• سه‌شنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1401120906751
  • خبرنگار : 71654

ناسا و مقامات آمریکایی خواستار شدند

تنظیم قوانین بیشتر برای زباله‌های فضایی و پایگاه‌های ماه

تنظیم قوانین بیشتر برای زباله‌های فضایی و پایگاه‌های ماه

ناسا و مقامات ایالات متحده آمریکا می‌گویند که ما به قوانین بیشتری برای زباله‌های فضایی و پایگاه‌های روی ماه نیاز داریم.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، دپارتمان‌هایی که خارج از جو زمین فعالیت می‌کنند با گروهی که به شورای ملی فضا مشاوره می‌دادند در مورد ایده‌هایی برای سیاست‌گذاری‌های فضایی صحبت کردند. ریاست این شورا بر عهده‌ی کاملا هریس(Kamala Harris) است.

قوانین فضایی جدید برای پشتیبانی از ایستگاه‌های فضایی تجاری و سکونتگاه‌های ماه و محافظت در برابر زباله‌های فضایی که به سرعت در حال رشد هستند، باید به سرعت اعمال شوند.

این پیام کلیدی ناسا و سایر بخش‌های دولتی بود که به گروه مشاوره کاربران شورای ملی فضا(NSpC) که مجموعه‌ای از نمایندگان صنعت، آموزش و سرمایه‌گذارهای غیرانتفاعی هستند و در روز پنجشنبه جلسه‌ای تشکیل دادند، ارائه شد.

با توجه به اینکه کامالا هریس معاون رئیس جمهور ایالات متحده ریاست شورای فضا را بر عهده دارد بازخورد این جلسات در نهایت می‌تواند برای شکل دادن به سیاست‌گذاری‌های فضایی برای اکتشاف زمین و ماه و فراتر از آن مورد استفاده قرار گیرد.

پم ملروی(Pam Melroy)، معاون ناسا از گروه مشاوره کاربران خواست تا برای جلوگیری از موانع پیش رو برای اکتشاف فضا، تجدید سریع مقررات فضایی را در نظر داشته باشند.

ملروی درباره ناسا گفت: ما یک تنظیم کننده نیستیم، این نقش ما نیست. وی با اشاره به برنامه‌ریزی جانشینان تجاری ایستگاه فضایی بین‌المللی در دهه ۲۰۳۰، افزود: ما نمی‌توانیم مسئولیت تمام فعالیت‌های یک ایستگاه فضایی تجاری را بر عهده بگیریم.

از آنجایی که ناسا قصد دارد در سال ۲۰۲۵ با برنامه آرتمیس، افراد و محموله‌های تجاری را بر روی ماه قرار دهد و ایستگاه فضایی بین‌المللی را به روی فضانوردان تجاری باز کند، افراد و مشاغل بیشتری نسبت به قبل به فضا دسترسی خواهند داشت. شرکت‌های فضایی اسپیس‌ایکس و اکسیوم اسپیس از جمله ذینفعانی هستند که با نظارت ناسا ماموریت‌هایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی برای فضانوردان انجام داده‌اند.

تنظیم قوانین بیشتر برای زباله‌های فضایی و پایگاه‌های ماه

همانطور که گفته شد، قانون فضایی یک تجارت بسیار پیچیده است. اکثر کشورهای فضایی پیمان فضایی سازمان ملل متحد را که بر فعالیت‌های فضایی بین‌المللی نظارت دارد، امضا کرده‌اند. با این حال، این معاهده در دهه ۱۹۶۰ زمانی که فعالیت‌های دولت در صحنه غالب شد، تحت مذاکره قرار گرفت. به تازگی چند ده عضو برنامه آرتمیس به رهبری ناسا نیز با کار صلح آمیز در دهه ۲۰۲۰ و پس از آن موافقت کرده‌اند.

با این حال، همه در مورد قوانین فضایی موافق نیستند. برای مثال رویه چین که اجازه می‌دهد موشک‌های بزرگ بدون کنترل روی زمین سقوط کنند، توسط دولت جو بایدن محکوم شده است. تصمیم روسیه برای انجام آزمایش ضد ماهواره‌ای در مدار در سال ۲۰۲۱، زباله‌های فضایی ایجاد کرد که نه تنها ایستگاه فضایی بین‌المللی، بلکه ماهواره‌های استارلینک را نیز که خدمات اینترنتی ضروری به جمعیت‌های ساکن در مناطق دور افتاده روی زمین ارائه می‌دهند را تهدید کرد.

اسپیس‌ایکس خود نیز به دلیل توسعه ماهواره‌های درخشان که باعث اختلال در فعالیت‌های نجومی و مشاهدات بومی می‌شوند، مورد انتقاد قرار گرفته است. اگرچه آنها به تازگی با بنیاد ملی علوم به توافق رسیده‌اند. به طور کلی‌تر، صنعت فضایی به طور فزاینده‌ای با درخواست‌هایی برای پاکسازی مسئولانه زباله‌های فضایی، پرتاب موشک‌های با آلایندگی کمتر و ایجاد محیط‌های کاری فراگیر برای همه پیشینه‌ها، جنسیت‌ها و قومیت‌ها مواجه است.

قوانین بیش از اندازه می‌تواند خفه‌کننده باشد و قوانین خیلی کم نیز می‌تواند مضر باشد و بنابراین در مورد اینکه هنجارهای فضایی مناسب چه مواردی باید باشد، سردرگمی وجود دارد. به این ترتیب، ناسا و سایر بخش‌های دولتی از گروه مشاوره کاربران می‌خواهند تا ارائه توصیه‌های مقرراتی به شورای ملی فضا را در اولویت قرار دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha