• دوشنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401120806021
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۸ اسفند؛ تایید سفر گروسی به تهران/تکذیب تغییر مخبر/ادامه بررسی‎های ارزی

اخبار سیاسی ۸ اسفند؛ تایید سفر گروسی به تهران/تکذیب تغییر مخبر/ادامه بررسی‎های ارزی

«سفر گروسی به تهران»، «نوسانات بازار ارز»، «شایعه تغییر معاون اول رئیس جمهور»، «پرونده هواپیمای اوکراینی»،‌ «سفر استانی اژه‌ای» و... از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست هشتم اسفند ماه ۱۴۰۱ بود.

به گزارش ایسنا،‌ در پی نوسانات اخیر ارزی در جلسه امروز شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی بررسی و مورد تصویب قرار گرفت.

در جلسه هشتاد و یکم شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی مهمترین موضوعات مهم اقتصادی کشور مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. سران قوا و اعضای شورا در این جلسه با تاکید بر لزوم هماهنگی و همکاری مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و دستگاه‌های اجرایی برای کنترل و کاهش نرخ ارز و تامین ارز برای واردات کالاهای مورد نیاز، بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی بررسی و به تصویب رساندند.

در همین راستا در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی، موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در انتقاداتی را نسبت به وضعیت ارزی کشور مطرح کرد که محمد باقر قالیباف در پاسخ به او گفت: مجلس از ۴۰ روز قبل پیش بینی شرایط ارزی کشور را کرده بود و بسته پیشنهادی خود را به دولت و رئیس جمهور ارائه کرد، اکنون هم دولت هر همفکری بخواهد ما انجام می‌دهیم.

رئیس جمهور هم در دیدار نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه مراکز استان‌ها، با اشاره به افزایش قیمت ارز حتی در روزهای تعطیل که هیچ کسب و کار و تجارتی جریان ندارد، افزود: معلوم می‌شود که جهش‌های ناگهانی قیمت ارتباطی به مولفه‌های بازار و تجارت ندارد و صرفا نتیجه انتظار تورمی و تلاش برای ایجاد تلاطم و التهاب در عرصه اقتصاد است که از خارج کشور ایجاد می‌شود و متاسفانه برخی نیز در داخل در آتش آن می‌دمند.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

کمیته‌ای از نمایندگان مجلس برای بررسی وضعیت بازار ارز تشکیل شود

از بحران ارزی عبور می‌کنیم/نوسانات بازار ارز تابعی از جنگ ترکیبی است

وضعیت اقتصادی کشور قابل توجیه نیست

رئیس مجلس برآیند جلسه غیرعلنی درباره ارز را برای مردم تبیین کند

بانک مرکزی مسئول جنگ ارزی است/ آنجا که لازم است برخورد شود و آنجا که لازم است، ارز را برسانند

****

امروز بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران خبر از سفر قریب الوقوع «رافائل گروسی» به ایران داد و گفت:‌ در روزهای گذشته گفت‌وگوهای سازنده و امیدوارکننده‌ای با هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست «ماسیمو آپارو»، معاون پادمانی آژانس داشتیم و بر همین اساس مهندس اسلامی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران به‌طور رسمی از آقای «رافائل گروسی»،‌ مدیرکل آژانس دعوت کرد تا به ایران سفر کند. این سفر در روزهای آینده انجام خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان هم که به‌ منظور شرکت در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر و همچنین نشست سالانه کنفرانس خلع سلاح به ژنو رفته است در اولین دیدار دوجانبه در چارچوب سفر به ژنو، صبح امروز با "پکا هاویستو" وزیر خارجه فنلاند دیدار کرد و از توافق برای سفر آقای گروسی به تهران در آینده نزدیک خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در صورت پرهیز از اعمال فشارهای سیاسی بر آژانس، پیشرفت های خوبی در خصوص مسائل فنی حاصل شود.

حسین امیر عبداللهیان در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به جنجالهای غیرواقعی در مورد ادعای صدور پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، به مفاد گفتگوهای تیم فنی و کارشناسی دو کشور اشاره کرد و افزود، تاکنون سند و مدرکی موثقی درباره این ادعا به طرف ایرانی نشده و جمهوری اسلامی ایران همانگونه که از کانال های مختلف دیپلماتیک به طرف اوکراینی منعکس کرده، آماده برگزاری دور دوم گفتگوهای تیم های فنی و کارشناسی دو کشور است.

همچنین محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در گفت و گوی اختصاصی با ایسنا،‌ درباره اقدامات و پیگیری های مربوط به پرونده هواپیمای اوکراین توضیح دادو گفت: ورود دشمن به پرونده هواپیمای اوکراینی منجر به بغرنج‌شدن این مسئله شده و معتقد است اگر دو سوی این مسئله دولت جمهوری اسلامی و خانواده‌ها و بازماندگان این حادثه تلخ بودند حتما این پرونده تاکنون مختومه شده بود.

خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال هم در یک رشته پیام توییتری به گمانه‌زنی درباره احتمال سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در روزهای آتی و نتایج این سفر پرداخته و نوشته است که تصور من این است که شانس قابل توجهی برای سفر رافائل‌گروسی به ایران در هفته آتی وجود دارد. همچنین از نظر من، گزارش پادمانی که همراه با گزارش فصلی[آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] منتشر می‌شود، نیز تا اواخر هفته آتی و با توجه به نتایج سفر منتشر خواهد شد.

از طرف دیگر رسانه عربی رای الیوم امروز در یادداشتی به قلم عبدالباری عطوان، نویسنده سرشناس جهان عرب به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرده و نوشته است که ایران از مرحله درحال هسته‌ای شدن عبور کرده و موفق شد که وارد باشگاه کشورهای هسته‌ای شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی که اخیرا نیز به عراق سفر کرده بود در گفت وگویی با الوفاق از تقویت روابط تهران با مصر و اردن خبر داد و گفت که سوتفاهم ها برطرف خواهد شد و روابط ایران با کشورهای منطقه از جمله مصر و اردن تقویت خواهد شد و درخصوص عربستان نیز دستورکار جدی داریم.

****

صبح امروز، رئیس قوه قضائیه هم در هفدهمین سفر استانی خود، در راس هیاتی از مسئولان عالی قضایی به استان مرکزی رفت.

در جریان این سفر حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای  در نشست با نمایندگان اقشار مختلف مردم استان مرکزی در محل استانداری  با تاکید بر پیشگیری از وقوع جرم و مبارزه با مفاسد در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی و فرهنگی و... گفت: برخی مفاسد ممکن است ضرر و خسارت زیادی به ارزش های کشور و مردم وارد کند لذا مبارزه همه جانبه و بدون تبعیض با همه مظاهر فساد وظیفه کل نظام و قوه قضاییه است. برخی اوقات مفاسدی در حوزه فرهنگ انجام می شود که کمتر از مفاسد اقتصادی نیست. تحقق عدالت اجتماعی یکی از وظایف کل نظام و قوه قضاییه است.

خبرهای دیگر از سفر اژه ای به استان مرکزی را در لینک های زیر دنبال کنید.

می خواهیم به طور جدی از سرمایه گذاری حمایت کنیم

تصور دشمن این بود که دهه فجر تلخی خواهیم داشت

دیدن مسائل مردم از نزدیک، متفاوت از گرفتن گزارشات است

همه به دولت در حوزه رفع مسائل اقتصادی و معیشتی مردم کمک کنند

****

درپی ادعای برخی رسانه ها مبنی تغییر معاون اول رئیس جمهور، پایگاه رسمی دولت در پاسخ به این شایعات اعلام کرد که هیچ تصمیمی در دولت در این زمینه وجود ندارد. آقای دکتر مخبر با انگیزه مضاعف و تلاش شبانه روزی در دولت مشغول به فعالیت هستند.

گزارش کامل اخبار جلسات امروز مجلس شورای اسلامی را هم می توانید در لینک‌های زیر دنبال کنید.

مصوبات شیفت اول از سومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

مصوبات شیفت دوم از سومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha