• چهارشنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401121007712
  • خبرنگار : 30057

چرخش سازه‌ها در اصفهان به دلیل فرونشست زمین

چرخش سازه‌ها در اصفهان به دلیل فرونشست زمین

نتایج بررسی‌های محققان دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد نشان می‌دهد که در اصفهان برخی از سازه‌ها به دلیل فرونشست زمین چرخش داشته‌اند، ضمن آنکه در برخی موارد انفجار گاز به دلیل تنش ناشی از این پدیده رخ داده است.

به گزارش ایسنا، دکتر بهرام نادی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد امروز در وبینار پدیده فرونشست اصفهان و علل آن با اشاره به مطالعات اجرا شده در زمینه فرونشست زمین در اصفهان، گفت: در این مطالعات مشاهده کردیم که در منطقه‌ای به دلیل فرونشست زمین در اصفهان ۸ مدرسه تعطیل شد، ضمن آنکه موجب قطع لوله گاز در برخی از سازه‌ها شد که انفجار نیز رخ داده است.

وی چرخش سازه‌ها را از دیگر عوارض ایجاد فرونشست در اصفهان نام برد و یادآور شد: بررسی ما نشان داد که برخی از سازه‌ها حدود ۲۸ سانتی‌متر چرخش داشته‌اند و این امر، موجب تنش در لوله‌های گاز در این سازه‌ها شده است که برای جلوگیری از انفجار، این لوله‌ها قطع شده است.

به گفته وی در یکی از سازه‌ها به منظور جلوگیری از چرخش سازه، از پیاده‌رو، تیرآهن‌هایی از زمین به سازه متصل شده است.

نادی با اشاره به ترک‌خوردگی سازه‌هایی در شهرک کاوه، مجتمع زیتون واقع در خیابان رزمندگان و خیابان گلستان، ادامه داد: علاوه بر اینکه بیمارستان غرضی که در یک طبقه ساخته شده است، قرار است در زمان زلزله خدمت‌رسانی کند، در سال ۹۹ یک بار بازسازی شد، ولی در سال ۱۴۰۰ به دلیل فرونشست نمای آن ترک خورد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد، خشک شدن چمن‌ها را از دیگر عوامل این پدیده نام برد و گفت: برای آبیاری فضای سبز، آب از عمق ۱۸۰ متری برداشت شد که این آب حاوی مقادیر زیادی نمک است که موجب خشک شدن چمن‌ها شده است.

نادی، برداشت بی رویه آب از منابع آب‌های زیر زمینی را یکی از دلایل فرونشست عنوان کرد و گفت: بر اساس یافته‌های ما سطح آب‌های زیر زمینی در مدت ۴۰ سال، ۷۰ متر افت داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha