• دوشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401121511104
  • خبرنگار : 50107

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضاء پیوندی بیمارستان خبر داد

انتظار ۱۰۰۰ نفر برای پیوند کلیه در بیمارستان منتصریه مشهد

انتظار ۱۰۰۰ نفر برای پیوند کلیه در بیمارستان منتصریه مشهد

ایسنا/خراسان رضوی مسئول واحد فراهم‌آوری اعضاء پیوندی بیمارستان منتصریه گفت: برای پیوند کلیه حدود ۳۰۰۰ بیمار ثبت نام کردند که ۱۰۰۰ نفر شرایط پیوند دارند و از این تعداد ۲۵۰ نفر آماده پیوند هستند. در زمینه پیوند همزمان کلیه و پانکراس ۳۰ نفر، پیوند همزمان کلیه و کبد ۲ نفر و پیوند قلب ۳۰ نفر در لیست انتظار هستند.

ابراهیم خالقی امروز، ۱۵ اسفند ماه، در نشست خبری آخرین دستاوردهای دانشگاه در حوزه پیوند اعضا که در بیمارستان فوق تخصصی پیوند اعضاء منتصریه مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ما نیازمند فرهنگ‌سازی برای اهداء عضو هستیم و البته در این زمینه اقداماتی هم انجام شده است. سال گذشته انجمن مهر رضوی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و شورای اسلامی شهر قطعه‌ای را برای خانواده‌های اهداکننده عضو تحت عنوان بخشندگان حیات در نظر گرفتند که ۱۶۰۰ قطعه قبر تحویل داده شد و ۴۵ نفر در این قطعه دفن شدند. شهرداری مشهد همچنین نماد یادمانی را در این قطعه افتتاح کرد.

وی با بیان اینکه امسال سه مورد ارسال قلب به تهران و سه مورد دریافت کبد از تهران داشتیم، عنوان کرد: سال  ۱۴۰۰ بیشترین آمار اهداء عضو به میزان ۱۳۱ مورد مرگ مغزی داشتیم.

خالقی با اشاره به اینکه خرید و فروش اعضا انجام می‌شود، تصریح کرد: اهدا و پیوند عضو کار فوق تخصصی است که در یک زیرزمین قابل انجام نیست. برای پیوند کبد ۲ پزشک در مشهد داریم و کسی در شرق و شمال شرق نیست که بتواند این کار را انجام دهد. همچنین تنها یک پزشک پیوند قلب انجام می‌دهد. تنها کلیه و بخشی از کبد والدین برای کودکان را می‌توان از فرد زنده پیوند زد.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضاء پیوندی بیمارستان منتصریه مشهد گفت: امسال ۲۵۰ مورد مرگ مغزی رخ داد که ۷۰ تا ۸۰ نفر برای اهدا نامناسب بودند و از تعداد باقی‌مانده ۱۲۳ نفر عضو اهدا کردند. ۷۷ درصد خانواده این افراد رضایت خود را اعلام کردند که نسبت به سال گذشته ۶ تا هفت درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: در گذشته اهداء عضو به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت ۰.۷ نفر بود اما سال گذشته این شاخص به ۱۱.۲ رسید. این شاخص در مشهد ۲۰ بود و امسال به ۲۱ رسیده که ۲ برابر شاخص اهداء عضو کشوری است.

خالقی در خصوص تعداد کارت‌های اهداء عضو نیز گفت: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۳۰ هزار نفر کارت اهداء عضو دارند. در گذشته برای دریافت کارت اهداء عضو برگه‌ای را به افراد می‌دادیم و آن‌ها پس از تکمیل برای ما پست می‌کردند. از ۲ سال گذشته دانشگاه در سایت خود بخشی را تحت عنوان دریافت کارت اهداء عضو طراحی کرد که از چند ماه قبل نیز بارکد آن ایجاد و در بیمارستان‌های مختلف، اتوبوسرانی و مترو قرار داده شده و افراد متقاضی می‌توانند با اسکن آن وارد سایت شوند. بعد از طراحی این کارت جهش خوبی در ثبت نام برای کارت اهداء عضو داشتیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha