• دوشنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401120805868
  • خبرنگار : 50560

یک مسئول:

۲۳۹ پزشک عمومی و ۷۵ پزشک فوق‌تخصص در قزوین طبابت می‌کنند

۲۳۹ پزشک عمومی و ۷۵ پزشک فوق‌تخصص در قزوین طبابت می‌کنند

ایسنا/قزوین رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در یک سال گذشته ۲۳۹ پزشک عمومی و ۷۵ پزشک فوق تخصص در استان قزوین به طبابت مشغول بودند. همچنین در استان قزوین ۲۳۵ دندانپزشک عمومی و ۶۸ دندانپزشک متخصص مشغول به کار هستند.

عبدالله دیدبان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طی سالیان اخیر تحولاتی اساسی در نظام سلامت کشور به وجود آمده است و در حوزه طبابت جزو کشورهایی هستیم که حرفی برای گفتن، داریم.

وی ادامه داد: راه‌اندازی نظام شبکه بهداشت کشور یکی از اقدامات مؤثر نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و ثمرات مثبتی به همراه داشته که تغییر اساسی در شاخص‌های سلامت کشور به‌ویژه در مورد بیماری‌های عفونی و واگیر یکی از آن‌ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین بابیان اینکه اجرای طرح «پزشک خانواده» و سامانه ارجاع از دیگر دستاوردهای نظام سلامت کشور بوده است، گفت: ایجاد نظام شبکه خدمات بهداشت شهری و روستایی در دهه ۶۰، نظام سلامت کشور را دچار تحولات چشمگیری کرد. علاوه بر آنکه این طرح دسترسی و بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم از خدمات سلامت را منجر شده، سبب کاهش مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری در سنین مختلف به‌خصوص مادران باردار نیز شده است.

وی افزود: در سال ۱۳۸۲ با اجرای واکسیناسیون MMR (سرخک و سرخجه) حدود ۳۰ میلیون نفر از مردم ایران علیه بیماری‌های سرخک و سرخجه ایمن شدند که پس‌ از این اقدام، بیماری‌های سرخک و سرخجه در کشور ما وارد مرحله حذف شدند.

دیدبان بیان کرد: از سال ۱۳۷۹ تاکنون هیچ‌گونه بیماری فلج اطفال در کشور مشاهده نشده است درحالی‌که پیش از انقلاب این بیماری جان می‌گرفت. همچنین با واکسیناسیون همگانی کودکان علیه بیماری هپاتیت B از سال ۱۳۷۲ کشور ما از رده کشورهای با شیوع متوسط به کشورهای با شیوع کم رسیده است.

وی ادامه داد: ۲۶۹ خانه بهداشت و پایگاه سلامت روستایی، ۵۰ مرکز خدمات جامع سلامت شهری، ۴۳ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی در سطح استان فعال است و بالغ‌بر ۴۵۲ بهورز در استان خدمات بهداشتی به شهروندان ارائه می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین، بابیان اینکه در یک سال گذشته ۲۳۹ پزشک عمومی و ۷۵ پزشک فوق تخصص در استان قزوین به طبابت مشغول بودند، افزود: همچنین استان قزوین دارای ۲۳۵ دندانپزشک عمومی و ۶۸ دندانپزشک متخصص است. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۶ بیمارستان در سطح استان فعال بوده و بالغ‌بر ۲۱۲۴ تخت فعال در این ۱۶ بیمارستان به شهروندان خدمات می‌دهند.

وی ادامه داد: در بیمارستان‌های استان ۱۰۷ تخت دیالیز، ۱۳ تخت سوختگی، ۷۰ تخت روان‌پزشکی و ۲۶۳ تخت ویژه آی‌سی‌یو فعال هستند. همچنین استان قزوین دارای ۲ بخش آنژیوگرافی، ۲ بخش جراحی قلب باز و ۴۰ رادیولوژی در بخش دولتی و خصوصی دارد. 

دیدبان خاطرنشان کرد: تجهیزات بیمارستانی و درمانی نظام سلامت استان نیز در حال به‌روزرسانی است و در حال حاضر ۱۳ دستگاه سی‌تی‌اسکن، ۶ دستگاه MRI، دو دستگاه سنگ‌شکن، یک آزمایشگاه مرجع سلامت، ۴۹ آزمایشگاه خصوصی و ۴۵ درمانگاه در قسمت تجهیزات درمانی دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha