• شنبه / ۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1401120603792
  • خبرنگار : 71654

ماهواره مصری با موشک چین به فضا رفت

ماهواره مصری با موشک چین به فضا رفت

گزارش‌ها حاکی از ارسال یک ماهواره مصری توسط موشک چین و از خاک چین به فضا است.

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا اسپیس‌فلایت، چین پس از انجام یک پیاده‌روی فضایی در ایستگاه فضایی تیانگونگ(Tiangong) دو ماهواره به فضا پرتاب کرد.

برنامه فضایی چین پس از گذشت بیش از یک ماه که به دلیل تعطیلات سال نو و جشنواره بهار چین که هیچ پرتابی انجام نگرفته بود، پرتاب‌های خود را از سر گرفت. روز پنجشنبه، ۲۳ فوریه در ساعت ۱۹:۴۹ به وقت پکن، موشک چانگ ژنگ ۳B Y۹۳ با موفقیت از سکوی پرتاب LC-۲ در شیچانگ(Xichang) در جنوب غربی چین به پرواز درآمد.

این پرواز، اولین پرواز سال برای خانواده‌ی موشک‌های CZ-۳ بود که طی آن ماهواره ارتباطی زمین ایستای ۲۶ Zhongxing به فضا رفت.

این ماهواره که توسط انجمن علم و فناوری چین(CAST) توسعه یافته است، یک ماهواره ارتباطی بوده که برای خدمت به منطقه بزرگ‌تری از آسیای شرقی و استرالیا طراحی شده است.

فضاپیمای Zhongxing ۲۶ که در سطح بین‌المللی با نام ChinaSat ۲۶ شناخته می‌شود، به پرظرفیت‌ترین ماهواره ارتباطی چین با توان عملیاتی بیش از ۱۰۰ گیگابیت در ثانیه تبدیل خواهد شد. این ماهواره که بیش از ۲.۳ میلیارد یوان چین هزینه داشته است، یک منطقه از شاخ آفریقا تا ژاپن، شبه جزیره کامچاتکا(Kamchatka) و شمال کوئینزلند در استرالیا را تحت پوشش قرار می‌دهد.

تنها کمی پس از ۱۶ ساعت بعد، یک موشک Chang Zheng ۲C با موفقیت از سکوی پرتاب SLS-۲ در مرکز پرتاب Jiuquan در صحرای گبی به فضا پرتاب شد. این پرتاب در ساعت ۱۲:۰۱ بعد از ظهر به وقت پکن در روز جمعه ۲۴ فوریه انجام شد و دومین پرواز سال برای این مدل از موشک را رقم زد. این موشک یک ماهواره سنجش از دور به نام حورس-۱(Horus-۱) را به مدار قطبی خورشیدهمگام پرتاب کرد.

اطلاعات کمی در مورد  ماهواره حورس-۱ در دست است. اگرچه آکادمی چینی فناوری وسایل نقلیه پرتابی به ساخت این فضاپیما کمک کرده است، اما احتمالا این ماهواره متعلق به چین نیست. براساس گزارش‌ها، حورس-۱ یک ماهواره مصری است.

موشک‌های CZ-۲ و ۴-CZ اغلب برای پرتاب ماهواره‌های سنجش از دور و رصد زمین به مدار پرتاب می‌شوند. چین ماهواره‌های رصدی متعددی را برای عملکردهای مختلف نظامی و غیرنظامی به ویژه در دهه گذشته پرتاب کرده است، اما حورس-۱ یکی از معدود ماهواره‌های غیر چینی است که در سال‌های اخیر از چین پرتاب شده است. اگر گزارش‌های به دست آمده صحیح باشند حورس همانطور که از نامش پیداست، یک ماهواره مصری است.

این پرتاب‌ها تنها فعالیت‌های فضایی چین در این ماه نبوده‌اند. در تاریخ نهم فوریه، دو فضانورد چینی یک پیاده‌روی فضایی در ایستگاه فضایی این کشور انجام دادند و به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۳ سال شلوغ دیگری برای چین در پروازهای فضایی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha