• یکشنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: باشگاه دانشجویان
  • کد خبر: 1401120704870
  • منبع : باشگاه دانشجویان

سردبیر فصلنامه دانشجویی «چهارباغ»:

نشریات دانشجویی می توانند نقش بسزایی در توسعه علمی کشور داشته باشند

نشریات دانشجویی می توانند نقش بسزایی در توسعه علمی کشور داشته باشند

سردبیر فصلنامه علمی تخصصی «چهارباغ» می‌گوید: «تشکل دانشجویی» برخاسته از دانشگاه بوده و دانشگاه را می‏ توان یکی از مهم‏ترین و اساسی‏ ترین مراکز تولید علم و تربیت نیروی انسانی جهت رفع نیازهای جوامع متمدن در نظر گرفت.

محمد فضلی ـ سردبیر فصلنامه علمی تخصصی چهارباغ دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با باشگاه دانشجویان ایسنا، با اشاره به نقش تشکل های غیر سیاسی دانشجویی به عنوان بدنه نخبگانی در ایجاد فضای گفتمان نخبگانی گفت: تشکل‌های دانشجویی یکی از بزرگترین بسترهایی است که دانشجو در کنار آموزش‌های علمی به فعالیت‌های عملی فرهنگی و اجتماعی در آن می‌پردازد و این حقیقت که شماری از سیاستمداران، اغلب نخبگان و نوآوران عرصه‏ های مختلف فکری و مدیران برجسته سطوح عالی از دانشگاه و از دل تشکل‌های دانشجویی برخاسته اند، قابل انکار نیست.

وی در ادامه عنوان کرد: رسالت مهم تشکل‌های دانشجویی در فضای دانشگاه، عملی کردن ایده ها در جهت رشد و بالندگی جامعه است و لذا نشریات دانشجویی می‌توانند با تولید و توزیع اطلاعات  علمی صحیح و آگاهی بخشیدن به قشر دانشجو، نقش بسزایی در توسعه علمی و گسترش فرهنگی کشور داشته باشند.

فضلی درباره نقش این تشکل‌ها در فهم دقیق نظام مسائل کشور گفت: دانشجویان و قشر فرهیخته به دلیل برخورداری از سطح دانش و آگاهی بالاتر نسبت به کل جامعه، همواره در شناخت و تلاش جهت رفع عقب‏ ماندگی­ های اقتصادی، فرهنگی و ... در چارچوب ایجاد تشکل دانشجویی پیش‏‌قدم هستند.  

این فعال دانشجویی اذعان کرد: یکی از دلایل ظهور گروه‏ های اجتماعی وجود پارادایم­ های فکری یا به تعبیر دیگر همان ایدئولوژی­ ها است. بر این اساس برخی تشکل‌های دانشجویی در مقاطع مختلف با توجه اهداف باورهای خاصی شکل گرفته‏‌اند. بنابراین می­ توان گفت هدایت علمی جامعه، ارتقا آگاهی­ های عمومی، تقویت‏ رشد و سازمان‎یافتگی و مشارکت اجتماعی از اهداف شکل‌گیری این تشکل‌ها است.

این دانشجوی دکتری تخصصی دانشگاه تربیت مدرس افزود: توانایی تشکل‌های دانشجویی در ایجاد تحولات گسترده  علمی ـ اجتماعی و جهت‏ دهی خواست­ های عمومی، بر این حقیقت ناظر  است که دانشجویان به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه جوامع، نیازمند مطالعه دقیق و کارشناسی جامع رفتارهای گروهی و متعاقبا اعمال مدیریت صحیح در فعالیت‌های آنان ‏هستند.

سردبیر فصلنامه علمی تخصصی «چهارباغ» در پایان تاکید کرد: نشریات دانشجویی با قدمتی بیش از ۷۰ سال در ایران، همواره نقش مهمی را در میان تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌های دانشجویی ایفا کرده‌اند. ایجاد پیوند بین دانشگاه و صنعت کشور یکی از مهمترین دستاوردهایی است که این نشریات می­‌توانند داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha