• چهارشنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1401121007253
  • خبرنگار : 71631

کشف یک مقبره مرموز ۳۲۰۰ ساله

کشف یک مقبره مرموز ۳۲۰۰ ساله

باستان‌شناسان با کاوش در یکی از محوطه‌های باستانی ارمنستان به بقایای به جای مانده از مقبره ۳۲۰۰ ساله یک زوج دست پیدا کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از آرت‌نیوز، باستان‌شناسان لهستانی و ارمنستانی از ۱۰ سال پیش تاکنون کاوش در محوطه «متسامور» را آغاز کرده‌اند، که زمانی مرکز مذهبی و اقتصادی مهمی برای سرزمین ارمنستان بود. اخیرا کاوشگران یک مقبره سالم به همراه بقایای یک زوج را در این مکان کشف کرده‌اند.

محققانی که در این مکان مشغول کاوش بودند می‌گویند: مرگ این زوج برای آن‌ها معما است و هنوز علت آن را کشف نکرده‌اند. همچنین تمام شواهد نشان می‌دهد که زندگی هر دو نفر همزمان به پایان رسیده است، چراکه هیچ شواهدی از دوباره بازشدن دَرِ مقبره دیده نمی‌شود.

کشف این مقبره یک اکتشاف نادر محسوب می‌شود؛ چراکه بیشتر مقبره‌های «متسامور» ‌ غارت‌شده‌اند، اما این مقبره دست‌نخوره باقی مانده است.

کاوشگران علاوه‌بر این زوج، ‌ آثار تاریخی ارزشمندی، از جمله صدها مُهره و آویزهای طلا و عقیق تشکیل‌دهنده سه گردنبند را به همراه ظروف سرامیکی متعلق به سرزمین‌های مرزی سوریه و بین‌النهرین و بقایای یک تخت چوبی را نیز کشف کرده‌تند.

قدمت این مقبره به اواخر عصر برنز (۱۳۰۰ تا ۱۲۰۰ پیش از میلاد) بازمی‌گردد. «مستامور» ‌ در فاصله قرن چهارم تا هفتم میلادی به طور مداوم به عنوان سکونتگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. اگرچه آثار باستانی به جای مانده در «متسامور» حاکی از یک جامعه پررونق است، اما اطلاعات کمی از مردم این مکان وجود دارد؛ زیرا به نظر می‌رسد آن‌ها زبان نوشتاری نداشتند و در نتیجه هیچ متنی از خود باقی نگذاشته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۱۹:۵۰

با سلام و عرض ادب . تاریخ گذاری اشتباه می‌باشد و مربوط به دوره عصر آهن | می‌باشد .

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۲۱:۱۸

من الان از دیروز تا بحال داغ پیروز دارم و دایم یاد ان چشنان قشنگش هستم شما مقبری متلق به ۳۲۰۰ سال قبل داریند باد اوری میکنید ای کاشکه با توجه به پبشرفت علم پزشکی نگذاشت بودند پیروز از دنیا برت حیف صد حیف کا شکه دادخدا مرد بود اما پیروز نمرد بود

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۱ ۱۷:۴۷

منم واقعا ناراحت شدم ولی دهنت سرویس حالا نمیدونم به این جمله آخرت بخندم یا ناراحت باشم

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۱ ۱۷:۵۶

عیب نداره توهم میمیری اون دنیا مواظبش میشی،بچه بچسب به زندگیت...اگه جنمشوداری دست یه فقیر یه لقمه نون بده ، غصه پیروز پیرت میکنه

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۲ ۰۸:۴۹

کاش انسانیت نمیرد که بعد از مرگ او دیگر ادمی در زمین یافت نمیشود که روزی قبر اوررا کشف کند

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۵ ۰۶:۵۷

هرچی شما بگید درست فیروز پیروز عالی خوشگل همه صفات خوبی برای او آیا این بزرگ شد غیر ازجمله به آهوی بدبخت یا مردم یا خوردن یک کودک اگر سود دیگری دارد بگید همه باخبر شوند785