• یکشنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401120705163
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۷ اسفند؛تصمیماتی برای واحدها و خودروهای لوکس/ادامه پیگیری‌های مربوط به نوسانات ارزی

اخبار سیاسی ۷ اسفند؛تصمیماتی برای واحدها و خودروهای لوکس/ادامه پیگیری‌های مربوط به نوسانات ارزی

«مالیات خودروها و واحدهای لوکس»، «نوسانات بازار ارز»، «روابط ایران و عراق» و... از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست هفتم اسفند ماه ۱۴۰۱ بود.

به گزارش ایسنا، از مهمترین مصوبات امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲،‌ تصمیم گیری درباره مالیات واحدها و خودروهای لوکس بود.

در جلسه علنی نوبت صبح امروز، نمایندگان با نظر رییس مجلس موضوع مربوط به «مالیات واحدهای لوکس» را برای رفع ابهام به کمیسیون تلفیق بودجه برگرداندند.

در بند مربوط به آن آمده است که «واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مجاز با احتساب عرصه و اعیان و زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی – اداری و تجاری در محدوده شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که ارزش روز آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال می‌باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در ۱۰۰۰ می‌باشد.»

در همین رابطه مالک شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه بحث اخذ مالیات از خانه های گران قیمت که معروف به خانه های لوکس است از ابتدای مجلس یازدهم مطرح شد، گفت: اخذ مالیات از خانه های گران قیمت و هم اخذ مالیات از خودروهای گران قیمت از وعده های مجلس بود.

در تصمیمی دیگر نمایندگان،‌ انواع خودروهای لوکس دارای شماره انتظامی شخصی که قیمت روز خودروی آنها بیش از ۳ میلیارد تومان است نسبت به مازاد بر این مبلغ را مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد کردند.

در همین راستا، نمایندگان با پیشنهاد محمدرضا صباغیان  مبنی بر اخذ مالیات دو درصدی از انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق(کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است، مخالفت کردند.

گزارش کامل اخبار جلسات امروز مجلس شورای اسلامی را می توانید در لینک‌های زیر دنبال کنید.

مصوبات شیفت اول از دومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

مصوبات شیفت دوم از دومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

****

در پی نوسانات اخیر بازار ارز و جلسه غیر علنی روز گذشته مجلس برای بررسی این موضوع،‌ محمد باقر قالیباف در پاسخ به تذکر نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که بر لزوم تسریع در تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس درباره ارز تاکید داشت، گفت که دولت مسئول تشکیل کمیته هماهنگی ارز است. دولت پیشنهادی به مجلس داد که ما قبول کردیم تا در صورت نیاز مشورت‌های لازم را داده و اینکه حاضر به کمک هستیم. منتها اجرا بر عهده دولت است و ما منتظریم که دولت این کار (تشکیل کمیته هماهنگی ارز) را انجام دهد.

عضو هیات رئیسه  کمیسیون انرژی هم با اشاره به جلسه غیرعلنی دیروز مجلس پیرامون افزایش نرخ ارز گفت: مجلس معتقد است قطعا قیمت ارز قابل کنترل بوده و حتی این قابلیت وجود دارد که به نرخ های پایین تر باز گردد.

عبدالعلی رحیمی مظفری افزود: از روز گذشته که مجلس در خصوص قیمت ارز جلسه داشت، اتفاقی نیفتاده و مردم سوال دارند که چه زمانی قیمت ارز کنترل خواهد شد و سوال بنده این است اکنون ما بودجه را با دلار چند هزار تومانی خواهیم بست؟

در همین ارتباط شهباز حسن پور نایب رئیس کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: مردم انتظار دارند جلسه غیر علنی روز گذشته مجلس پیرامون نرخ ارز در کنترل بازار خروجی ملموسی داشته باشد.

محمدتقی نقدعلی هم با اشاره تعیین کارگروه حقیقت‌یاب برای برخی امورات، پیشنهاد داد که یک کارگروه سه نفره نیز تشکیل شود تا بررسی کنند که چرا وضع دلار اینطور است و تا کجا قرار است پیش برود.

همچنین مهدی فضائلیعضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب، در توییتی با باز انتشار توصیه رهبری به دولتمردان برای مهار تورم آنها را به توجه به این توصیه ها دعوت کرد.

****

امروز همچنین وزیر دفاع جمهوری عراق با حضور در ستاد وزارت دفاع با وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌گو کرد و هردو بر ضرورت همکاری بین ایران و عراق برای برقراری امنیت در حدود مرزی تاکید کردند.

و امیر سرتیپ آشتیانی همچنین در بخشی از این دیدار خاطر نشان کرد: حضور کشورهای فرامنطقه‌ای با هدف تضمین جریان انرژی و امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه است.

در حاشیه بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای کشور هم محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی از قصد صادرات محصولات هسته‌ای‌ خبر داد و گفت: برای نخستین بار امسال در سه نمایشگاه بین المللی در حوزه فناوری هسته‌ای شرکت کرده‌ایم و تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم محصولات فناورانه در حوزه هسته‌ای را علاوه بر تامین نیاز داخل بتوانیم به کشورهای دیگر صادر کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha