• شنبه / ۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401120603722
  • خبرنگار : 50250

غرس سالانه ۲.۵ میلیون نهال در چهارمحال و بختیاری

غرس سالانه ۲.۵ میلیون نهال در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه غرس درخت جزو تاکیدات رئیس‌جمهور و وزیر جهادکشاورزی است، گفت: ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری در کشور متعهد شده‌اند تا در یک دوره چهار ساله یک میلیارد درخت در کشور غرس کنند و سهمیه چهارمحال و بختیاری در این مدت غرس ۱۰ میلیون اصله نهال است.

اصغر احمدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برنامه غرس یک میلیارد درخت در کشور در طول چهار سال، اظهار کرد: به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای، آلودگی ناشی از کارخانجات صنعتی و تخریب اراضی ملی و از بین رفتن پوشش گیاهی موجب آلودگی هوا و ایجاد ریزگردها شده است، بنابراین برای کاهش کربن در هوا باید کاشت درخت در دستور کار قرار بگیرد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: کشور ایران عضو کنوانسیون بی‌المللی هوای پاک است و باید به تعهدات خود در این زمینه عمل کند، ایران در زمینه تولید کربن رتبه هفتم جهان را به خود اختصاص داده است و باید با کاشت درخت در طبیعت کربن موجود در هوا را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه غرس درخت جزو تاکیدات رئیس‌جمهور و وزیر جهادکشاورزی است، گفت: ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری در کشور متعهد شده‌اند تا در یک دوره چهار ساله یک میلیارد درخت در کشور غرس کنند و سهمیه چهارمحال و بختیاری در این مدت غرس ۱۰ میلیون اصله نهال است.

احمدی با اشاره به ظرفیت نهالستان‌های موجود در چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: برنامه‌ریزی برای تولید نهال در نهالستان چهار تخته در شهرکرد، نهالستان لردگان، نهالستان جدید در فلارد و نهالستان‌های خصوصی در استان صورت گرفته است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سالانه باید ۲.۵ میلیون نهال در استان تولید و غرس شود، خاطرنشان کرد: برای تولید، غرس و نگهداری باید برنامه‌ریزی جداگانه صورت بگیرد، این برنامه مردمی پیگیری خواهد شد، "ایران قوی و سرسبز" از جمله شعارهای این طرح است.

وی با تاکید بر اینکه تولید نهال در چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: کار با استفاده از توان تشکل‌های مردمی و اجتماعی، همکاری با حامیان نهالستان‌ها، نهادهای دولتی، عمومی و غیرانتفاعی با استفاده از انعقاد تفاهم‌نامه آغاز شده است، فراخوان همکاری برای تولید نهال نیز داده شد.

احمدی یادآور شد: نقاط در نظر گرفته شده برای غرس نهال در چهارمحال و بختیاری باید به سازمان جنگل‌ها و مراتع ارائه شود، این نقاط به‌صورت آنلاین مدیریت می‌شود، بیش‌تر این درختان در اراضی ملی کشت می‌شود، آمادگی غرس درخت در محیط کارخانجات نیز وجود دارد، زیر این صنایع ملزم به ایجاد فضای سبز هستند.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: تشکل‌های مردمی که به غرس درخت ورود پیدا می‌کنند، در مقوله نگهداری درخت نیز وارد خواهند شد، در راستای طرح "نذر سبز مادری" توسط نهادهای مذهبی مانند حوزه علمیه، اداره اوقاف و امور خیریه و ... نیز درخت غرس خواهد شد.

وی در پایان گفت: فرهنگ‌سازی این طرح ملی در راستای غرس یک میلیون درخت در دستور کار قرار دارد، هر فردی درختی را غرس می‌کند، باید خود محافظ و نگهبان آن بداند، درختان موجود در جنگل‌ها بر اساس شرایط آب و هوایی کشت شده است و مردم برای محافظت کمک کنند، طبیعت خود نیز به حفظ درخت کمک خواهد کرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha