• چهارشنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1401120302048
  • منبع : نمایندگی اردبیل

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل:

مرثیه در اردبیل از شاهکارهای زبان و ادبیات ترکی است

مرثیه در اردبیل از شاهکارهای زبان و ادبیات ترکی است

ایسنا/اردبیل مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با اشاره به اینکه مرثیه در اردبیل از شاهکارهای زبان و ادبیات ترکی است، گفت: برگزاری محافل ادبی به زبان ترکی به ویژه سرایش اشعار فضولی و نسیمی با هدف حفظ زبان مادری در کنار زبان رسمی یک ضرورت است

امیر رجبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل سوم اسفند در مراسم تجلیل از خادمان زبان مادری در تالار بیضای اردبیلی اظهار کرد: دوم اسفند روز جهانی زبان مادری است و ما برای دومین سال با همکاری مؤسسات و نهادهای مردمی آئین پاسداشت زبان مادری را برگزار می‌کنیم.

وی اهمیت زبان مادری و حفظ اصالت آن را در کنار عشق به وطن و حفظ حریم و حرمت مبانی دینی و اعتقادی را یاد آور شد و افزود: ادبیات استان اردبیل در طول تاریخ از جایگاه والایی برخوردار بوده است و در کنار حافظ خوانی و مثنوی خوانی باید فضولی خوانی و نسیمی‌خوانی نیز ترویج یابد و صیانت از لغات و واژگان اصیل ترکی به عنوان میراث فرهنگی و معنوی، رسالت ماست.

رجبی ادامه داد: مرثیه در اردبیل از شاهکارهای زبان و ادبیات ترکی است و به عنوان مکتب شناخته می‌شود و در حوزه ادبیات داستانی ترکی نیز نویسندگان بزرگی در استان قلمفرسایی می‌کنند و باید از این آثار برای انتقال به نسل‌های بعدی حمایت و نگهداری کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از حمایت‌های امام جمعه اردبیل در این حوزه قدردانی کرد و گفت: اهمیت این موضوع به حدی است که با پیشنهاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل لغتنامه زبان ترکی در حال انتشار است که یک جلد آن نیز تاکنون منتشر شده است.

وی ورود لغات و واژه‌های بیگانه به ویژه بیان کلمات انگلیسی را در محاوره‌ها و گفتگوهای روزانه یادآور شد و بیان کرد: بهتر است خانواده‌ها به جای آموزش زبان‌های خارجی به فرزندانشان زبان ترکی را با تمام پشتوانه‌های ارزشمند به آنها آموزش داده و بیش از گذشته نگهبان این میراث غنی باشند.

رجبی به ضرورت برگزاری محافل ادبی به زبان ترکی با هدف حفظ زبان مادری در کنار زبان رسمی اشاره کرد و افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی خود را برای برپایی کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی در حوزه داستان نویسی و شعر ترکی اعلام می‌کند و امیدواریم در دوره مسئولیت در این نهاد فرهنگی بتوانیم گام‌های مؤثری را برداریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل به ظرفیت موسیقی عاشیقلار  و  موغام اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز تلاش می‌کنیم تا با برگزاری محافل شعر و موسیقی از فعالان این حوزه حمایت کرده و در حد وسیع کارهای علمی و پژوهشی را مورد حمایت قرار دهیم.

اجرای موسیقی آذربایجانی و شعرخوانی از بخش‌های متنوع این برنامه بود و در پایان با اهدای جوایزی از خادمان زبان و ادبیات ترکی در بخش‌های موسیقی، ادبیات داستانی، شعر، پژوهش، تئاتر و رسانه تجلیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha