• شنبه / ۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401120604292
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۶ اسفند؛ آخرین اخبار موشکی و ارزی/ واکنش به سفر بایدن به اوکراین

اخبار سیاسی ۶ اسفند؛ آخرین اخبار موشکی و ارزی/ واکنش به سفر بایدن به اوکراین

«نوسانات بازار ارز»، «روابط ایران و روسیه»، «یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو» و... از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست ششم اسفند ماه ۱۴۰۱ بود.

به گزارش ایسنا، به دنبال افزایش قیمت ارز و سکه و تحولات بازار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه ای غیرعلنی با حضور مخبر معاون اول رییس جمهور، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و فرزین رییس بانک مرکزی به بررسی تحولات بازار ارز پرداختند.

محمدباقر قالیباف با اشاره به مباحث مطرح شده در این جلسه، به اهمیت مسائل ارزی در کشور، اشاره و تاکید کرد که نیازمند یک هماهنگی جدی و قوی بین مجلس و دولت برای ساماندهی بازار ارز هستیم.

گفته می شود در این جلسه موضوعات مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان دولت گزارش‌هایی درباره بازار ارز ارائه کردند. از جمله سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد که از شناسایی پشت پرده اختلالات بازار ارزی خبر داد وگفته است: به زودی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و قضایی تکلیف این افراد را مشخص خواهند کرد.

با توجه به راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا با هدف ساماندهی عرضه و تقاضا در بازار ارز و برخوردهای صورت گرفته با برخی سودجویان در این بازار که به دنبال نرخ‌سازی هستند، باید دید در ادامه کاهش نرخ ارز و ثبات در این بازار چه زمانی به نتیجه خواهد رسید.

سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم ضمن تشریح جزییات جلسه غیرعلنی مجلس درباره نوسانات بازار ارز گفت: مقرر شد که کمیته هماهنگی با حضور نمایندگان مجلس و نمایندگان دولت و سایر دستگاه‌های مربوطه شکل بگیرد.

درباره تشکیل این کمیته به منظور  ارائه راهکارهایی جهت ساماندهی بازار ارز با محوریت بانک مرکزی، علی بابایینماینده ساری  گفت: انتظار می‌رود که بعد از تشکیل این کمیته و اجرای راهکارها، شاهد کاهش قیمت ارز باشیم.

علی اصغر باقرزاده نماینده مردم بابلسر و فریدون کنار هم در تذکری خطاب به رئیس جمهور  گفت: بنده در مجلس در مورد عدم هماهنگی بین تیم اقتصادی به شما مطالبی را عرضه کردم اما هیچ اتفاقی نیفتاد. آقای رئیسی تیم اقتصادی شما بدون برنامه و ضعیف است؛ این موضوع را جدی بگیرید، تا کی مردم تاوان سوء مدیریت و ناکارآمدی مسئولان را بدهند.

****

توسعه روابط دفاعی روسیه با ایران موضوعی بود که سخنگوی کاخ سفید درباره آن هشدار داده و گفته است که روسیه ممکن است به‌عنوان بخشی از توسعه روابط دفاعی با ایران جنگنده در اختیار این کشور قرار دهد.

جان کربی همچنین با تکرار ادعاهای اثبات نشده مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جریان جنگ اوکراین مدعی شد، واشنگتن اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد این حمایت‌های ایران از روسیه در حال افزایش است. روسیه نیز در ازا قرار است حمایت‌های بی‌سابقه‌ای به ایران ارائه دهد.

در تحلیلی درباره دلایل سفر اخیر بایدن به اوکراین هم عماد آبشناس معتقد است که سفر بایدن به اوکراین برای این بود که نشان دهد آمریکا همه کاره است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن تشریح شرایط اروپا در پی تحولات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین می گوید: اینکه بایدن در سالگرد شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین به کی‌یف سفر کرده نشان از این دارد که آمریکا همه کاره است و تصاویر ایستاده و متواضعانه زلنسکی هم به خوبی گویای وضعیت و سرسپردگی او است.

شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه هم با اشاره به اقدام اخیر «FATF» مبنی بر تعلیق عضویت روسیه در این سازمان مالی، تصریح کرد: این اقدام در راستای افزایش فشارهای اقتصادی علیه روسیه انجام شده است ، از زمان آغاز جنگ اوکراین شاهد این گونه فشارها بوده‌ایم و در طول یک سال گذشته این فشارها با فراز و نشیب‌های مختلف ادامه پیدا کرده است.

در پی مداخله‌ها و مواضع اخیر آمریکا و کشورهای اروپایی نسبت به تعاملات نظامی ایران با کشورهای دیگر، سفیر ایران در وین در توییتی واکنش داده و نوشته است که غرب امروز در موقعیتی نیست که دیگران را به خاطر (تعاملات نظامی) شان قضاوت یا موعظه کند!

****

امروز مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتشار توییتس درباره پیشنهاد تخصیص یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو توضیح داد و نوشت: این پیشنهاد در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در صحن مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهد شد.

همچنین در یک گفت و گوی تلوزیونی دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه توسط سردار حاجی‌زاده تشریح شد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه از اضافه شدن موشک کروز «پاوه» به سبد موشکی کشور خبر داد و گفت: بزرگترین نیروی هوایی جهان متعلق به نیروی دریایی آمریکا است، در گذشته زمانی می‌گفتند اگر این ناوگان به سمت کشوری حرکت کرده، حاکم آن کشور سقوط می‌کرد ولی ما الان قادر هستیم تا فاصله دو هزار کیلومتر ناوهای آمریکایی را بزنیم؛ این دو هزار کیلومتر هم به احترام اروپایی‌ها است که انشالله این احترامشان را حفظ کنند.

اخبار جلسات امروز مجلس شورای اسلامی را هم می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

مصوبات شیفت اول از اولین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

مصوبات شیفت دوم از اولین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha