• دوشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401121511205
  • خبرنگار : 30057

عدم اقبال از طرح فعال‌سازی موزه‌های علوم دانشگاهی در کشور

عدم اقبال از طرح فعال‌سازی موزه‌های علوم دانشگاهی در کشور

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران، موزه‌های علوم و فناوری را مراکز ارتباط میان علم و جامعه دانست و گفت: طرح فعال‌سازی موزه‌های علوم دانشگاهی را ارائه کردیم که آنطوری که باید، توسعه نیافته است.

به گزارش ایسنا، دکتر سیف اله جلیلی امروز در گردهمایی موزه‌های علوم و دانشگاهی و تغییرات اقلیمی که به صورت آنلاین از سوی موزه علوم و فناوری برگزار شد، با بیان اینکه موضوع تغییر اقلیم سال‌ها در دنیا مطرح است، افزود: علی‌رغم مطالعات زیادی که در این زمینه انجام شده، هنوز جوامعی وجود دارند که به اهمیت تغییر اقلیم پی نبرده‌اند و کره زمین نیز تحت تاثیر فشار زیاد ناشی از مصرف بی‌رویه انسان از منابع قرار دارد.

وی اظهار کرد: عمده عوامل تغییر اقلیم را به رشد جمعیت نسبت می‌دهند، ولی باید بپذیریم که استفاده ناصحیح از منابع موجب پدیده تغییر اقلیم شده، ضمن آنکه جمعیت کره زمین نیز در حال رشد است.

جلیلی با بیان اینکه تغییر اقلیم موجود در کره زمین در حالی است که همچنان بخش اعظمی از جمعیت جهانی به امکانات رفاهی دسترسی ندارند، خاطر نشان کرد: می‌توان تصور کرد که اگر کل جمعیت جهان از رفاه خوبی برخوردار شوند، چه فشار مضاعفی به کره زمین تحمیل می‌شد.

رییس موزه علوم و فناوری با طرح این سوال که آیا بشر نیاز به این میزان پیشرفت داشته است، یادآور شد: واقعیت این است که نمی‌توان جلوی پیشرفت تکنولوژی را گرفت، ولی باید بیاموزیم که چگونه از منابع، استفاده درستی داشته باشیم. در این زمینه نقش آموزش به خوبی هویدا می‌شود.

وی تاکید کرد: در این راستا نیاز است تا با ارائه آموزش‌های مناسب به مردم، در زمینه استفاده از امکانات، فرهنگ‌سازی شود. ما معتقدیم که فناوری‌ها می‌توانند به کمک محیط زیست بیایند، نمونه آن حذف کاغذ با توسعه ابزارهای دیجیتال است.

جلیلی اضافه کرد: موزه‌های علوم و فناوری مراکز ارتباط میان علم و جامعه هستند و نیاز است تا با حمایت از آنها، این نهادها در مسیر توسعه علوم و ترویج علم هدایت شوند.

رییس موزه علوم و فناوری با اشاره به تلاش‌های این موزه برای توسعه موزه‌های دانشگاهی، اظهار کرد: طرح فعال‌سازی و توسعه موزه‌های علوم دانشگاهی آن طوری که باید اجرایی نشده است.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha