• سه‌شنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401120906748
  • خبرنگار : 50182

رییس مرکز بهداشت استان خبر داد

اجرای طرح "پزشک خانواده شهری" در کرمانشاه از اردیبهشت سال آینده

اجرای طرح "پزشک خانواده شهری" در کرمانشاه از اردیبهشت سال آینده

ایسنا/کرمانشاه رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از اجرای طرح "پزشک خانواده شهری" در کرمانشاه از اردیبهشت سال آینده خبر داد.

دکتر ابراهیم شکیبا در نشست خبری امروز (۹ اسفند) با اشاره به اجرایی شدن طرح "پزشک خانواده" در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت، گفت: هم اکنون ۶۸۷ هزار نفر در استان تحت پوشش این طرح هستند.

وی با تاکید بر گسترده شدن اجرای این طرح در سطح شهرهای بزرگ، افزود: قرار است طرح "پزشک خانواده" به زودی در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت کشور هم اجرایی شود که این طرح در سه مرحله صورت گرفته و استان کرمانشاه جزو استان های مرحله اول اجرای این طرح است.

شکیبا ابراز امیدواری کرد: این طرح از اردیبهشت ماه سال آینده در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت استان اجرایی شود.

وی همچنین از تشکیل پرونده الکترونیک برای بیش از ۹۵ درصد خانوارهای استان خبر داد و افزود: وجود این پرونده‌ها به اجرای سایر طرح‌ها از جمله پزشک خانواده کمک می‌کند.

تزریق ۳.۶ میلیون دوز "واکسن کرونا" در کرمانشاه / فقط ۴ بستری داریم

به گزارش ایسنا، رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه گریزی به آمار واکسیناسیون و تست کرونا در استان داشت و با اشاره به تزریق بیش از سه میلیون و ۶۵۰ هزار دوز واکسن در استان گفت: این تعداد واکسن در نوبت اول تا چهارم تزریق شده است.

وی با اشاره به عمکرد خوب استان در بحث واکسیناسیون کرونا گفت: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان واکسینه شده و دوز اول و دوم را دریافت کرده‌اند.

وی از انجام ۳۸۸ هزار تست PCR طی دوران شیوع کرونا هم خبر داد و افزود: با انجام این تعداد تست ۱۳۱ هزار و ۷۸۰ بیمار در استان شناسایی شدند.

شکیبا تعداد بستری های کرونا طی مدت شیوع این بیماری را هم ۸۲ هزار نفر اعلام و تصریح کرد: طی این مدت ۳۲۳۱ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه مبتلایان کرونا در استان به پایین ترین حد خود رسیده گفت: در حال حاضر فقط چهار بیمار بستری در مراکز درمانی داریم.

شناسایی ۳۰۰۰ بیمار مبتلا به HIV در کرمانشاه/ ۹۰ درصد بیماران تحت پوشش "درمان رایگان" قرار دارند

شکیبا در ادامه به وضعیت HIV در استان اشاره کرد و با اشاره  به شروع طرح شناسایی این بیماران از سال ۱۳۷۶ گفت: طی این مدت ۳۰۴۲ بیمار در سطح استان شناسایی شده اند که بیش از هزار نفر آنها در همان سالهای گذشته به دلیل نبود درمانهای مناسب جان خود را از دست دادند.

وی افزود: خوشبختانه درمان بیماری HIV در سالهای اخیر پیشرفت خوبی درجهان و ایران داشته و هم اکنون داروهای مناسبی برای این بیماران بصورت رایگان در دسترس است که با مصرف آنها می توانند به زندگی خود مانند یک فرد معمولی ادامه دهند.

شکیبا گفت: با دریافت درمان مناسب این بیماران حتی می‌توانند ازدواج کرده و صاحب فرزند شوند و نگرانی بابت انتقال بیماری نداشته باشند.

وی افزود: امسال ۱۴ مادر باردار مبتلا شناسایی کردیم که ۹ مادر زایمان کرده و فرزندان آنها با توجه به درمانی که دریافت کرده اند سالم هستند.

به گفته رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در حال حاضر ۹۶ درصد بیماران شناسایی شده HIV در استان تحت درمان قرار دارند.

وی با  اشاره به وجود سه مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری در استان گفت: علاوه بر این دو مرکز ویژه سلامت زنان هم راه اندازی کرده‌ایم که ۸۸۲ نفر از زنانی که مشکلات رفتاری دارند را تحت پوشش دارد.

شکیبا با بیان اینکه تمام داروهای بیماران HIV رایگان است، گفت: در این مراکز معاینات مامایی و مشاوره های روانشناسی ارائه شده و پزشکان متخصص و فوق تخصص دوره دیده در آنها فعالیت دارند.

سل، سالک و تب مالت؛ بیماریهای شایع در کرمانشاه

وی در ادامه به تشریح وضعیت شایعترین یبماریهای استان پرداخت و گفت: در حال حاضر چهار بیماری سل، سالک، تب مالت و بیماریهای حاصل از طغیان آب و غذا بیشترین شیوع را در سطح استان دارند.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: سال گذشته ۱۲۴ مورد ابتلا به سل در سطح استان شناسایی شد که با توجه به این آمار، میزان بروز این بیماری در استان ۴.۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

وی افزود: در زمینه بیماری سالک هم سال گذشته ۱۶۰ مورد شناسایی شد که شاخص آن ۸.۷ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

شکیبا تصریح کرد: تعداد موارد تب مالت شناسایی شده در استان هم سال گذشته ۴۱۴ مورد  بوده که ۲۲.۶ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان را شامل می شود.

وی خاطرنشان کرد: تعداد بیماران حاصل از طغیان آب و غذا هم ۴۵۶ مورد در سال گذشته بوده است.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه به مراقبت های بهداشتی در مرزهای استان هم اشاره کرد و با اشاره به وجود ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک و وجود شش پایانه مرزی در استان گفت: نیروهای بهداشتی در این پایانه مستقر بوده و انجام غربالگری بیماریهای واگیر و واکسیناسیون کرونا را برعهده دارند.

شکیبا گفت: طی مدت شیوع کرونا ۱۴ هزارو ۷۸۶ مورد تست کرونا در پایانه ها انجام شده که از این تعداد ۱۷۳ بیمار شناسایی شدند که به کشورهای خودشان برگردانده شدند.

کرمانشاهیان برای "دیابت، فشار خون و سرطانهای سینه و روده بزرگ" غربالگری می‌شوند

به گزارش ایسنا، رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در بخش دیگر صحبت هایش به اجرای برنامه "ایر اپن" هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۷۸ درصد مرگ و میر کشور ناشی از بیماری های غیرواگیر است که آمار بسیار بالایی است و در همین راستا طرح "ایراپن" با هدف شناسایی به موقع و غربالگری مهمترین بیماریهای غیرواگیر در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: از جمله مهمترین بیماریهای غیرواگیر، بیماریهای قلبی و عروقی هستند و در همین راستا غربالگری افراد جهت شناسایی فاکتورهای خطری مانند دیابت و فشار خون در دستور کار قرار گرفته است.

شکیبا گفت: در همین راستا از یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر جمعیت بالای ۳۰ سال استان تاکنون ۶۵۵ هزار نفر معادل ۵۲ درصد این جمعیت تحت غربالگری دیابت و فشار خون قرار گرفته اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: با غربالگری  صورت گرفته ۳۸ هزار و ۱۲۱ بیمار دیابتی و ۸۱ هزار بیمار مبتلا به پرفشاری خون شناسایی شدند.

وی افزود: در این برنامه غربالگری سرطان سینه برای زنان ۳۰ تا ۷۰ سال هم انجام می شود که از جمعیت ۵۷۴ هزار نفری این زنان، ۲۸۷ هزار نفر غربالگری شده و از میان آنها ۲۰۹ مورد مبتلا به سرطان سینه شناسایی شد.

شکیبا خاطرنشان کرد: شناسایی به موقع موجب انجام درمان به موقع و جلوگیری از پیشرفت بیماری و مرگ و میر افراد می‌شود.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه به غربالگری سرطان دهانه رحم هم در این طرح اشاره کرد و افزود: در خصوص غربالگری این سرطان هم از جمعیت ۴۱۸ هزار نفری زنان ۳۰  تا ۶۰ سال استان، ۲۵۰ هزار نفر تاکنون غربالگری شده اند که از این تعداد ۲۰ مورد مبتلا به سرطان دهانه رحم شناسایی شده‌اند.

شکیبا گفت: همچنین در این طرح ۲۳۶ هزار نفر از جمعیت ۳۹۴ هزار نفری افراد ۵۰ تا ۷۰ ساله استان تحت غربالگری سرطان روده بزرگ قرار گرفته‌اند که ۷۹ بیمار مبتلا هم در میان آنها شناسایی شده است.

وی در ادامه به غربالگری برخی بیماری ها جدا از طرح "ایراپن" اشاره کرد و افزود: درحال حاضر ۱۰۰ درصد نوزادان استان تحت غربالگری بیماری کم کاری تیروئید قرار می گیرند، بیماری  که در صورت تشخیص دیرهنگام می تواند به عقب ماندگی ذهنی کودکان منجر شود.

وی افزود: در میان غربالگری‌های سال گذشته ۷۰۰ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید تشخیص داده شده که به سرعت تحت درمان قرار گرفته‌اند.

۶۰ درصد جمعیت کرمانشاه "میانسال و سالمندند"/ نژاد ایرانی در معرض تهدید است

شکیبا در ادامه به تشریح شاخص‌های جمعیتی و وضعیت امید به زندگی در استان پرداخت و با بیان اینکه شاخص امید به زندگی در مردان استان ۷۶ سال است، گفت: این شاخص در زنان استان بالاتر و روی عدد ۷۹ سال قرار دارد.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه رشد جمعیت استان در وضعیت خوبی قرار ندارد، گفت: شاخص TFR یا همان باروری کلی در استان وضعیت خوبی ندارد و در سال گذشته ۱.۵۱ بوده، درحالیکه باید حداقل به ۲.۱ که نرخ جایگزینی است، برسیم.

شکیبا با اشاره به راه اندازی قرارگاه جوانی جمعیت دراستان و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ۲۰ ماده قانونی در طرح جوانی جمعیت به حوزه معاون بهداشتی وزارت بهداشت مربوط می شود که تلاش کرده ایم تمامی آنها را در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اجرایی کنیم.

وی افزود: حقیقت این است که هم اکنون ۱۱.۹ درصد جمعیت استان سالمند هستند و ۴۶.۸ درصد جمعیت نیز میانسال هستند و اگر نتوانیم جمعیت جوان را تا حدود هفت تا هشت سال دیگر جایگزین کنیم، عملا جمعیت کشور در معرض تهدید قرار می گیرد.

شکیبا گفت: همه باید بدانند که بحث جوانی جمعیت کشور یک موضوع سیاسی نیست و مسئله نژاد ایرانی مطرح است که در معرض نابودی قرار گرفته و همه باید متوجه حساسیت این موضوع باشیم.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: هر زمان که بحث جوانی جمعیت مطرح می شود برخی فقط پای مسائل اقتصادی را وسط می کشند، در حالیکه مسائل فرهنگی بیشترین نقش را در این زمینه ایفا می‌کنند.

شکیبا گفت: در حال حاضر عمده خانواده های مرفه یا فرزندی ندارند و یا تنها به داشتن یک فرزند اکتفا کرده‌اند و این موضوع خود گواه این مدعاست که مسائل فرهنگی بیش از مسائل اقتصادی در بحث فرزندآوری و جوانی جمعیت نقش دارد.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه به حوزه سلامت دهان و دندان هم اشاره ای کرد و با بیان اینکه در سالهای گذشته تنها بحث دندان کشیدن جهت اصلاح خرابی دندان‍ها مطرح بوده، گفت: در حال حاضر تلاش بر این است که کار عصب کشی و رفع پوسیدگی انجام شود و در همین راستا در روستاهای استان بیش از ۴۰ مرکز دندانپزشکی فعالیت دارند که هرکدام خدمات رسانی به چندین روستا را برعهده دارند.

وی افزود: علاوه بر این یک خودروی سیار و مجهز دندانپزشکی هم داریم  که به روستاهای مناطق صعب العبور اعزام می‌شود.

آزمایشگاه های سل و HIV کرمانشاه قطب غرب کشور هستند

شکیبا به حوزه آزمایشگاه های استان هم اشاره کرد و با اشاره به وجود ۵۹ آزمایشگاه بهداشتی در استان گفت: در حال حاضر تنها آزمایشگاه مرجع بیماری "سِل" در غرب و شمال غرب کشور در استان کرمانشاه قرار دارد.

وی افزود: همچنین آزمایشگاه HIV هم به عنوان قطب غرب کشور در کرمانشاه فعال است.

وی با اشاره به وجود یک آزمایشگاه سیار هم گفت: خودروی مجهزی در این زمینه در اختیار داریم که در حوادثی مانند سیل و زلزله به مناطق آسیب دیده اعزام می شود.

شکیبا در ادامه به فعالیت‌های این معاونت در حوزه سلامت روان و اعتیاد اشاره کرد و افزود: هم اکنون یک مرکز سلامت روان جامع نگر در استان  فعال است و روانپزشک و روانشناس در آن مستقر بوده و به صورت رایگان به مردم خدمات می دهند.

وی افزود: همچنین پنج مرکز کاهش آسیب اعتیاد در استان فعال است که تمام وسایل پیشگیری و کاهش آسیب را بصورت رایگان در اختیار افراد معتاد قرار داده و غذای گرم را هم در اختیار آنها قرار می‌دهد.

شکیبا خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۶۰۰ معتاد متجاهر تحت حمایت این مراکز قرار گرفته و از آنها خدمات دریافت کرده‌اند.

۴۲ "روستای سالم" در کرمانشاه داریم

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه به اجرای طرح "روستای سالم" در استان اشاره کرد و افزود: در این طرح محیط روستا از فضولات حیوانی و زباله ها و ... پاکسازی شده و در مجموع محیط روستا یک فضای سالم و بهداشتی به خود می‌گیرد.

وی افزود: تاکنون ۴۲ روستا در استان به روستاهای "سالم" تبدیل شده‌اند و در چند ماه آینده چهار روستای دیگر به این تعداد اضافه می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha