عید مبعث‌ چند نگرش و رویکرد دیگر نیز وجود داشت؛ اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با توجه به شرایط جامعه، موضوع وحدت، رویکرد قوی‌تری نسبت به دیگر موضوعات دارد.»

امجد افزود: «از این‌رو برای دعوت به وحدت در جامعه و ضرروت بیش از پیش آن، تلاش شد تا طرحی با چنین محوریتی، پیاده‌سازی شود. ابتدا نگاه‌مان به ایران بود و بعد که ایده پخته‌تر شد؛ خواستیم ابعاد کار را وسعت دهیم و نگاه‌مان مانند «رحمت الله الواسعه» نگاه جهان شمول باشد. بر این اساس به ایده امت اسلامی رسیدیم و نگاه کشوری را به نگاه جهان اسلام، گسترش دادیم.»

علاوه بر گنبد خضراء، یکی از مهم‌ترین نکاتی که در دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) به چشم می‌آید؛ پرچم‌هایی است که پایین ضریح پیامبر اسلام (ص) وجود دارد. امجد در این زمینه توضیح داد: «پرچم‌های به کار رفته شده در این طرح، متعلق به کشورهای منطقه و جهان اسلام هستند که با توجه به قرابت با حضرت رسول (ص) پرچم این کشورها انتخاب شده است. البته پرچم کشورهایی انتخاب شدند که ترکیب رنگ آنها باعث آشفتگی بصری نشود . بنابراین به صورت نمادین برخی از پرچم‌های کشورهای اسلامی منطقه با توجه به حال و روز کشورها انتخاب شده‌اند.»

نماینده خانه طراحان انقلاب اسلامی افزود: «نور فضا به شکل نمادین از گنبد خضرا تجلی پیدا کرده و طوری به نمایش درآمده است که منبع و تجلی نور از گنبد باشد و نورهای اطرافی که در فضا دیده می‌شود نیز توانسته حس و حال معنوی بیشتری را به کار القا کند.»

او درباره انتخاب شعار دیوارنگاره نیز گفت: ««ای مهر جهان‌آرا محمد (ص)» شعاریست که برای این دیوارنگاره انتخاب شده است. این شعار نیز ابتدا با توجه به «رحمت الله الواسعه» به معنی رحمت گسترده خداوند بود که هم به پیامبراکرم (ص) و هم امام حسین (ع) اطلاق می‌شود. اما بعد از آن به «رحمه للعالمین» به معنی رحمت جهانیان که منظور حضرت رسول (ص) است رسیدیم که آن را «ای مهر جهان آرا محمد (ص)» ترجمه کردیم و شعر «تو کانون صفـا مـرد یقـینی/تو عیـن رحمه للعالمینـی» را برای آن در نظر گرفتیم.»

به گفته محمد امجد بیشترین زمانی که برای هر طرح گذاشته می‌شود در زمینه ایده‌پردازی است و مدت زمان اجرا و طراحی نهایی معمولا بیشتر از یک هفته طول نمی‌کشد و طرح عید مبعث نیز از این قاعده مستثنا نبوده است.

محمد امجد همچنین با تاکید بر اینکه نگاه «خانه طراحان انقلاب اسلامی» بیشتر به موضوعات روز اجتماعی است، گفت: «هدف «خانه طراحان انقلاب اسلامی» این است که در زمینه موضوعات روز اجتماعی کنشگرتر باشد و طرح‌هایی را به مرحله اجرا برساند که مخاطب را به تفکر وا دارد. از این رو در طراحی‌های دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) نگاه، محتوایی و عملکردی است و ایده‌هایی که بر این اساس باشند، در اولویت قرار می‌گیرند.»

دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر (عج) اثری از خانه‌ طراحان انقلاب اسلامی است که محمد تقی‌پور طراحی گرافیک، روح‌الله مختاری شبیه‌سازی سه‌بعدی و علی خلج طراحی نوشتار اثر را برعهده داشته‌اند. در توضیح این دیوارنگاره ضمن گرامیداشت سالروز مبعث رسول اکرم(ص) آمده است: «تو کانون صفا مرد یقینی/ تو عین رحمه‌للعالمینی». 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha