• پنجشنبه / ۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۲۰:۰۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1401120403083
  • خبرنگار : 71653

گزارش ایسنا از اختتامیه جشنواره بین‌المللی صنایع دستی فجر

وام ۲۰ میلیونی، راه‌اندازی موزه و قول‌هایی برای تولید ارزان

وام ۲۰ میلیونی، راه‌اندازی موزه و قول‌هایی برای تولید ارزان

در مراسم اختتامیه جشنواره صنایع دستی فجر بر خواست هنرمندان و فعالان این حوزه مبنی بر راه‌اندازی «موزه صنایع دستی» تاکید شد. در این مراسم همچنین سیدعزت‌الله ضرغامی توضیحاتی را درباره وام ۲۰ میلیونی خرید صنایع دستی ارائه کرد و قول‌هایی را درباره صدور کارت شناسایی برای فعالان حوزه صنایع‌دستی و فراهم کردنِ مواد اولیه ارزان داد.

به گزارش ایسنا، اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر امشب (چهارم اسفندماه ۱۴۰۱) برگزار شد. این مراسم با حضور سید عزت‌الله ضرغامی (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)، مریم جلالی (معاون صنایع‌دستی وزیر)، داوران بین‌المللی و جمعی از هنرمندان حوزه‌های مختلف هنرهای سنتی در سالن همایش‌های برج میلاد تهران همراه بود.

سیدعزت الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ با یادآوری اینکه امسال اولین سالی است که جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر هم در ارائه آثار، هم در بخش داوران و هم در بخش فعالان به‌صورت بین‌المللی اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین رویکرد جشنواره امسال از تقدیرمحور به مجموعه‌ای آموزشی و مفید تبدیل شده است.

ضرغامی در ادامه درگذشت اعظم روحانی (همسر شهید مطهری) را تسلیت گفت و در وصف ویژگی‌های شهید مطهری، او را استاد نقدِ مردانه (به‌عنوان صفت) خواند و گفت: وقتی ایشان می‌خواستند کسی را نقد کنند در حق او نامردی نمی‌کردند، افکار و عقاید او را کاملاً بیان می‌کردند و سپس آرام‌آرام به ابهامات او، پاسخ‌های مستدل می‌دادند. امروز نقد مردانه، گمشده کشور ماست. امروز یک تکه از صحبت‌های هر فرد تقطیع شده، بزرگنمایی می‌شود و به دروغ گفته می‌شود؛ این یعنی نابود کردن علم، استعداد و فرهنگ.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان سپس خاطرنشان کرد: در عملکرد هنرمندان صنایع‌دستی ما باید اشکالات، آسیب‌ها و نقاط ضعف گفته شده و آرام‌آرام در جهت رفع آن حرکت شود.

او با بیان اینکه «صنایع‌دستی بزرگ‌ترین جامعه هنری ما را شامل می‌شود و نزدیک‌ترین رشته‌های هنری را به فرهنگ، تمدن، هویت و ارزش‌های ملی و دینی ما دارد»، در این زمینه اظهار کرد: «در میان همه هنرهایی که در کشور جاری است، هیچ جامعه و مجموعه‌ای به گستردگی، پاکی و نزدیک‌ به فرهنگ، به اندازه هنرهای سنتی و دستی وجود ندارد؛ کما اینکه اگر قرار بر این است که ارزش‌ها حفظ شود، مهم‌ترین پایه و موثرترین ستون برای هر کشور، صنایع‌دستی آن است.

وام ۲۰ میلیونی، راه‌اندازی موزه و قول‌هایی برای مواد اولیه ارزان

این مقام مسوول در حوزه صنایع دستی همچنین بیان کرد: ما نظام مسائل صنایع‌دستی را احصاء کرده‌ایم و مصائب را به‌ مرور برطرف می‌کنیم.

او درباره مشکلات فعالان عرصه صنایع دستی ادامه داد: تقویت صادرات در این حوزه اهمیت زیادی دارد. همچنین نبود بازارچه‌های عرضه صنایع‌دستی از معضلات دیگر هنرمندان بود که با دستور ریاست‌جمهوری قرار بر این شد در ورودی همه شهرهای کشور بازارچه‌های عرضه صنایع‌دستی بنا شود. از دیگر اقدامات نیز می‌توان به تحریک تقاضا برای خرید صنایع‌دستی اشاره کرد.

ضرغامی در این زمینه توضیح داد: اغلب مردم به‌دلیل شرایط اقتصادی توان خرید صنایع‌دستی را ندارند. از این رو ما برای هر ایرانی، تا ۲۰ میلیون تومان وام خرید صنایع‌دستی در نظر گرفته‌ایم که با ارائه کارت ملی و شماره حساب قابل دریافت است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن اشاره به لزوم کاربردی کردنِ صنایع‌دستی در کنار تمام زیبایی‌های آن، گفت: خلاقیت در نوع بسته‌بندی جزو مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه شود.

عزت‌الله ضرغامی در پایان صدور کارت شناسایی برای فعالان حوزه صنایع‌دستی و فراهم کردنِ مواد اولیه ارزان برای این قشر را از مهم‌ترین اقداماتی برشمرد که باید در این وزارتخانه و در حمایت از هنرمندان سنتی صورت بگیرد.

وام ۲۰ میلیونی، راه‌اندازی موزه و قول‌هایی برای مواد اولیه ارزان

مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ابتدای این مراسم، هنرمندان فعال در تمام حوزه‌های صنایع‌دستی را به‌مثابه یک خانواده خواند و هنرهای سنتی ایرانی را خانواده‌بنیان و حکیمانه برشمرد.
او ضمن اشاره به ظرفیت‌ گسترده‌ی بخش‌های مختلف صنایع‌دستی، اقتصاد این هنر را ریشه در فرهنگ دانست و گفت: هنرهای سنتی پرچم‌دار توسعه اقتصادی است. همچنین زنان و دختران در این عرصه بسیار مولد و پویا هستند.
معاون صنایع‌دستی وزارت میراث، صنایع‌دستی را تلفیقی از هنر، صنعت و بازار برشمرد و بر خواست فعالان این حوزه مبنی‌بر تاسیس «موزه صنایع‌دستی» تاکید کرد.

در بخش جنبی جشنواره از اسامی زیر تقدیر شد:

مهدی غلامی هنرمند خاتم‌کار، مهدی اسدی هنرمند رشته قلم‌زنی از استان فارس، بذرافشان استاد مشبک فلز از اصفهان، اسما جوادی از استان زنجان، مهواره اکبری، شهین پزشکی، فاطمه سیدی، شادی حبیب رشته منبت و احجام چوبی، محمدعلی ودود (مرد سال صنایع‌دستی در هند)، راضیه جلیلی هنرمند رشته زیورآلات.

همچنین در این مراسم از شش نسل یک خانواده به نام «خسبی» که در ساخت و تولید «کلاش» در استان کردستان فعالیت دارند تجلیل شد.

وام ۲۰ میلیونی، راه‌اندازی موزه و قول‌هایی برای مواد اولیه ارزان

اسامی برگزیدگان بخش اصلی جشنواره که به آنها تندیس‌ سرو سیمین اهدا شد، به شرح زیر است:

محسن کاوه (معرق)، محسن آقامیری (تذهیب)، مسعود شکیبایی (سرامیک)، بابک ساعی (قلم‌زنی)، بی‌سیما جعفر از عمان (بافته‌های نقره)، امتیاز ابو آواد از فلسطین (سوزن‌دوزی)، عبدالجبار خطری از هندوستان (قلمکار دورویه).

همچنین در این بخش دیپلم افتخار اهدا شد به: امین همتی (جوک‌کاری)، ندا دلنواز (گلیم ورنی)، محمود تمتاجی (زری‌بافی)، آیت گودرزی (زره‌بافی)، علیرضا رستمی اصانلو (سرامیک).

بر اساس این گزارش ایسنا، جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر، اولین سالی است که به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود. همچنین بیش از ۳۰۰ اثر داخلی و ۵۰ اثر خارجی از کشورهای عمان، افغانستان، فلسطین، قرقیزستان، ترکمنستان، هندوستان و ... در این جشنواره شرکت کرده‌اند.
تندیس‌ سرو سیمین که به برگزیدگان این دوره از جشنواره اهدا می‌شود، اثر مهدی بردبار، هنرمند مجسمه‌ساز کشورمان است.
هنرهای سنگ، هنرهای چوب، نمدمالی، پوستین‌دوزی، گلیم، قلاب‌بافی، سوزن‌دوزی و ... از جمله رشته‌های شرکت‌کننده در این رقابت هستند.

* این گزارش از ابتدای برگزاری به‌روزرسانی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha